tisdag 5 juli 2022

1908 Halvårskoll januari-juni 2022

Senast jag skrev ett halvårskoll var 2019. Det var väl pandemin som spelade in.  Det hände ju inte så mycket utanför hemmet 2020 och 2021. Men nu är restriktionerna borta och man börjar kunna leva som vanligt. 

                                        JANUARI

Det var en ovanligt vacker solnedgång en kväll i januari som jag precis lyckades fånga innan det blev mörkt. Jag var inte den enda som la ut bilder på denna...

Bilderna går att klicka större. 

Åsa och pojkarna var och hälsade på. Här gjorde de en utflykt till Norrköping. Det vackra Holmentornet i bakgrunden. Här kan man läsa om deras besök hos oss. 

FEBRUARI

I februari var jag med om ett stort evenemang. Några av mina gamla veckotidningar var nämligen med i en monter på Nationalmuseets stora utställning - Swedish Grace. En av arrangörerna hade hittat några inlägg om mina Bonniers Veckotidningar (och veckotidningen Charme) på bloggen och ville ha med några av tidningarna på utställningen. 


Tidningarna fick ett eget litet rum där många stannade och tittade eftersom det fanns en film om modet på 20-talet på väggen ovanför.

Jag blev inbjuden till vernissagen som ägde rum den 23 februari och även till festmåltiden efteråt för dem som ordnat med utställningen och bidragit till denna. Jag fick också ta med mig en gäst och Mirren ville gärna följa med i stället för Kent, som inte hade något emot att stanna hemma. Jag satt bredvid den man som sammanställt katalogen för utställningen och vi hade mycket att prata om. Även Mirren mittemot hade trevligt med sina bordsgrannar.


Mirren vid det festligt dukade bordet i museets restaurang. 

Inläggen om vernissagen och middagen kan man läsa i länkarna nedan.


MARS




I augusti förra året råkade jag av en slump hitta en sajt på Youtube som handlade om Acrylic Pouring Art. Det fanns många poddar som visade i detalj hur man skulle gå till väga på ett vetenskapligt sätt med att hälla ut akrylfärg på en målarduk. 

Det verkade enkelt när man såg det, men det visade sig sedan att det var mycket komplicerat. I början hade jag tur med tavlorna men det blev svårare att få till dem som jag ville ju mer jag jobbade med min nya hobby. I de här inläggen har jag beskrivit lite av mina vedermödor.


Min svägerska Anne Sophie fyllde år i slutet av mars och vi var där och fikade. De bor i ett gammalt charmigt hus på Munkbrogatan i Söderköping (samma gata som filmen Madicken spelades in på.) 


Jag, Anne Sophie och min (lillebror) Gunnar

APRIL

På långfredagen kom Mirren och barnbarnen och hälsade på. Har kan man läsa om det kära besöket. Jag hade lovat att Clarissa skulle få göra en hälla (som är arbetsnamnet på tavlorna i Acrylic Pouring Art-tekniken) eftersom hon är fena på att rita och måla. Hon visade mig dessutom hur man kan rita på mobilen och jag var helt fascinerad. Eftersom hennes älsklingsfärger är rött och gult blev hällan i dessa färger.


När min äldsta dotter
Anna och svärsonen Jörgen kom på besök veckan efter ville Anna också prova på att göra en hälla. Jag assisterade henne i min hälluniform (som snart står för sig själv). Här kan man läsa om besöket.


MAJ

Dags för den årliga pelargonplanteringen. Det är lite obekvämt för mig numera eftersom jag måste ha ett stöd för att kunna ta mig upp på fötter från marken. Det brukar fixa sig med en pall. Men med mitt lilla målarbord behövde jag inte krypa på alla fyra. Det blev fint när det var färdigt.


En av fönsterlådorna återstår att plantera. 

Min vän Marianne Bokblad (alias Bloggblad) firade att hon fick en bok utgiven med en boksläppsfest på Å-caféet i Söderköping. Kent och jag hade äran att bli inbjudna tillsammans med ett femtiotal andra. Många tillresta släktingar och vänner från både förr och nu. Marianne och jag var kurskamrater på mellanstadielärarlinjen i Linköping i början på 70-talet så vi har känt varandra länge.  


Marianne berättar om sin bok som handlar om hennes föräldrars liv i Frälsningsarmén med början på 40-talet. Mycket har hänt (till det bättre) sen dess i "Armén".

JUNI

Jag fyllde 86 och firade födelsedagen tillsammans med Kent, Mirren, Caspar och Clarissa. Casimir var  på konfirmandresa till Rom där det (enligt honom) var så varmt så man kunde dö. Det var även högsommarvärme hos oss och vi hade inte behövt jackorna på när vi åkte in till Söderköping för att gå en promenad. Den har jag berättat om här.

Den fina och stora katalogen från Swedish Grace-utställningen (som jag tyckte var för dyr att köpa när jag var där) var en mycket uppskattad och välkommen födelsedagspresent från Mirren.  


Här sitter jag med kattsköldpaddan som Clarissa gjort i lera. 

Det viktigaste som hänt denna månad var förstås Casimirs konfirmation. Vi åkte upp till Stockholm redan på midsommardagens kväll eftersom konfirmationen började klockan 11 i Sankt Matteus kyrka i Vasastan på söndagen. Casimir hade fått den stora äran att avsluta hela konfirmationsmässan med Bachs stora G-dur-preludium. Det gick väldigt bra och efteråt kunde vi pusta ut hos Mirren, som bjöd på konfirmandkalas  i huset i Tallkrogen.


Casimir vid orgeln före själva mässan. När han sedan spelade åkte konfirmandskjortan av. 

Här nedan kan man läsa inläggen om både konfirmationen och konfirmandfesten. 

8 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilken trevlig halvårssammanfattning! Det var verkligen varmt i juni. Här på Gotland slogs det gamla rekordet från 1859, då det var 31.5º, med några tiondelar. Nu är sommaren sig mera lik och faktiskt lite behagligare.
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Tack för rar kommentar! Jag mår dåligt när det är över 25 grader så jag föredrar vädret som det är just nu. Blir matt och trött av värmen. Jag tror dock att vi inte kom upp till ert värmerekord men uppåt 30 grader var det i alla fall någon av dagarna.
Kram tillbaka från Ingrid

Äventyret framtiden sa...

Så fint du har sammanställt den första delen av det här året. Jag riktigt hajade till när jag såg rubriken! :) Det börjar bli längesedan som vi gjorde våra halvårssammanställningar. Vi var ju flera som gjorde det ett tag, kanske som ett tema? Härligt har ditt halva år varit så här långt. Känner ju till det men det är roligt att bli påmind!
Kram

Musikanta sa...

P-Karin:
Ja, det var ju många som gjorde halvårskoll tidigare. Undrar om det inte var Annika i Reston som jag hängde på? Det är ju faktiskt roligt att gå tillbaka och se vad man hittade på tidigare om åren. I synnerhet eftersom de yngsta barnbarnen växer så fort. Mina andra som är äldre märker man ju inte skillnaden så mycket på.
Kram tillbaka från Ingrid

Bloggblad sa...

Och där märker jag hur fort månaderna rullar på! Det var ju inte länge sedan alls, som du åkte på utställningen i Sthlm! Vi var där i april och tänkte se den, men det var platsbegränsning och tidsbokning så vi kom inte in.

Höjdpunkten för mig var givetvis boksläppet på Åcaféet. Så roligt med alla glada vänner och släktingar som sjöng med och pratade och åt - och köpte böcker, vilket ju var obligatoriskt 😁

Du är otroligt pigg som orkar med så mycket håll-i-gång och resor. En bra förebild för mig, jag känner mig så gammal ibland ...

BP sa...

Det syns/märks att jag har "hängt här" ett tag. För jag minns alla dina inlägg. Det enda jag absolut inte förstår är att du är 86 år gammal. Ja, har ju sagt det förut, men det tål att upprepas- Du ser minst tio år yngre ut, minst:-)

Musikanta sa...

Bloggblad:
Just nu känner jag mig inte särskilt pigg - tål värme dåligt.
Det var väldigt roligt att få vara med på boksläppet - vi hade mycket att prata om vid vårt bord.
Någon mer resa till Stockholm i sommar blir det inte - vi är bjudna till kalas till Anna som firar att barnbarnet Johan med sambo har fyllt (fyller) 25 år ). Men jag känner att jag inte orkar med det (resa upp och ner samma dag i stockholmstrafiken) så vi blir hemma.

Musikanta sa...

BP:
Skenet bedrar, haha. Just nu är jag väldigt trött men det beror förhoppningsvis på värmen. Jag mår bättre när temperaturen är under 15 grader.
Kul att du kommer ihåg vad jag skrivit. Nationalmuseum var ju ett fantastiskt minne!
Önskar dig en fortsatt skön vecka.
Ingrid