lördag 15 april 2017

1411 Shoppingrunda på Leclerc

En av Frankrikes nationalhjältar är general Leclerc. Han marcherade in i Paris med sina styrkor 25 augusti 1944 där staden överlämnades till honom vid Montparnasse järnvägsstation av den tyske militärguvernören. Senare på dagen gick han tillsammans med general De Gaulle nerför Champs-Elysées och mottog folkets jubel. Han föddes i en högadlig familj men tog sig det vanliga efternamnet Leclerc som han tyckte var mer passande för en militär. Han var en mycket intressant och äventyrlig person som två gånger rymde ur tysk fångenskap. Läs gärna med om honom här. Bilderna går att klicka större.




Det var en behaglig temperatur första dagen vi var i Limoux på 14-15 grader trots att det var mulet. Utsikt från nya bron och floden Aude. Kyrkan i bakgrunden Saint-Martin. 

Det är många gator, parker och andra platser i Frankrike som bär general Leclercs namn. Så t.ex. den jättelika gallerian Leclerc i Limoux. (Läs gärna mitt tidigare inlägg om den lilla staden  som ligger i södra Frankrike nära spanska gränsen.) Och många städer ståtar med en staty av honom - så också Limoux.


På väg till Le Commerce för en fika.

Första dagen i Limoux bjöd på en gråmulen himmel med en behaglig temperatur på 14-15 grader varmt. Efter att vi tagit en promenad runt kvarteret och ner till floden Aude, gick vi och fikade på Le Commerce, en restaurang där vi kunde koppla upp oss och få kontakt med dem därhemma. (Bilderna i länken från karnevalen en vecka tidigare.)


Kanske ett motiv att måla när jag kommer hem?


Det blåste lite och det var inte någon som ville sitta ute. Inte vi heller, utan vi gick in i den trevliga restaurangen. Isabelle, som serverade, var glad över att se Anna och Jörgen igen och tog ett foto på oss när vi intog vårt kaffe plus jus d'orange.


Kent, Anna, Jörgen och jag på Le Commerce.

Efter att vi fikat körde Jörgen ut till den enorma gallerian Leclerc ca 6 km från centrum. Där inhandlade vi diverse förnödenheter för veckans behov. Frukost och de flesta middagar åt vi hemma. Annas och Jörgens hus är både utrustat med kyl och frys och dessutom ett rejält skafferi. Och fullt möblerat med både centralvärme, badrum och tvättrum med dusch. Nästa år räknar de med att även få bredband installerat.


Entrén på gallerian Leclerc.  Här har jag säkert gått 20 m innan jag stannade och fotade.


I veckan mellan karnevalen och påsken var det inte så mycket folk på stormarknaden. Här kunde man handla både kläder, matvaror, vin och sprit och hushållsartiklar av diverse slag. Jag hittade däremot ingen diskborste eftersom jag tyckte den befintliga i huset behövde bytas ut.


Överdådig grönsaks- och fruktdisk.

Vin- och spritavdelningen var också den väldigt stor. Bland annat var det extrapris på en låda rosévin till 2 euro flaskan. Den rekommenderades varmt av expediten. En sådan inköptes bland annat av Anna och Jörgen.


En tredjedel av spritsortimentet. 

Vi hade tänkt att handla några flaskor med oss hem men nöjde oss denna dag med att inköpa en liten flaska limoncello som vi drack upp tillsammans med dotter och svärson under kvällens lopp. De här sista två bilderna tog jag några dagar före hemresan då vi återigen åkte på shoppingtur till Leclerc.


Kent i funderingar över likörinköp hem till Sverige. De är ganska mycket billigare än hemma. Det är bara spritdrycker som ryms på hyllan så långt man kan se. Vinavdelningen fanns bakom mig och var mycket större.

Kent funderade länge på vilka flaskor vi skulle handla med oss hem till Sverige. Några tänkte vi ge bort som presenter. Ryan Air tillåter ju inte att man checkar in mer än 15 kg och en stor flaska av någon sort väger drygt ett kilo. Vi hade bara en väska att checka in förutom handbagage så det blev inte många flaskor.


Jag är glad över att jag inte hade något barn med mig eftersom supermarknaden fullkomligt översvämmades av påskgodis.

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det blir nästan svårt (i alla fall för en velpotta som jag) när det finns för mycket att välja på.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Eftersom jag numera nästan aldrig dricker alkoholhaltiga drycker fick Kent plocka åt sig fyra flaskor som han gillade.

Ditte sa...

Vilka fina dagar ni haft och jag kan tänka mig att ni gärna stannat ett tag till.
Dessa gallerior men mängder av butiker är ju vanliga utanför både franska och spanska städer och utbudet av allt är oftast stort. Alltid trevligt med ett besök. Men förhoppningsvis fick ni med er lite smakprov hem. General LeClerc är jag väl förtrogen med eftersom min pappa var mycket engagerad i olika uppdrag i Frankrike bl.a, landstigningen i Normandie och även var med i Paris 1944.
Önskar er ett bra avslut på påsken.
Kram!

Musikanta sa...

Ditte.
Jag blev bara så förvånad över att det i en så liten stad - ca 10000 invånare - fanns en sådan jättelik galleria. Ungefär som om Söderköpings skulle smälla upp en sådan. Men det låg väl många små byar runtomkring Limoux där folk kanske också handlade där.

Så spännande att din far var med i Paris 1944! Han måste väl ha berättat en del om överlämningen?
Kram tillbaka från Ingrid

Äventyret framtiden sa...

Jag tror att det är rätt vanligt med så stora köpcentra som de har längre söderut än vad vi är vana vid här högre upp mot nordpolen till. När vi var till ett litet samhälle i Tyskland hittade vi en liknande "butik" som ni var inne i. Metro var namnet och där fanns det hur mycket som helst av allting (kanske inte diskborstar?) ;).
Det är fint att se hur bra ni har det. Njutbart!
Tack igen Ingrid! <3

Musikanta sa...

Jag är fortfarande förvånad över denna jättegalleria. Inte mycket folk var det heller. Men förmodligen behövs den väl när den stora turistströmmen kommer i sommar. Som på Öland ungefär, haha.
Ett stort hjärta tillbaka!