måndag 17 januari 2022

1881 Det gäller att inte ge upp!

Man gör sina misstag skrev jag i ett av mina inlägg om Acrylic Pouring Art alldeles i början av mina hällförsök. Jag har ju lärt mig allt jag kan om denna konstart på Youtube och jag tittar fortfarande på videofilmer då och då. Häromdagen var det en kille som tipsade om att man kunde använda Glue i stället för Floetrol att spä ut färgen med. Detta medium är ganska dyrt och att köpa en flaska lim på Dollarstore är bra mycket billigare. Det stod Glue på flaskan. Bilderna nedan är på mina senaste tavlor och inte från dagens! 


Bilderna går att klicka större. Tavlorna är 30x30 cm.

Jag mätte noggrant upp 60% Glue med 40% vatten och spädde färgerna med denna lösning som skulle vara precis lika bra som något annat målarmedium, sas det. Sen hällde jag förhoppningsfullt ut färgerna på en preparerad canvas som jag hällt blå färg på för att grunda.


Resultatet blev katastrofalt - färgerna blandade sig med varandra och blev till en sorts lila gröt. Jag fick skölja bort färgen från tavlan under rinnande vatten och även färgerna som blev över. Aldrig mer annat än Floetrol! Och jag ska inte bry mig om vad killarna på Youtube säger. Tjejerna som häller visar mest vad de gör och kommer inte med "goda råd".


Men efter inlägget och alla vänliga kommentarer jag fått på BP:s blorgg ä r jag redo att ta upp kampen igen. Någon gång ska jag väl få det att fungera ungefär som jag tänkt mig?





8 kommentarer:

Bloggblad sa...

Den längst ner är himla snygg! Mycket lyckad. De andra är också fina, men färgerna och ”explosionen” i mitten gillar jag.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Tack för din positiva kommentar! Det är lustigt, men alla som tittat på mina hällor tycker olika än vad jag tycker. Jag brukar lita på Kent i det fallet och inte på mig själv. Jag tror bara det hänt en gång att Kent och jag gillat samma tavla samtidigt. (När vi skulle välja ut en och ge bort.)

BP sa...

Hahaha! Glue är väl lim à la Karlsson. Sedan finns det ju nåt som heter Superglue (Loctite), men att blanda 60% Superglue med vatten och färg låter som en "livsfarlig" mix;-)
Tavla nr 2 som du visar är helt suverän. Ser ut som en krater efter ett vulkanutbrott. Tavla 4 ser ut som en väderkarta och är otroligt läcker.
Även de andra tavlorna är hur fina som helst.

Tusen tack för länken:-) Så kul att du blev inspirerad. Dina tavlor är helt underbara. Den jag köpte häger i hallen:-)

PS. Om dina avloppsrör blir "igengeggade" kan jag varmt rekommendera Mr. Muscle;-) DS.

Musikanta sa...

BP:
Bara det att någon vill ha en målning av mig att hänga upp på väggen gör mig lycklig. Det var därför jag gärna gav bort tavlorna.
Det borde vara samma Glue som killen pratade om. Det står i alla fall att den kan användas som målarmedium. Och så fick jag nämligen en kommentar om att i Frankrike var Floetrolen så dyr att man använder Glue i stället. Förmodligen skulle jag inte spätt med så mycket vatten.
Haha, jag ser till att det var mycket vatten som rann när jag sköljde tavlan. I vanliga fall målar jag bara över en tavla som jag inte gillar. Men jag ska pröva med ättika och bikarbonat har jag lärt mig på nätet ifall det blir stopp.
Ingrid

Lena i Wales sa...

Ibland blir experiment bra och ibland inte lika bra. Oftast är de dock lärorika till slut.
Samma med råd.
Gillar dina alster, fortsätt!
Ha det bra!

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Javisst lär man sig av sina misstag. Jag måste ju fortsätta, åtminstone tills jag gjort av med en del av alla mina dukar och färger. Och det är ju alltid lika spännande varje gång jag börjar på en ny tavla.
Tack för din uppskattande kommentar - den värmer!
Ha det gott själv!
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Fantastiskt fina är de dina hällor!

Musikanta sa...

Aina:
Tack för din uppmuntrande kommentar! Det behövs...
Ingrid