tisdag 28 november 2017

1498 Råskog - ett julklappstips

Den som har följt min blogg i några år vet att jag har en förkärlek för IKEA:s Råskog. Vi har sammanlagt fem stycken sådana hemma.* Det är en fantastiskt praktisk förvaringsmöbel för diverse grejor som man vill ha nära till. Eftersom det är en rullvagn är det lätt att ställa undan den. Jag har tre stycken i min "ateljé" som samtidigt är gästrum. Här kan man se hur det ser ut där. Sedan jag skrev inlägget finns ytterligare en svart Råskog i rummet.)


Adventsstaken är på plats och flankeras av två vita orkidéer från IKEA dit vi gjorde en utflykt idag. (Bilderna går att klicka större.)

I dessa har jag målarburkar, penslar, mappar med foton på framtida motiv som jag ska måla tavlor av och mappar med gamla foton på tavlor som jag målat. Måleriböcker med tips om hur man ska rita och måla. Bland annat.

När barnbarnen kommer på besök måste jag flytta in hela "ateljén" i garaget. Därför är det bekvämt att rulla bort vagnarna med alla målargrejorna dit. Men nu kände jag att jag skulle behöva en Råskog till. För att lägga mina aktuella noter i.

Jag försöker öva på flygeln en timme varje dag men tycker inte det är kul att spela samma stycke om igen varje gång, även om det inte är färdigövat. Därför har jag ett antal noter som hittills legat i en angränsande fåtölj med pianostycken som jag väljer bland. Olyckligtvis är det ett mellanrum mellan sitsen och stolsryggen så noterna allt som oftast hamnar på golvet.


Här hade det behövts en Råskog. 

Jag hittade alltså den perfekta lösningen för att ordna dessa noter - nämligen Råskog. Den fanns till min glädje i en ny, rödbrun nyans som går ihop med övriga möbler i vardagsrummet. Dessutom var den nedsatt med 100 kr - som hittat! Det är ju alltid trevligt att göra en utflykt till IKEA i Linköping också, i synnerhet idag som det har regnat nästan hela dagen.


Nu är det lättare att hitta noterna. Dessutom slipper jag krypa på golvet efter dem. 

Vi brukar åka tidigt, Kent och jag, så att vi är där till klockan 11 när lunchen börjar serveras. Kommer man senare är det jättelång kö. Min favoriträtt är den panerade rödspättan med remouladsås som fanns på menyn även idag. Grönsaksbullar för Kents del. Som vanligt blev det en hel del annat handlat också, bland annat två vita orkidéer. IKEA:s orkidéer brukar blomma snällt några månader.


Jag skålar i flädersaft.

På IKEA kan man få en lunch för två med kaffe, en liten chokladmousse plus valfri dryck för ungefär lika mycket som enda varmrätt kostar på en vanlig restaurang. Inte undra på att det brukar vara lång kö på lunchen. Min rödspätta smakade förträffligt tillsammans med ett glas flädersaft. Kent tog bilden.

* Numera har vi sex stycken Råskog hemma.

6 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Det var verkligen fiffigt, med denna Råskog!
Tyvärr finns inget IKEA i Lidköping. Närmaste är Uddevalla. Men nu när jag inte har någon bil, så är det värre. Och besöker jag IKEA i Karlstad när jag är hos dottern, så kan jag inte ta med på tåget.
Förlåt, nu ser jag alla problem, man kan faktiskt beställa hemskickat, men då kostar det mer ;)
Kram!

Gunnel sa...

IKEA har många bra saker. Vi har ett varuhus bara en mil härifrån, så jag är där lite då och då, och det händer att vi besöker deras restaurang för att tanka lite energi. Så snyggt det blev med "notstället". Jag gillar färgen. Kram

Klimakteriehäxan sa...

Den är säkert praktisk den där konstruktionen - men leder mina tankar till tandläkarmottagningen ... Jag är f ö en glad och nöjd Ikea-kund, ska nog satsa på deras julbord i år igen - så prisvärt!

Musikanta sa...

Gerd:
Den är faktiskt lite klurig att sätta ihop så man behöver åtminstone vara två. Och även inneha en skruvmejsel som passar till alla skruvar. Du har kanske inte så många saker som dräller omkring hemma så att du behöver en heller? :-)
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Gunnel:
Färgen är ny och den har tydligen blivit populär. När vi var där igår fanns det 44 svarta i lager men bara fem brunröda.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Aina:
Ja, det är ett fantastiskt pris - 149 kr tror jag att det var för ett helt julbord. Barn äter dessutom samma för 29 kr. Men eftersom Kent är vegetarian är det inte mycket som lockar där...
Har inte tänkt på tandläkaren - hon skulle nog sucka när hon såg alla mina målargrejor som trängs där. För övrigt ser jag alla mina tandläkarbesök som positiva. Ännu en chans att jag får behålla mina egna tänder :-)
Ingrid