fredag 17 juli 2020

1773 Fem en fredag vecka 29 - KÖPVANOR

Det är ElisaMatilda som varje fredag kommer med fem frågor som hon tycker vi ska svara på. Vecka 29 är rubriken - Köpvanor. Fler som antagit utmaningen hittar man på hennes hemsida. 

1. Vad är det dyraste du köpt?
Om jag bortser från hus och bil är det nog en liten väska som jag köpte när jag var 16 år. Jag hade tittat på den länge i ett skyltfönster och hett önskat mig den. Då som nu var det inne med märkesacessoarer - på den tiden högklackade skor, väskor och jumperset. 
För att få ihop pengar till den dyra väskan diskade jag - föräldrarna ovetandes - fyra dagar på Grand Hotell i Norrköping. Som jag älskade den väskan i blått läder! Har förgäves sökt på nätet efter en väska som liknade den men hittade ingen. 

2. När är du som mest snål?
När det gäller kläder till mig själv. Skulle numera aldrig kunna tänka mig att köpa dyra märkeskläder - eller för den del märkesväskor. 

3. Vilket var ditt senaste fynd?
Det var nog en klänning jag köpte i Narbonne i Frankrike som inte kostade mer än 200 kronor. Den hade jag på mig när mitt barnbarn gifte sig sommaren 2018. 


Klädd i min franska klänning ackompanjerar jag och sonen Kalle skönsjungande Linn på Bellas bröllop i juni 2018. 

4. Vad är aldrig för dyrt?
Skulle väl vara instrument då. Min nya orgel var inte gratis.



5. Vad handlar du mest av i affären?
Förutom livsmedel och dagligvaror är det målargrejor - dukar, akrylfärger och penslar. 

6. Bonusfråga: Vilket eller vilka köp ångrar du mest av allt? 
De senaste åren har jag köpt tre par dyra skor som antingen varit för stora eller för klumpiga och tunga. Det upptäckte jag inte förrän jag gått några kilometer med dem och då var det ju för sent att lämna tillbaka dem. 

10 kommentarer:

Ingrid sa...

Så roligt att läsa dina svar på dagens frågor.
Den där klänningen var onekligen ett väldigt bra köp.
Hoppas att du får en riktigt trevlig helg!
Kram, Ingrid

BP sa...

Ja, vad gjorde man inte när man var 15-16 år för att få det vad föräldrarna inte ville betala. Ett roligt minne dock.
Klänningen du köpte är ju hur fin som helst, läckert! Å vilket roligt och fint bröllop i det fria. Annorlunda.

Musikanta sa...

Ingrid:
Tack för rar kommentar. Ska gå in och läsa hos dig i morgon.
Önskar dig också en trevlig helg.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Ja, det var ju ett fantastiskt fint väder också så hela bröllopet kunde ske utomhus. Restaurang fanns också på tomten och det var där bröllopsmiddagen ägde rum.
Numera har jag svårt att förstå att man kunde bli så galen i en väska!
Ingrid som önskar dig en skön och trevlig helg.

Hanneles bokparadis sa...

Härlig historia om väskan, jag hade också en väska jag tyckte om, men den blev stulen, blåögd som jag är... märken vet jag inte så mycket om, men är beredd att betala för kläder, speciellt skor. Här finns också en del blåsinstrument, jag köper böcker, men är flitig på biblioteket också.

Lena i Wales sa...

Roligt med dessa frågor och svar.
Fin klänning!
Kul med väskhistorian.
Önskar dig en skön söndag!

Musikanta sa...

Hannele:
Jag har slutat att köpa kläder. Går jag inte upp mer behöver jag inga nya. Jag har slutat att köpa böcker också - har gjort ett överslag hemma och kommit fram till att vi har ett par tusen böcker i bokhyllorna. Gifte mig med en boksamlare som också har svårt att slänga något. Lånar alla böcker på biblioteket numera och bojkottar bokrean.
Önskar dig en skön fortsättning på söndagen.
Ingrid

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Ibland är frågorna alltför privata men den här gången var det ju inga problem. Konstigt att man kan vara så betagen i en väska! Numera är det enda krav jag har på väskor att de ska vara av skinn, ha många fack och bland annat kunna rymma en bok och ett par extra glasögon.
Ha det gott önskar
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Förstår helt och fullt dig och det där väskköpet! Inser också, att jag aldrig såg fråga nummer 6. Så den "slapp" jag besvara ...

Musikanta sa...

Aina:
Jag hittade på en bonusfråga och besvarade den själv. Men jag förstår inte riktigt hur hon har tänkt. :-)
Ingrid