tisdag 29 oktober 2013

854 Konstresa till Stockholm 1

I söndags åkte jag med Söderköpings konstförening på konstresa till Stockholm. Det var en tapper skara som samlades vid resecentrum i Söderköping redan klockan sju på söndagsmorgonen för vidarebefordran till Kungliga Huvudstaden och några museer där.

Första anhalten var dock i Södertälje där vi skulle besöka konstnären Kersti Rågfelt Strandbergs ateljé och se hur hon framställde sina collografier. Skam till sägandes hade jag inte så stora förväntningar på besöket eftersom jag inte är så intresserad av grafik överhuvudtaget. Besöket visade sig dock vara en av höjdpunkterna på resan.

  
Här bor Kersti Rågfelt Strandberg och här har hon också sina ateljéer. (Bilderna går att klicka större.)

Mycket berodde naturligtvis på att Kersti och hennes man tog emot oss med sådan entusiasm och vänlighet. Hon berättade vad collografi innebar och demonstrerade sedan hur hon gjorde sina collografiska bilder. Vi fick också se hela arbetsgången, från skissen från den allra första början till den slutliga tryckningen.

Ateljéerna var inrymda i hemmet, och när man först kom fram undrade man hur i all världen 37 personer skulle få plats, eftersom huset  inte såg särskilt stort ut från gatan. Men det hade en stor tillbyggnad på baksidan med två rymliga ateljéer där alla lätt fick plats. Den största ateljén – tornet som det kallades – hade en takhöjd på uppemot fyra meter.


Vännerna i konstföreningen lyssnar intresserat när Kersti berättar om sin konst. Väggarna är helt vita, vilket inte syns på fotot. Collografi till lampskärmar är Kerstis senaste idé.


Den här bonaden hade också helt vit bakgrund, mycket effektfullt till den japaninspirerade blomman.


Här syns den vita bakgrunden bättre.



Bordslampor med skärmar i collografi.

De två Gunillorna som hade arrangerat konstresan hade också med sig kaffe och smörgåsar som de tog fram i ateljén. Ena halvan av gruppen fikade medan den andra gruppen fick följa med Kersti på upptäcktsfärd. Jag blev mycket imponerad över hennes senaste skapelser med japaninspirerade motiv. Hon har nyligen haft utställning i Japan.


En Gunilla i mitten med make Claes till vänster i glatt samspråk med Odd, Kerstis man. (Båda Gunillorna har efternamn som börjar på B och slutar på -n så det går inte att bara skriva initialerna till efternamnet...)


Hur det gick till att trycka den här bilden demonstrerades av Kersti. Schablonerna ligger bredvid på tryckpressen. Konstverket Skål köptes sen in av föreningen som vinst till den årliga utlottningen av konstverk.


Det är mycket arbete innan man kan börja trycka. 


En av schablonerna i kartong som behandlats med många lager fernissa för att bli stark och hålla för tryckpressen.


En annan av de vackra collografiska trycken. Alla bilder och tryck har Kersti i skåpet med långa lådor bakom sig.

När vi hade sett oss mätta på alla fina bilder som Kersti visade oss, sa vi hej då och gick till den väntande bussen som skulle ta oss till Sven-Harrys museum vid Vasaparken i Stockholm. Besöket där berättar jag om i mitt nästa inlägg.

17 kommentarer:

Bloggblad sa...

Ser intressant ut! Att jag inte har hört talas om den sortens tryckning, är jag inte förvånad över.

Jag kände igen flera personer, förstås. Var inte Elisabeth G med, och B-M B?

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag hade heller inte hört talas om det förut. Länken som jag hittade beskriver det som om vem som helst kunde syssla med det. Det är massor av jobb och sen ska man helst ha en tryckpress också...
Jo då, hon var med och flera andra som jag känner. Många lärare.

englundskan sa...

Så fint, och jag blir så imponerad av en teknik som består av så många moment, det skulle jag aldrig ha tålamod med.

Ronny sa...

Södertälje. Min födelsestad, som jag dock lämnade vid 15 års ålder. :)
Tryckmetoden, är det lite som linoleumtryck, fast med kartongkliché kanske? Med den mindre skillnaden mellan höga och lägre partier skulle det vara möjligt att få fram de "halvtoner" som jag tycker mig ana i konstnärens bilder. (Mina funderingar bara). Intressant! Vackert!

Musikanta sa...

englundskan:
Håller helt med dig! Det verkar oerhört krångligt. Men vackert blev det. Hon är verkligen duktig!
Ingrid

Ölandsvindar sa...

Trevligt! Så roligt med vacker kreativitet. Jag återvänder fortfarande i tankarna till den samlingsutställning av Ölands konstnärer som jag besökte på Himmelsberga inför skördefesten.
Kram /Kerstin

olgakatt sa...

Vår konstförening gör också utflykter ibland; det brukar vara väldigt givande och uppskattat.
Tålamodet hos grafiker är verkligen beundransvärt och det finns tydligen hur många metoder som helst.
Vackra bilder ni fick se!

Eleonora sa...

Va roligt att det blev en så fin upplevelse för dig med detta besöket. Jag har inte hört talas om henne tidigare.

Spännande blir det även att få vara med om Harry-besöket så småningom.

Ha det gott och stor kram

Musikanta sa...

Ronny:
Ja, det var kartongcliché som hon hade härdat med många lager fernissa. Men den trycktes på specialpapper i en rejäl tryckpress - ungefär som en halv gammaldags mangel. Mycket invecklat tyckte jag. Men det var inte så lätt att förstå på så kort tid som vi fick demonstration.

Visst är det vackert, men det är i alla fall tryck som går i 50 ex. Roligare med originalmålningar.

Jag har också bott i Södertälje ett år - en stad som jag lämnade utan sorg 1970...
Ingrid

Musikanta sa...

Kerstin:
Hade gärna sett den utställningen!
Kram tillbaka.

Musikanta sa...

Olgakatt:
Det var en trevlig resa också genom att det var många gamla kollegor från skolan med.

Ja, att ägna sig åt grafik verkar vara oerhört tålamodsprövande. Jag tyckte om att hon inte enbart gjorde tryck att rama in utan även använde sina clichéer (har jag lärt mig att det heter nu av Ronny som är illustratör) till bruksföremål. Skulle mycket gärna vilja ha en stor lampa med collografitryck på skärmen.
Ingrid

Musikanta sa...

Eleonora:
Inte jag heller hade hört talas om henne. Men det finns så många duktiga konstnärer överallt som man inte känner till. Det var i alla fall en mycket trevlig bekantskap och priserna för hennes alster var överkomliga.

Jag måste försöka skriva om Sven-Harrys innan jag försvinner till Mälarhöjden igen.
Ska bli trevligt att träffas!

Ha det gott själv och varm kram tillbaka från Ingrid

Karin sa...

Spännande teknik! Och som alltid hänger ju allt på konstnären, hur resultatet blir, men de här alstren ser ju väldigt sparsmakade och japanska ut. Fint!

Musikanta sa...

Karin:
Ja, och fruktansvärt krånglig! Hon måste ha hållit på väldigt länge för att få fram så fina tryck.
Ingrid

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Så roligt att ni verkar nöjda med ateljébesöket. Det var jag också - ni var ju ett så trevligt och intresserat gäng! Hälsningar från Kersti

Musikanta sa...

Kersti:
Välkommen till min blogg. Skönt att du var nöjd med inlägget! Det var som sagt ett mycket trevligt besök hos dig som alla uppskattade!
Kram från Ingrid.

Musikanta sa...

Kersti:
Välkommen till min blogg. Skönt att du var nöjd med inlägget! Det var som sagt ett mycket trevligt besök hos dig som alla uppskattade!
Kram från Ingrid.