måndag 16 september 2019

1694 Gems Weekly Photo Challenge vecka 38 2019 - DOSA

Det är SannaGems Weekly Photo Challenge som hittar på ett ord varje vecka för oss att skriva om och visa en eller flera bilder på som illustration. Vecka 38 2019 är ordet DOSA. Fler som antagit  utmaningen hittar man på hemsidan.

När vi var i Prag 2010, Kent och jag, blev jag förtjust i en katt som jag såg i ett skyltfönster. Tyvärr var den alldeles för dyr och dessutom så stor att det inte hade varit möjligt att få hem den utan att betala övervikt. Här finns inlägget om min fönstershopping i Prag 2010.


Jag fick senare reda på att den som skapat denna katt heter Rosina Wachtmeister. Så ni kan förstå min glädje när jag fick syn på en likadan katt - fast mycket mindre - på en syföreningsbasar i Skällviks församlingshem. Dessutom satt den på en liten flygel.

 Den lilla katten var en av vinsterna på ett lotteri. Jag tog väldigt många lotter och hoppades naturligtvis att jag skulle vinna. Om man vann fick man välja vilken av vinsterna som man ville ha.


Den första och den andra vinnaren drogs, men mitt hopp var inte ute eftersom ingen av dem valde den lilla katten. Min lycka var gjord när jag blev den tredje vinnaren. (Jag var inte alls nummer tre ser jag när jag läser det gamla inlägget. Det var tydligen flera vinnare före mig som ratade katten som jag förälskat mig i.)

När jag hade vunnit rusade jag till pianot där vinsterna stod ovanpå och den lilla katten var min. Det visade sig vara en liten speldosa som spelar de första takterna av Für Elise. Här kan man läsa om min lycka när jag vann den lilla speldosan. Det går däremot inte att klicka på länkarna i det inlägget.

28 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så fin din berättelse är ! Jag kan riktigt se dig springa fram för att få ta tag i katten, som du så gärna ville ha och så får du (vem annars?) också ett piano samtidigt som dessutom spelar. Underbart! En fin dosa i ordets rätta bemärkelse!

Musikanta sa...

PettasKarin:
Ja, jag tror nog att det är den vinst som jag varit mest glad för. Jag vinner ju inte särskilt ofta - en docksäng när jag var liten (kanske mamma tog lotten) minns jag dock särskilt väl att jag blev överlycklig över. Men det är klart, tar man lotter för "ett hundratal kronor" har man ju större chans :-). I vanliga fall blir det bara några stycken.
Önskar dig och Uffe en fin vecka. <3
Ingrid

BP sa...

Katten på pianot är bedårande! Vilken tur, eller om det var skicklighet du hade där. Så himla fin katten är. Hade aldrig gissat att det var en speldosa.
Vilket toppen bidrag till temat.
Om du gillar konst med bland annat katter kolla här: https://marinastenby.com/sculpture/

PS. Vilken fin ny header! DS.

Klara Ovidia sa...

En sån fin vinsthistoria om en härlig speldosa i for av en katt, kul att du fick katten!
Kram

Eleonora sa...

Grattis vännen. Ibland måste man ha tur

Violen sa...

Grattis till den vinsten! Vilken bedårande speldosa, inte underligt att du blev så lycklig över din katt! Ibland har man turen på sin sida.

Musikanta sa...

BP:
Att det var en speldosa förstod jag inte förrän jag kom hem och såg att det fanns en nyckel i botten som man kunde dra ut. Ytterligare ett plus :-). Tack för rara ord om headern. Färgerna är lite för ljusa, gräset var lite mer brunt, havet lite mörkare. Men jag orkar inte ändra. Ska titta in på länken, tack för den.
Ingrid

Musikanta sa...

Tove:
Visst är det kul när man vinner och tur att ingen annan ville ha den lilla katten.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Eleonora:
Ja, lite tur behövs verkligen i livet. Tursidan överväger nog i mitt liv :-).
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Violen:
Det är väl en vinst jag alltid kommer att minnas. Jag blev också väldigt glad över att ingen annan knep den. (Kanske de hade hört att jag så gärna ville ha den, de övriga vinnarna?)
Ingrid

Ditte sa...

Vad roligt att katten och speldosan blev din. Så fin! En riktig solskenshistoria. Och ibland måste man ju ha tur och det hade du verkligen.
Kram!

Musikanta sa...

Ditte:
Det var ju flera vinnare före mig så jag hade verkligen tur att ingen ville ha den lilla katten.
Kram tillbaka från Ingrid

Helén sa...

Det var verkligen en gullig liten speldosa! Jag kan förstå din förtjusning och vilken lycka att du vann.

Musikanta sa...

Helén:
Javisst är den fin. Och roligt att det var samma konstnär som skapat den som skapat katten jag såg i Prag.
Ingrid

byblixtra sa...

Men så roligt att du vann och kunde välja katten på flygeln! Den var verkligen din och förstår att du ville ha katten för den är jättefin.

Musikanta sa...

byblixtra:
Jag vet faktiskt inte varför inte de övriga vinnarna tog den före mig - men de hade ju inte sett en likadan, fast större, som jag. Tyckte kanske att den såg lite konstig ut.
Ingrid

Stare Ström sa...

Vilken tur! Och så söt den är!

amo sin blogg sa...

Fantastisk historie.
Flott tolkning.

Lena i Wales sa...

De katterna skulle jag också gärna vilja ha.
Vilken fin berättelse!
Ibland har man tur!

"LillaSyster" sa...

Åååå en liten speldosa och jag kan känna nervositeten innan man vet om man vunnit och om vinsten man vill ha är kvar. Jag är glad att den lilla katten hamnade hos dig - där har den det bra!

Musikanta sa...

Stare Ström:
Ja, någon enstaka gång har man verkligen tur! :-)
Ingrid

Musikanta sa...

Anne-Mari:
Tack för rar kommentar!
Ingrid

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Visst är hennes katter fantastiska. Den i Prag var nog en halv meter hög.
Ingrid

Paula sa...

Vilken fin historia du ger oss denna vecka. Och katten är ju så speciell och söt. Inte hade jag anat att det var en speldosa!

Musikanta sa...

"LillaSyster":
Du har rätt att jag var väldigt nervös för att någon annan skulle knipa katten. Det var ju flera vinnare före mig. Men jag hade turen med mig.
Ingrid

Musikanta sa...

Paula:
Det var också roligt att få reda på vem konstnären var som var upphovet till den.
Ingrid

KajsaLisa sa...

Vilken tur du hade, så passade den ju in i temat också. Den stora hade jag gärna haft hemma som prydnad.

Musikanta sa...

KajsaLisa:
Det hade jag gärna haft också! Men jag är ju glad att jag vann den lilla katten av samma konstnär.
Ingrid