måndag 24 april 2017

1415 Jubileumskonsert med Söderköpings Storband

Gårdagen bjöd på en härlig musikupplevelse i Salong Ramunder i Söderköping. Det var Söderköpings Storband som firade 40 år med en jubileumskonsert. Konserten var en musikalisk resa genom tiden från 1977 när Hans Nordmark startade bandet tills idag. Mats Huddén från Östgötateatern var konferencier och bidrog även med sång i bland annat New York, New York, känd som en av Frank Sinatras största succéer.

Alla bilder i inlägget har Kent tagit eftersom jag hade fullt upp med att spela in några av låtarna. Bilderna går att klicka större.


Hans-Åke Landqvist, trumpetaren som är tvåa från vänster i sista raden, var med redan när bandet startades 1977. Efter en längre tids frånvaro är han nu tillbaka. Ewa Fellnert på barytonsaxofon är den enda kvinnan som är med i bandet. 

Mats Huddén pratade trevligt och engagerat och lockade till många skratt. Han förde också hela tiden en dialog med musikerna i bandet. Söderköpings Storband startades 1977 av den dåvarande musikledaren i Söderköping, Hans Nordmark. Den första storbandskonserten hölls i december samma år.


Salong Ramunder var fullsatt -  så när som på åtta platser - av en mycket entusiastisk publik.

Från början hade bandet endast 7 låtar på sin repertoar. Den består för övrigt av traditionell storbandsjazz från 1930 - 40 - och 50-talet. Man försöker bevara musiken från de kända amerikanska orkestrarna som t.ex. Glenn Miller, Count Basie, Benny Goodman och Duke Ellington. Men kvällen bjöd också på roliga arrangemang av Under Blågul Fana och Vingåkersvalsen i fyrtakt. Det var låtar som stod på programmet när storbandet gästade Polen och Lettland vid flera tillfällen.

Lovisa Anderson är vokalist i storbandet. Hon har en härlig röst som verkligen passar in i sammanhanget och sjunger både rent och svängigt. Jag spelade in två av sångerna - Polka Dots and Moonbeams och Georgia on my mind som tillhör några av mina favoritlåtar. De går att lyssna på i slutet av inlägget. 


Söta och välsjungande Lovisa Anderson efter konsertens slut. 

En av min ungdoms idoler, Palle Ericson, spelar tenorsax i Söderköpings Storband. Han brukade spela på skoldanserna när jag var tonåring och vi var ett antal tjejer som alltid stod vid scenen och spisade och beundrade honom. Han spelade inte bara saxofon som en gud, han såg ut som en sådan också. Sedan dess har han spelat med de flesta framstående storbandsorkestrar i Sverige. Still going strong svarade han för många saxsolon i konserten. 


Palle Ericson, en av tenorsaxofonisterna i storbandet och en av min ungdoms idoler. 

Redan 1978 hade Söderköpings Storband utökat sin repertoar till 38 låtar som räckte till en hel kväll. Detta år gjorde storbandet sin första utlandsturné till Finland. Det skulle bli många sådana utlandsresor de följande åren, bland annat till Lettland, Polen och dåvarande Sovjetunionen. 

Torvald Gunnarsson - ordförande och musikalisk ledare för storbandet - berättade om en sådan äventyrlig resa till Gdansk där något sorts Sverigehus skulle invigas med pomp och ståt och med inbjudna ministrar. Sist i raden kom det två riddare i rustning. En av dem föll bakåt av den tunga rustningen då han lyfte svärdet, hjälmen åkte av och inuti fanns - till allas förvåning - Leif Pagrotsky.


Torvald Gunnarsson berättar om resan till Gdansk i Polen. Längst till vänster i bild sitter Anders Jansson som varit med i storbandet sedan 1981 och är den som varit med allra längst - halva mitt liv säger han själv.



Lovisa i full aktion. 

Efter konserten pratade jag med Torvald om framtiden. Än är inte fler framträdanden spikade även om diskussioner är på gång. Förhoppningsvis får vi höra storbandet lördagen före midsommar i samband med Dans och Musik på gator och torg i Söderköping. Även en konsert i oktober är planerad med Robban Haglund från Fantastic Four, eventuellt i Flygeln i Norrköping. Vi håller tummarna för att den blir av! 



Lovisa i den gamla jazzstandarden Polka Dots and Moonbeams - Frank Sinatras första stora hit med Tommy Dorsey 1940. Här spelar Torvald ett trombonsolo. Tyvärr slutar låten lite abrupt då jag hade för bråttom av trycka av inspelningen. 



Lovisa i en  av mina favoritlåtare - Georgia on my mind - som, Hoagy Carmichael skrev musiken till redan 1930. Palle har ett saxsolo här. Trummisen Johan Rydberg var också under hela konserten helt fenomenal enligt min mening. Den här sången blev delstatssång för Georgia i USA 1979. 

16 kommentarer:

Ewa Fellnert sa...

Jag vill tacka för en fin recension och vi är själv mycket nöjda med konserten och den härliga och stora publiken
/Ewa-barytonsax

Musikanta sa...

Ewa:
Ja, det var en fantastisk konsert. Underbart att höra min ungdoms musik i så fin tappning.
Kram till dig och alla i orkestern.

Äventyret framtiden sa...

Du är väldigt bra på att recensera det du har varit med om Ingrid!
Det känns nästan som om man själv har varit med på ett hörn.
Tyvärr, blir det alltför sällan som jag går på konsert, av flera orsaker, men det hände faktiskt för ett par veckor sedan och ja, man lever upp på ett annat sätt, får gnista och inspiration i allt man gör i vardagen. Mera musik åt folket!
Karin, tidig aprilmorgon i fågelkvitter då solen och regnet växlar om varandra.

Ingrid sa...

Jag tycker om de mesta sorters musik, men just storbandsjazz har jag lite svårt för, men jag förstår att det här måste varit en fin upplevelse för de som gillar just det.
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Tyr att vi är olika så vi får njuta av olika sorters musik. Storbandsjazz tillhörde ju min ungdoms dansmusik så den för med sig en massa minnen för mig. Dessutom älskar jag när det svänger om musiken.
Kram tillbaka från Ingrid

Veiken sa...

Detta var min pappas musik som spelades mycket i mitt hem när jag var barn. Dessutom var jag pappas ständige följeslagare på konserter. Min mamma var måttligt road, så hon hittade på annat för det mesta. Hon var en karriärkvinna och arbetade mycket. Kram

Musikanta sa...

Veiken:
Kul att du uppskattade inlägget. Och roligt att du alltid fick följa med din pappa på konsert. Det sätter sina spår tydligen :-).
Kram tillbaka från Ingrid

Annika sa...

Underbart! Skulle gärna varit med där. Älskar storband! Verkligen min grej!
OCH om det därtill är riktigt bra vokalister är saken biff! LOVE it!!

Musikanta sa...

Annika:
Kul att du som är så ung gillar storbandsjazz. Själv är jag barnsligt förtjust i Michael Bublé trots att alla tycker han är en smörsångare. Men det svänger väldigt om låtarna som han sjunger i. Och det beror förstås på storbandet i bakgrunden.
Kram!

Ditte sa...

Vad trevligt att var med här och lyssna och se allt. Tack för dina inspelade låtar. Väldigt fint att lyssna till dem.
Glenn Miller och Count Basie är jag uppvuxen med, den musiken spelades mycket hemma.
I Stockhol lyssnar jag när så är möjligt på Leif Kronlunds orkester och det är också dessa härliga låtar. Går gärna en sväng till Skansen när de spelar där.
Kram och trevlig helg.

Musikanta sa...

Ditte:
Tack för din rara kommentar!
Kul att Leif Kronlund fortfarande spelar med sin orkester. Han har ju varit med länge. Har bara hört honom på radio eller skiva tyvärr.

Kram tillbaka från Ingrid som också önskar dig en skön och trevlig Valborg och första maj.

Anonym sa...

Hej!

Så kul att hamna på din blogg, gjorde det via FB-inlägget om Söderköpings storband. Så fint du skriver om min pappa Palle, det ska jag visa honom samt Youtube- inlägget, spela sax kan han men datorer är han inte så bra på. Med vänlig hälsning Madeleine

Musikanta sa...

Mdeleine:
Så roligt att du hittade hit så att du kan visa Palle vad jag skrivit. Han var nog i alla fall medveten om hur populär han var på den tiden. Du får hälsa och krama honom!
Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Vet inte varför jag missade att svara på din uppmuntrande kommentar. Såg det först nu. Bättre sent än aldrig. Det är sådana kommentarer som dina som gör att man kan fortsätta blogga med glatt mod!

Visst är det härligt någon gång att gå på en "riktig" konsert, det blir sällan av tyvärr. För oss som bor på landet tillkommer ju en dryg kostnad på parkering - om man nu överhuvudtaget hittar en parkeringsplats. Biljetterna är inte gratis heller i den fantastiska De Geerhallen i Norrköping i det gamla industrilandskapet. Men det är kul att bara gå dit någon gång ibland och se på alla människor som är där.
Kram

Anna/notonmusic sa...

Underbar musik! Älskar storbands jazz! Håller verkligen med, vilken sångerska och vilka musiker! Kram

Musikanta sa...

anna:
Kul att du som är så ung gillar storbandsjazz! Jag tycker det svänger härligt. Man favoritmelodi när jag var ung var Moonlight Serenade med Glenn Miller. Hans klarinettsektion var och är fortfarande helt underbar tycker jag. Nästan alla av musikerna i storbandet är mer eller mindre yrkesmusiker, eller har varit. De flesta är pensionärer men spela kan de fortfarande :-). Det är därför de låter så bra.
Kram tillbaka