lördag 1 juli 2017

1442 Dagar med Caspar

Jag har haft glädjen och nöjet av att ha haft barnbarnet Caspar hos mig några dagar. Mirrren och Johan skulle ge sig ut på cykelsemester längs Göta Kanal och det passade då bra att Caspar fick komma och hälsa på mormor och morfar i Mogata.


Mirren och Johan redo att bege sig av på cykelsemester några dagar längs Göta Kanal. Kent ska skjutsa dem till Söderköping där de ska påbörja cykelturen. (Bilderna går att klicka större.)

Pappa Christian tog hand om Clarissa och Casimir, som samtidigt var på dagläger för att lära sig köra båt. För det mesta är ju alla de tre yngsta barnbarnen tillsammans och hälsar på hos oss, men både Casimir och Clarissa har fått vara här ensamma några dagar. 

Här har jag berättat om när Casimir var i Mogata och här när Clarissa var hos oss när hon brutit armen. Caspar har vid flera tillfällen framfört önskan att även han skulle få vara ensam med mormor och morfar och nu var det ju ett perfekt tillfälle.


Mormors bullar gick åt med förvånande hastighet.

I tisdags var Caspar och jag några timmar på det fina utomhusbadet i Söderköping. Det dröjde inte många minuter förrän Caspar hade hittat ett par kompisar som han badade och lekte med under några timmar trots att de var ett par år äldre. 


Caspar med en nyvunnen kompis.

Jag hade stoppat ner massor av saker i den stora badväskan, badkappa, bullar och saft, bok för mig att läsa, läsglasögon och poolglasögon till Caspar. Men jag hade glömt badbyxorna. 

Som väl var fick vi låna ett par ur det kvarglömda förrådet. Det är ju en bit att åka från Mogata till Söderköping och det var skönt att slippa åka tillbaka bara för att hämta dessa. Resten av dagen tillbringade Caspar tillsammans med grannens tvillingpojkar så jag såg inte till honom så mycket. 


Caspar med lånta badbyxor.

På fredagen hade jag lovat att Caspar skulle få följa med till Mogata kyrka och spela på den fina kyrkorgeln. Jag var ändå tvungen att gå dit för att träna på de psalmer och det postludium jag skulle spela på söndagens mässa i Jonsbergs kyrka. Mirren har börjat träna att spela orgel med Caspar på hemmaorgeln - storebror Casimir är redan en entusiastisk orgelspelare. Det lät riktigt bra och Caspar tyckte det var roligt.




Caspar spelar Pelle Plutt på båda manualerna och med orgelpunkt i pedalen. Som synes är det fullt ös när nästan alla register är utdragna. Kent tog båda bilderna.

7 kommentarer:

Bloggblad sa...

Vad härligt att du orkar med i Caspars tempo. Kent ser ut som om han är tagen på bar gärning vid bullfatet... :)

Häftigt att få gå lös på kyrkorgeln!

Klimakteriehäxan sa...

Låter väldigt trivsamt!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag orkar egentligen inte alls men Caspar är helt underbar så det går bra. Äter allt och är snäll och lyder minsta vink. Jag får stora spontankramar då och då och han prisar ständigt mina bullar. Vad kan man mer begära?

Apropå bullar måste jag baka ett tredje bullbak igen i kväll - i det andra bullbaket denna vecka är bullarna redan slut. Idag firar vi Casimirs tionde födelsedag så Mirren kommer strax hem med köpetårta. Prinsess är beställd. Kommer nog bilder därifrån så småningom.

Musikanta sa...

Aina:
Ja, vi har haft det mycket sms mysigt de senaste dagarna. Nu är alla de tre yngsta barnbarnen här och då kan man inte ägna så mycket tid åt var och en.
Ingrid

Gunnel sa...

Jag minns att mina barn alltid var så noga med att få vara ensamma hos mormor och morfar, för då var de hela tiden i centrum. Det är kul och få rå om barnbarnen utan föräldrar tycker jag. Rasmus är här ofta men Zoé kommer själv i augusti....fast då vill hon att Rasmus också ska vara här. Kram

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Gunnel:
Visst kan det vara skönt för barnbarnen att få stå i centrum någon gång. I synnerhet för Caspar som är mellanbarn. Sen får man ju också skämma bort dem med glass och bullar när mamma inte övervakar. Jag talade om för honom dock att det var ENDAST hos mormor som man fick två bullar till frukost. (Jag tycker att det är kan vara väl så nyttigt som en liten rostad franskbrödskiva med smör som han äter annars...)
Kram