torsdag 27 juli 2017

1451 Roland Engdahl och Lotta Källström i Skällviks kyrka

Varje år har vi en vecka med flera musikgudstjänster i den gamla medeltida Skällviks kyrka vid Stegeborg. Veckan har fått namnet Farledskyrkan. Från allra första början -  i slutet av 80-talet - var det en musikgudstjänst varje dag under denna vecka, men sedan ett antal år tillbaka är det olika musikevenemang måndag, onsdag, fredag, lördag och söndag, alltid samma tid klockan 19. Det är alltid en präst med - Kurt Enström den här kvällen - som håller en kort andakt inramad av ett par psalmer.


Lotta Källström och Roland Engdahl i Skällviks kyrka på måndagen i Farledsveckan. Bilderna som Kent har tagit de flesta av går att klicka större.)

Farledsveckans upptakt i måndags bjöd på musik av duon Roland Engdahl och Lotta Källström, välkända musikprofiler i Norrköping med omnejd. Roland har jag spelat många gånger tillsammans med när jag kompat honom på begravningar och bröllop. Det är alltid en fröjd att få spela tillsammans med en så trevlig och skicklig musiker och som alltid är så uppmuntrande och glad.


Lotta både sjöng, spelade gitarr och presenterade musikprogrammet.

Lotta är en ofta förekommande sångerska och konferencier i olika allsångssammanhang under sommaren. Hon presenterade programmet helt avspänt och humoristiskt och fick bland annat församlingen att sjunga med i Lasse Berghagens Teddybjörnen Fredriksson. För övrigt upptog programmet kända och älskade sånger som t.ex. Taubes Sjösala vår, som man inte hör så ofta och Gabriellas sång, som hon sjöng så vackert och med känsla och inlevelse.



Rolands huvudinstrument är trombon men han trakterar även piano och andra instrument.

Eftersom ingen kantor hade dykt upp fick jag nöjet att hoppa in och ackompanjera psalmerna eftersom Roland gärna ville spela med i dessa på sin trombon. När jag sen fick höra att Roland skulle spela Amazing Grace à capella erbjöd jag mig att kompa honom i en vers. Visserligen hade vi inte repeterat och jag hade heller inga noter eftersom Roland ville spela den i Ass-dur (fyra förtecken) som var en helt ny tonart för mig när det gällde just den melodin. Det gick över förväntan bra, Roland var nöjd och det var ju huvudsaken.


Roland, Lotta och jag efter musikgudstjänsten.

Kent visste inte om att jag tänkte kompa Roland i den vackra sången, så han fick inte upp kameran för inspelning förrän i slutet på melodin. Men man kan ju få en uppfattning om hur det lät på videosnutten i slutet av inlägget.

På fredag är det sångerskan Linn Svensson och jag som svarar för musikprogrammet. Vi har kallat det för Lätt Sommarmusik och det blir flera välkända och älskade sånger som vi kommer att framföra. Även på fredag är det Kurt som är präst.


Den här bilden av Skällviks vackra medeltidskyrka tog jag för några år sen. Himlen var inte fullt så blå på måndagskvällen eftersom gudstjänsten inte började förrän klockan 19.




Roland och jag spelar Amazing Grace i Skällviks kyrka. Kent spelade bara in hälften eftersom det kom som en överraskning för honom att jag skulle kompa Roland på synten.

5 kommentarer:

Gunnel sa...

Nu har jag lyssnat på vacker musik. Härligt så här på morgonkvisten. Kram

Musikanta sa...

Gunnel:
Roligt att du gillade musiken!
Kram tillbaka

Ingrid sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ingrid sa...

Jag fick ta bort min förra kommentar för jag hade skrivit alldeles fel. Det var inte sång och musik jag skulle rosa, utan den vackra versionen av Amazing Grace.
Ha en fin fredag!
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Tack för den rara kommentaren. Musiken för övrigt var också väldigt fin men jag brukar aldrig lägg ut med än en videosnutt i bloggen.
Kram tillbaka