onsdag 19 februari 2014

896 Februari


Årets Saga utgiven 1955. (Bilderna går att klicka större.)

Jag är numera lycklig innehavare av två Årets Saga av Elsa Beskow med musik av Alice Tegnér - båda från 1955 och vunna på Tradera. Boken kom ut första gången 1927. Min mamma spelade ofta sångerna ur den tillsammans med mig när jag var liten och jag kommer fortfarande ihåg några av melodierna. Var den boken tog vägen vet jag inte, den var väl ganska sönderläst och sönderspelad efter ett par decennier. Kanske någon av mina bröder fortfarande har den i sin ägo.


När jag googlade på Årets Saga kom jag till en sajt där Enn Kokk har skrivit ett fint och intressant inlägg om just denna bok. Jag har inte så mycket att tillägga.



Februari

Jag tänkte lägga ut en månadsbild varje månad för att glädja alla Elsa Beskowvänner. Boken finns inte längre att köpa i bokhandeln i det stora formatet men finns att köpa på t.ex. ett antikvariat i Stockholm för 900 kr. Jag såg dock nyss att Tradera hade lagt ut ytterligare annonser med Årets Saga från 1955 - tydligen ett år när man gav ut ett nytryck.

På 1990-talet gav man ut Årets Saga i miniformat - den är betydligt billigare antikvariskt än den större boken som är hela 31x25 cm. Men där har man tagit bort sångerna av Alice Tegnér. Så ni som fortfarande har Årets Saga modell äldre i er ägo, var rädd om den. Den blir inte billigare med åren.

9 kommentarer:

Karin sa...

Vilken härlig bok och fin februaribild! Jag har – i likhet med Enn Kokk – inte heller stött på den tidigare, men den verkar vara en riktig guldgruva. (Den Birgitta, som köpte boken till Enn Kokk är för övrigt den tidigare talmannen i riksdagen (talkvinnan?), Birgitta Dahl.)

Musikanta sa...

Karin:
Du är ju yngre än jag, när jag var liten fanns boken i alla hem som hade ett instrument (piano). Vi lärde ju oss ramsan 30 dagar har november etc. och januari börjar året till Beethovens An die Freude.

Jag förstod vilken Birgitta det var eftersom jag har läst den mycket utförliga CV:n och levnadsbeskrivningen som EK har på sin hemsida.
Ingrid

Äventyret framtiden sa...

En bra idé att göra så, en bild per månad. Jag känner inte igen boken alls, men ser framemot månadsbilderna

Karinkram

Äventyret framtiden sa...

En bra idé att göra så, en bild per månad. Jag känner inte igen boken alls, men ser framemot månadsbilderna

Karinkram

Gunnel sa...

Jag minns den boken, men har den tyvärr inte. Månadsbilderna är så fina. Kram

Gunnel sa...

Jag minns den boken, men har den tyvärr inte. Månadsbilderna är så fina. Kram

Musikanta sa...

Gunnel:
Kul att du kommer ihåg den. Bilderna är helt underbara.
Kram

Suss sa...

Nu måste jag lämna bloggläsandet och kolla om jag har Årets Saga och i så fall i vilket format. Inte har jag tänkt på att det var sånger i den, så förmodligen har jag väl miniformatet av den. Kram!

Musikanta sa...

Siss:
Har tydligen missat att svara på din kommentar.
Nej, några sångnoter är inte med i den här senare upplagan.
Kram tillbaka