tisdag 3 februari 2009

Vad är detta?


Denna nyinköpta skapelse är 40 cm hög och 45 cm bred (bilden går att klicka på större)

Ja, att det är en elefant kan man ju se förstås. Men är den kinesisk som jag trodde först när jag fick syn på den i Återvinningen - vårt loppis här i Söderköping? Det finns vad jag vet inga elefanter i Kina. Jag tänkte alltså att jag skulle få lite hjälp med denna fråga från mina bloggvänner. Dels vad den är tänkt att användas som och dels varifrån den kan vara.

Jag har tittat snett på den i några månader där den har stått i deras skyltfönster. Idag bestämde jag mig: Är den fortfarande kvar så är det nog meningen att jag ska köpa den. För 175 kronor får man t.ex. inte mycket när man går och handlar mat. Absolut inte någon "kinesisk" elefant i alla fall.

Jag frågade
Mirren som är bra på Kina vad elefanten kunde ha för funktion. Hon visste inte - hade aldrig sett en sådan. Trodde hon att den var antik? Nej, det trodde hon inte. "Det finns nästan ingenting gammalt kinesiskt kvar i Sverige", sa hon.

Först trodde jag att den var av keramik, men när jag sätter ner den låter det som målat stål. Precis som min tomtelisa.

Jag är redan mycket förtjust i min lilla elefant men MM kommer nog inte att bli glad när han kommer hem...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken intressant pjäs..jag hade direkt tänkt säga att det är en kinesisk piedestal, men om det nu inte funnits några elefanter i Kina kanske den är från Taiwan eller Malaysia?
En blompiedestal tror jag i allafall att det är!

Säger MM kanske som min käre make gjorde:
-vad har du nu släpat hem?...
Haha

Musikanta sa...

Marskatten:
Du har förmodligen rätt. Expediten sa något om att man kunde kanske ställa en blomkruka på den. I så fall har den nog haft sin plats i en kinesisk trädgård utomhus.

MM skrattade bara när han kom hem som väl var. Något i stil med din käre make antagligen. Jag vet inte riktigt vad han tyckte...

Han trodde däremot att den var av keramik. Materialet är i alla fall väldigt hårt.

Marianne sa...

Jag håller också på piedestal. Möjligen en lite pall? Eller ett sidobord? Vad har man för skrift i Vietnam? Kan den vara vietnamesisk? Eller laotisk? Borde vara någonstans där i ostasien i alla fall, eller helt enkelt kinainspirerad. Kommer kanske Antikrundan till dina trakter snart? Då kan du ju gå dit och fråga? Du kanske har en sån där riktig raritet som är värd hur mycket som helst : )

Musikanta sa...

Mrianne:
Antikrundan har just varit här i Söderköping så det är inte aktuellt. Jag tror inte att elefanten är gammal på något sätt - de små målningarna som ser ut som flygande fåglar till höger om du klickar på bilden, är ganska slarvigt gjorda. Så något större värde tror jag inte att den har.

Det verkar som skalet är gjutet på något sätt och sedan påmålat. Jag tycker att den är rolig i alla fall. Den blir lagom för Lillmirren att rida på nästa gång han kommer hit...