onsdag 15 november 2017

1493 Litet impressionistquiz.

En av de stora epokerna i konsthistorien är Impressionismen. Namnet lär ha uppkommit genom att Claude Monet hade med en målning som han kallade Impression -  Soluppgång på en utställning 1872  i Paris. Det var en recensent som hånfullt kallade konstnärerna som ställde ut för impressionister och det blev sedan det officiella namnet på gruppen och på konstriktningen.

I  quizet nedan gäller det att para ihop rätt siffra på tavlorna med rätt bokstav på konstnärerna. Försök att lösa quizet innan du googlar. I så fall blir det väldigt lätt. De flesta av bilderna går att klicka större Lycka till!















 
Namnen på konstnärerna under bilderna.


Alfred Sisley                                                                                                            Edgar Degas






William Turner                                                                                                                 Claude Monet


             Georges Seurat                         




    

                                                                                                        Paul Cézanne






Pierre Auguste Renoir                                                                                  Camille Pisarro                                          
                                                                                             

Uppdatering med rätt svar:
A=7
B=4
C=8
D=1
E=6
F=3
G=2
H=5

PettasKarin och Olgakatt fixade quizet. Seurat, som inte Karin tidigare var bekant med, var han som var upphovsman till pointillismen. Små, små prickar av färg som tillsammans bildade motivet på tavlan. På tavlan ovan kan man se  hans mest berömda tavla, En söndagseftermiddag på ön La grande Jatte i bakgrunden.


11 kommentarer:

Gunnel sa...

Jaga försökte lösa det, men måste erkänna att jag kände inte igen alla. När jag kollade på nätet hade jag 5 rätt.

Ingrid sa...

Det där är för knepigt för mig, men du har säkert många bloggvänner som löser tävlingen.
Kram,Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Det är jättebra om du inte kollade varje konstnär för sig! Jag hade svårt med två konstnärer själv.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Ingrid:
Kul att du har tittat på quizet i alla fall. Får väl se om någon kommer på lösningen så småningom. Fina tavlor är det i alla fall.
Kram tillbaka

Äventyret framtiden sa...

Det här är inte alls lätt men jag är så gott som säker på att det är Renoir som har målat tavla nr 2,och Degas som har målat nr 4 (han är känd för sina balettdansöser) och den tredje säkra för min del är William Turner som har målat nr 8. Såg den i tv-n för ett tag sedan :)

Jag tror att det är Pisarro som är konstnären bakom nr 5, han har målat många tavlor med trafik. Sen är jag väldigt osäker på resten, men försöker mig på uteslutning....Monet nr 1 ? (el. 7) Sisley nr 7 (eller 1 ); måste jag bestämma mig så glöm parenteserna här ;). Cézanne kanske nr 3 och då finns bara Seurat kvar som får ta hand om nr 6. Den sista konstnären känner jag inte alls till från tidigare.
Karin med rejält huvudbry, men roligt är det likväl. <3

olgakatt sa...

Det är inte så lätt som det ser ut för de här gubbarna var ju samtida och influerade av varandra. Turnertavlan kunde lika gärna varit målad av Monet och gatubilder i regnväder är det flera som gjort. Men efter en stund och med samma metod som Pettaskarin så fick jag det rätt till slut. Kul med dina konstquizz!

Musikanta sa...

PettasKarin:
Jag tar bort parenteserna :-).
Kram

Musikanta sa...

Olgakatt:
Bra att du instämmer med Karin ovan.
Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Glömde att säga att det var roligt att få en så uttömmande kommentar.

Femte året i Hjo sa...

Synd att jag inte tittat in tidigare, innan du skrev svaren. Eller tur kanske. Fast någon kunde jag, Turner t ex.

Musikanta sa...

hans:
Jag är helt säker på att du hade klarat av det. Cézanne med berget, Degas med balettdansöserna, Sisley med snön, Seurat med punkterna och Turner, som sagt, som bara är Turner. Jag tycker nog att Monettavlan var svårast att placera.
Ingrid