söndag 27 december 2015

1219 Lördagstema - Återblick, Halvårskoll 2015

Så var det dags för det sista lördagstemat för december som Anna har varit värdinna för. Tack Anna för trevliga och utmanande teman i december. Temageneral för januari 2016 är HeLena. Övriga lördagsbloggare finns listade till höger i bloggen.

Tid för tillbakablick på halvåret som gått. Förra halvårskollen hittar man här. Mycket har som vanligt hänt - dock har vi inte varit utomlands och rest den här hösten utan hållit oss hemma i Sverige. Besök har vi gjort på Öland och i Mälarhöjden. Länkarna nedan är till blogginlägg i anslutning till bilden.

JULI


Vid stranden vid Mirrfamiljens sommarhus på norra Öland. Det nyköpta bordet är mycket praktiskt för mellanmålet. Dotter, svärson och de tre yngsta barnbarnen ägnar sig åt fikat medan Kent ägnar sig åt sin kamera. (Bilderna går att klicka större.)


I slutet av juli var det dags för Farledskyrkan i Skällvik. Tradition är att Sankt Ragnhildskören alltid sjunger på lördagskvällen den veckan. En något decimerad kör - i vanliga fall är vi 29 stycken.

AUGUSTI


I augusti fick figurerade Mirren och jag i ett reportage i Allers. Jag träffade reportern och fotografen 3 december 2014 - det tog alltså ett drygt halvår innan det publicerades.Snacka om framförhållning! 



Så här lång var kön till Smultronstället i Söderköping i augusti.

SEPTEMBER


Nu ligger Slussen vid Göta Kanal i Söderköping öde.


Lingonsylt som jag kokat av lingon som jag köpt på torget.

OKTOBER


Vårt yngsta barnbarn, Clarissa 4 år, har börjat spela cello.



Hann precis ut med kameran för att ta en bild på denna oktoberhimmel.

NOVEMBER


Fick vara med på Lilla Akademiens ensemblekonsert på Riddarhuset där Jessica är med och spelar. Jessica bor hos Mirrfamiljen och är den som står som nr 7 från vänster med röd blomma i håret.


La Traviata på Folkoperan tillsammans med Mirren.

DECEMBER


Hälsade på uppe i Mälarhöjden när Mirren fyllde år 7 december. Caspar 6 år visar upp ett kort som han skrivit till Mirren .


Casimir 8 år med sin egenhändigt förfärdigade och påhittade handdocka, Erik Käfling -födelsedagspresent till Mirren.

18 kommentarer:

Tredje året i Hjo sa...

Jättefin sylt, även om lingonen borde plockas egenhändigt. Och fina barnbarn! Här kan det nog hända något på den fronten framåt vårkanten.

Karin sa...

Härliga bilder från spännande och trevliga "instagram moments", som det heter nuförtiden (dvs det som förr var "Kodak moments")! Bilden på Clarissa med cellon är bara för underbar!

Ditte sa...

Vad trevligt med en återblick i text och bild och samlar man ihop det som hänt så blir det en hel del. Extra trevligt med barnbarnens musicerande. De är verkligen duktiga och talangfyllda.
Men det tog verkligen tid för Allers att publicera artikeln.
Försökte läsa den här...
Tiden försvinner fort och det är skönt att minnena finns kvar.
Kram!


Musikanta sa...

Hans:
Jag hoppas få vara med på några konserter på Lilla Akademien i vår. OJLOJIHKT innan dess. (Om jag lever och Jesus inte har kommit tillbaka...) Lingonen var mycket finare än de jag själv plockade för ett tjugotal år sen, finns ingen anledning att inte köpa på torget av rara thailändskor. Man får dessutom en plastburk på köpet.
Ingrid

Musikanta sa...

Karin:
Jag är inte med på Instagram - det räcker med bloggen och FB. Bra att jag fick lära mig det i alla fall - Instagram Moments så jag hänger med. Lissan är faktiskt jättesöt på kortet tycker jag också - hon är så lycklig.
Ingrid

Musikanta sa...

Ditte:
Ja, tiden försvinner verkligen fort. Trodde att en bild från ett bröllop var sen i augusti men fick ta bort den eftersom det visade sig att jag spelade på det bröllopet 2014 och inte 2015...
Det svåraste med den här halvårskollen är att plocka ut två bilder per månad - det är ju så många som man skulle vilja ha med. Det var bättre förr när man inte hade tusen bilder att välja emellan.
Kram tillbaka från Ingrid

Bevare mig väl sa...

Nu fick jag resymé på ditt halvår av den goda sorten!
kram

englundskan sa...

Måtte Clarissa behålla spelglädjen! och de andra barnen också naturligtvis.

Musikanta sa...

Tove:
Jag önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

englundskan:
Ja, det hoppas jag också. Det blir väl ännu roligare när alla barnen kan spela något ihop - de har börjat så smått.
Gott Nytt År önskar Ingrid

Anki sa...

Härliga bilder i din halvårskoll... du har fantastiska barnbarn! Bilden på Clarissa med cellon är såå bra!
Önskar dig ett gott slut på detta år och ett Gott Nytt År!
Kram

Geddfish ♥ sa...

Härliga bilder och duktiga barnbarn. Vilken glädje!
Nu får vi önska oss ett gott nytt år och åtminstone jag, vill ha vår och sommar snart igen!
Kram, Gerd

TantGlad sa...

Härligt med återblickar att blicka tillbaka på.

Ha nu en fin fortsättning och ett Gott Nytt År.

Musikanta sa...

Anki:
Ja, det är en riktigt lyckad bild av en liten lycklig flicka.
Kram och Gott Nytt År!

Musikanta sa...

Gerd:
Håller med dig att nu kan våren komma! Framför allt är jag trött på mörkret - men det har ju vänt i alla fall så man får ju vara tacksam för det. :-)
Kram från Ingrid som också önskar dig ett Gott Nytt År.

Musikanta sa...

TantGlad:
Jag önskar dig också ett GOTT NYTT ÅR!
Kram från Ingrid

Tredje året i Hjo sa...

Har man inte plockat själv får man köpa. Det är helt ok, jag brukar köpa färdig sylt på ICA. Det funkar.

Musikanta sa...

Hans:
Jag köper all annan sylt färdig. Men INTE lingon. Det funkar inte för en ättling till smålänningar där lingonsylt (hemgjord) alltid fanns på matbordet. Den lite speciella smak som finns i denna lingonsylt kommer aldrig fram i den köpta där man för det mesta blandar ut den med äppelmos. Det närmaste man kan komma är väl den dyra rårörda lingonsylten i så fall.
Ingrid som önskar dig och familjen, inklusive Hjo-Hjo ett Gott Nytt År.