lördag 25 juli 2020

1775 - HELGFRÅGAN vecka 30 2020



Bilderna går att klicka större.

Vad läser du just nu? Det är den stående frågan nu i sommar som Mia på Mias bokhörna ställer. Jag har just läst ut En bur av guld av Camilla Läckberg.


Det var skådespelerskan Alyssa Milano i USA 2017 som gjorde att Metoo-rörelsen fick sådan spridning. Vill man läsa mer om hur denna rörelse uppkom kan man läsa här. Jag skulle kunna tänka mig att Camilla Läckberg har fått mycket inspiration till sin bok av denna. Namnet på parfymen säger också lite om innehållet i boken. Den var läsvärd ända till slutet som i mitt tycke var helt osannolikt.

Jag brukar köpa jultidningar av min grannflicka och nedanstående bok är just en sådan som fanns att köpa tillsammans med olika tidningar. Jag önskar att jag hade haft tillgång till en sådan bok när jag var lärare och mina elever skulle ha "muntlig framställning" som det hette på den tiden. Så lätt det hade varit för dem att få ihop en liten historia om något djur som de gillade.


Just nu är det den här boken som jag läser lite här och var i. Jag upphör aldrig att förundras - både över hur djuren beter sig och hur någon - en man som heter Carsten Ryytty - har orkat med att ställa 999 frågor och svar om djur. Han är lärare i historia, geografi och religion och utsågs till årets skolhjälte av sina elever för tio år sedan och har skrivit fyra snarlika böcker som man kan se om man klickar på länken.


Rubrikerna på Märkliga fakta om djur är t.ex. Vilket däggdjur har den bästa hörseln? Vilket djur har den längsta tungan? Varför sprutar bläckfisken bläck? Hur snabbt kan bävrar fälla ett träd?

Så kul man kunde ha haft om man ställt några sådana frågor till sina elever! Det hade förmodligen blivit vilda gissningar och mycket diskussion. Tyvärr verkar alla böckerna vara slutsålda i affärerna men jag har hittat några på Bokbörsen.

Tidigare inlägg om några av hans böcker finns här.
333 otroliga fakta.
111 frågor och svar

13 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Jag gillar Camilla Läckberg, men den boken har jag inte läst.
Gillar också dessa böcker med lite småfakta. De som man inte intensivläser, utan kolla i då och då och lär sig något nytt.
Jag köpte också alltid jultidningar av grannbarnen i Sverige. Tyckte alltid om detta.
Ha en skön söndag!

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Jag tror det är hennes senaste bok. Det är ingen deckare men spännande ändå.

Böckerna av Ryytti är ju skrivna för barn, men samtidigt är det ju roligt med s.k. onödig kunskap ibland även för vuxna. Man blir i alla fall förvånad över vad t.ex. djuren har hittat på för att skydda sig. Önskar dig också en fortsatt skön söndag!
Ingrid

Mia Eggimann sa...

Jag har Läckbergs nya oläst och faktaböcker är riktigt bra.

Bloggblad sa...

Jag läste Camilla Läckberg i början av hennes karriär, men tröttnade. Kändes som att hon fick betalt per kg text... Dessutom hade hon ett sakfel som var väldigt viktigt i handlingen i en av böckerna, och det störde mig väldigt att hon inte hade kollat upp det. Läser inte nåt av henne längre.

Nu har jag kommit till slutet av Testamente av Nina Wähä. Den är så otroligt bra, innehåller en del småfel typ felanvänt "var-vart" "sin-hans", men det är strunt samma. Handlingen håller mig helt fängslad. Ingen söndagsskoleberättelse direkt, men jag sörjer att boken snart är slut.

Det finns vissa likheter med "Jag for..."-serien av Karin Smirnoff, om det känslokarga familjelivet och att det utspelas långt norrut, men den här får ännu högra betyg av mig. Vad sjutton ska jag hitta på att läsa efter den???

Hanneles bokparadis sa...

Underbar header, man hittar mycket fina trevliga böcker överallt, lånar en hel del på biblioteket också.

Musikanta sa...

Mia:
Tack för din kommentar! Vore kul att höra vad du tycker om den när du läst den.
Ingrid

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag läste bara några sidor av Smirnoff - det räckte. Nog med elände i världen ändå.

Kvinnan som stal mitt liv av Marian Keyes och Terapeuten av Helene Flod har jag satt 5* på ser jag på min lista. Om du inte har läst något av Elly Griffiths och hennes Ruth Galloway rekommenderar jag henne varmt. Jag älskar hennes böcker. Här är länken till Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Elly_Griffiths - jag har läst ALLA böcker hon skrivit och väntar med spänning på en till som snart ska komma.
Någon mer bok av Läckberg blir det inte.

Bloggblad sa...

Jag ska genast titta om det finns nåt av Elly Griffiths. (För att stava eller säga det namnet rätt får man allt vara nykter!) Jag läser allt på Nextory i paddan.
Marian Keyes har jag läst en del av förr.
Om du vill ha tips på en småtrevlig serie, så har Anna Jansson, som skriver deckare mest, skrivit om en frissa i Visby. Visserligen feelgood, men välskrivet och inte alls helt förutsägbar handling.

Bloggblad sa...

Det fanns 12 böcker av henne på Nextory. Är det en serie som ska läsas i ordning?

Bloggblad sa...

Jag igen. Jag hittade turordningen när jag tittade mer noga.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Det är bra om du läser dem i ordning. visserligen får man en liten resumé i varje bok men det hänger i alla fall ihop alla delarna. Jag väntar på den sista, den skulle komma ut i vår.

Bloggblad sa...

Nu har jag snart läst ut den första av Griffiths. Ganska snabbt kom jag in i handlingen och slutade irritera mig på att författaren skriver ut namnet och ”hon” varannan gång även när Ruth är ensam i rummet.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Har jag inte tänkt på. Läs nästa på engelska kanske du blir bättre stämd?