måndag 21 december 2015

1215 Julhälsning 1947

Den här tidskriften vet jag tyvärr inte så mycket om. Det första exemplaret som jag hittat på nätet daterar sig från året 1917 och de sista från åren 1962-63. Jag har heller inte hittat något om den på Wikipedia.


Ingenstans i tidningen kan jag hitta vem som är illustratören till det fina omslaget. Någon som känner igen konstnären och illustratören? (Bilderna går att klicka större.)

Som många av de påkostade tidskrifterna på den tiden är innehållet i hög grad ambitiöst. Här finns inga modebilder eller matrecept men noveller av dåtidens framstående författare bl.a. av Marta Sandwall-Bergström (hon med Kulla-Gulla), Lars Widding och Hjalmar Bergman. Intressant är att pastor Karl Erik Kejne har skrivit en kort berättelse med rubriken För dem fanns icke rum.

Hela mittuppslaget täcks av en John Bauerakvarell.


Trollen i Domberget väntar främmande. Reproduktion av en Akvarell av John Bauer.

Färgen hade börjat göra sitt intåg i tidskrifterna vid den här tiden och förutom omslagssidorna och ovanstående reproduktion var en del av vinjetterna till novellerna i färg - oftast bara i en färg, rött, grönt eller blått. 


Här är vinjetten till Kejnes berättelse. För dem fanns inte rum. Har försökt att tyda vem illustratören är men kommer bara fram till att det står Erik Gustaf på lådan. Ingenstans i tidningen står f.ö. vem som är illustratör till de många bilderna med undantag av Johan Bauer.


Innehållet i tidskriften. Det var två år sedan andra världskriget avslutades och jag hade just börjat i flickskolan i Norrköping. 


En tävling med gissa bordsgrannen är med också. Jag har lyckats lösa fyra av frågorna, en med hjälp av google. Men mina bloggläsare kanske har bättre tur?

Några av den tidens berömda svenska skådespelare finns också med.




Annonserna lyser med sin frånvaro i tidningen till skillnad mot t.ex. Bonniers Veckotidning. Jag har förgäves försökt lista ut vilket företag som har gett ut tidskriften men hittar det ingenstans. Enda ledtråden är att resultatet av en av tävlingarna kommer att visas i Vårt Hem och Husmodern. Tävlingsadressen säger ingenting - den går bara till en postbox i Stockholm. Någon av bloggläsarna som vet?


Tidningens enda annons återfinns på omslagets sista sida. Flickan som gör ren spisen medan hennes bror tittar på med händerna demonstrativt i sidorna. Järnspisen var fortfarande den dominerande i landet.

14 kommentarer:

olgakatt sa...

http://jennynystromsbilder.kalmarlansmuseum.se/klm-jenny-nystroem-web/jenny-nystroem-illustrationer/illustrationer-till-tidskrifter/julhelsning-julhaelsning/
Ovanstående hittade jag på nätet!
Jag har dessutom ett svagt minne av att i min barndom sett denna tidning. Märkligt att man inte hittar mer information om den.

Musikanta sa...

Det finns ingen chans att just den här bilden är ritad och målad av Jenny Nyström - ingenting påminner om henne. Jag har tittat på Bilder på Wikipedia och där finns inte ett enda omslag av tidningen med.

Tidskriften har ju tydligen getts ut från 1917 varje år till 1963 i alla fall så det måste ju vara ett antal illustratörer och konstnärer som har anlitats till omslaget under årens lopp. Men jättebra att jag fick veta det så jag inte lägger ut bilder av Jenny Nyström som Månadens illustratör utan att fråga. Jag såg det också själv när jag scrollade ner för en stund sen.
Ingrid

olgakatt sa...

Du måste nog stänga fönstret med copywrite-förbudet för att se ett stort antal omslag på Julhelsning från 1903 till 1925 med Jenny Nyströmbilder! Därefter har det nog varit ett flertal andra illustratörer. Men märkligt att det inte finns mer om tidningen att finna!

Musikanta sa...

Olgakatt
TACK för tipset. Den här omslagsbilden var inte med i alla fall :-). Jag har sparat alla bilderna för säkerhets skull, men jag har inte någon mer tidning är jag säker på.
Ingrid

Ditte sa...

Vad roligt att få ta del av denna gamla tidning. Tyvärr hhar jag ingen aning om vem som kan ha målat omslaget, men intressant vore det att få veta.
Och tänk dessa gamla noveller! Hjalmar bergman har jag alltid gillar och Kulla gullaböckerna har jag gråtir till och historia har jag lärt mig av Widdding bl.a.
John Bauers värld är ju fantastisk och jag har flera böcker där han har illlustrerat sagorna. Fantastiskt roligt att nu lämna till barnbarnen.
Och skåddisarna var med då också...
Tack för detta och kram!

Äventyret framtiden sa...

På något sätt så känner jag igen tidningen också i nyare tappning. Ska passa på att titta efter i svärmors gömmor nästa gång vi far dit för att städa (dödsbo).
Härlig jultidning med många fina annonser, välgjorda

kram

Musikanta sa...

Ditte:
Bilden påminner om någon svensk känd konstnär. Skulle vara kul om någon visste! Kulla Gullaböckerna var också mina favoriter när jag var barn. Jag kommer fortfarande ihåg handlingen i den första boken efter nästan 70 år och det är inte dåligt när jag ofta glömmer att jag läst en bok redan när jag lånar den på biblioteket :-).
Tack för din rara kommentar!
Kram från Ingrid som önskar dig en riktigt GOD JUL.

Musikanta sa...

PettasKarin:
Du får verkligen titta ordentligt - de här gamla tidningarna är en guldgruva, tycker jag. Mycket historia får man till livs också.
Kram tillbaka från Ingrid

Eleonora sa...

Julhälsning fanns ju med i de tidningar som man som liten flicka sålde till julen- kan det ha varit Bonniers som utgav dem??

Vilket fint inlägg du har gjort. Alla filmstjärnornas autografer hade jag. Bodde ju ganska nära Filmstaden och när man inte hade något roligare att göra tog man cykeln upp till stora entrén och passade på när stjärnorna gick därifrån för att för deras autograf.

Dessvärre städare pappa bort dem vid något tillfälle, långt efter det att jag flyttat hemifrån.

Tack för det fina inlägget!
Kram från
Eleonora

Musikanta sa...

Eleonora:
Nej, jag tror inte det var Bonniers. Kanske några av veckotidningarna Vårt Hem och Husmodern eller andra som gav ut dem tillsammans.
Så synd att dina autografer försvann - jag har några kvar sen min tidiga ungdom. Bl.a. en autograf av den världsberömde gitarristen Andres Segovia. Ska leta i mina gömmor.
Roligt att du gillade mitt inlägg.
Kram tillbaka från Ingrid

tant Hannele sa...

gamla jultidningar ska jag läsa!

Monet sa...

Tycker du inte att omslagsbilden påminner lite om Marc Chagalls sätt stt måla? Det bar det första intryck jag fick!

Musikanta sa...

Monet:
Håller med dig om att färgerna är chagallska. Men jag tror att det är en svensk konstnär (kanske influerad av Chagall) som gjort omslaget. På alla gamla tidningar som jag har är det bara svenska - för det mesta tidsaktuella - konstnärer och illustratörer som har skapat dessa omslag. Ett sätt för dessa konstnärer att tjäna lite extra till jul, antar jag.
Ingrid som önskar dig en god fortsättning på julen och ett Gott Nytt År!

Musikanta sa...

Hannele:
Ja, de är en guldgruva!