Les Demoiselles d'Avignon av Pablo Picasso. Bilden från nätet. Tavlan finns på MOMA - Museum of Modern Art i New York. (Bilderna går att klicka större.)
Om den här tavlan skrev jag en hemuppsats när jag bland annat läste konstvetenskap på Linköpings universitet 2001 - 2007. Jag gav den namnet Fem Fatala Flickor. Tyvärr sparade man pengar på att inte trycka den i färg - jag vet inte hur det är nu för tiden. Men den är onekligen inte särskilt spännande i svart-vitt. Fast jag vet inte om färgen ovan är rätt - googlar man på tavlan finns den i ett antal olika kulörer. Här kan man se fler bilder på den.
Det är en stor tavla - 2,3 m. x 2,4 m (nästan 6 kvadratmeter) och den räknas till ett av de förnämsta konstverken på Museum of Modern Art i New York, MOMA. Den visar fem prostituerade flickor på en bordell i det beryktade glädjekvarteret i Barcelona, ett ställe som ofta frekventerades av den unge Picasso. Gatan hette Avignongatan - i min svenska översättning - därav rubriken. Den händelse som Picasso skildrar här är "Paraden" - momentet när flickorna poserar framför kunden så han kan göra sitt val.
Ansiktena är speciella med sina stint stirrande ögon och med sina kantiga former. Här finns ingenting ljuvt och tilldragande. På två av kvinnornas ansikten har Picasso målat afrikanska masker som gör att de ser både hotfulla och aggressiva ut.
Picasso gjorde dussintals skisser till den här tavlan. På bilden ovan ser man en läkarstuderande med en bok under ena armen medan han drar undan ett draperi med den andra. I mitten sitter den potentiella kunden - en sjöman som är omgiven alla alla flickorna. Han har en porrón, en fallosliknande flaska i sitt knä och bredvid sig ett fruktfat - symbol för den kvinnliga sexualiteten. Det finns kvar i den färdiga tavlan. Den kvinnan som man ser sittande på huk bakifrån hade Picasso skissat på att måla framifrån med särade ben, men övergav tanken eftersom tavlan då förmodligen hade uppfattats som ren pornografi. Det var inte något som var officiellt gångbart i början på 1900-talet.
Intressant att se är att de rundade kroppsformerna och ansiktena i de tidiga skisserna har bytts ut mot hårda och kantiga i den färdiga tavlan.
Här känner man igen mer från den färdiga tavlan. Läkarstuderanden och sjömannen har försvunnit och nu är det bara betraktaren framför tavlan som kvinnorna riktar sina föraktfulla och kalla blickar mot. Det är inga blickar som har med kärlek att göra, utan bara med pengar i utbyte mot sexuella tjänster.
De flesta konsthistoriker är överens om att det här är det första konstverket som öppnade vägen för kubismen även om målningen räknas som expressionistisk. Picasso bröt helt mot konventionerna om en harmonisk återgivning av verkligheten och av människor. Man vet att en utställning av afrikanska masker 1907 hade gjort ett stort intryck på honom och det sägs att han, efter att ha sett den, gick hem och målade masker på två av flickorna - de två längst till höger. Han hade också tidigare sett en utställning av iberiska forntida skulpturer som grävts ut nära hans födelsestad.
Det var väldigt spännande att forska om den här tavlan. Uppsatsen blev 15 A4-sidor så småningom och jag lärde mig mycket om Pablo Picasso genom den. Om man har lust att själv läsa lite mer om tillkomsten och tavlans vidare äventyr (om det sistnämnda står dock ingenting om på Wikipedia) - det tog många år innan den ställdes ut - kan man klicka här. Mer utförliga är förstås sajterna på engelska.
Det var väldigt spännande att forska om den här tavlan. Uppsatsen blev 15 A4-sidor så småningom och jag lärde mig mycket om Pablo Picasso genom den. Om man har lust att själv läsa lite mer om tillkomsten och tavlans vidare äventyr (om det sistnämnda står dock ingenting om på Wikipedia) - det tog många år innan den ställdes ut - kan man klicka här. Mer utförliga är förstås sajterna på engelska.
23 kommentarer:
Vad spännande, vilket intressant uppsatsämne! Och vad kul att få ta del av ditt vetande. Tavlan är verkligen inte alls insmickrande, men så fascinerande. Givande tolkning av temat!
Vilken spännande analys av tavlan Ingrid! Det är verkligen roligt med analyser av konst, man får veta så mycket mer och upptäcka så mycket mer än vid första anblicken. Vi får göra lite partituranalyser inom ramen för min utbilning och det är verkligen givande och lärorikt :-)
Jättehärligt inlägg som jag gillar från topp till tå! Det svartvita gör också en slags kontrast i upplevelsen av konstverken! Härliga nya "kunskaper" får jag här.
Pärla Käffling!
Picassoisk kram
Fascinerande ansiktsinlägg!
Intressant och annorlunda!
kram
Du skriver alltid så intressant och inspirerande om konstverk. Trevlig söndag.
Läcker tavla.
Bra, kul!
Har du besökt nya Jean Cocteau-museet i Menton. Ser lite underligt ut men är fint invändigt. Förstod på utställningen att de var kompisar de där två herrarna.
Karin:
Tack för uppmuntrande kommentar. Du anar inte vilka skisser han gjorde! Skulle aldrig våga lägga ut dem här, men jag har med en av dem i min uppsats.
Ingrid
Anna:
Jag älskar när det är en guide på något museum som talar om tavlorna - man får så mycket större upplevelse då. Alla sorts (humanistiska) analyser är givande, tycker jag som inte är mycket för det tekniska...
Kram
Tove:
Du är också en pärla, Tove, med dina roliga och originella kommentarer! Roligt att du gillade mitt inlägg - det var nog den roligaste uppsats av alla jag skrev när jag läste på universitetet.
Pärlkram tillbaka
PettasKarin:
Tack för rar kommentar! Den värmer som vanligt.
Gunnel:
Jag har haft en underbar söndag med långpromenad och två timmars pianospel. Nu ska vi iväg till Börrums kyrka på musikgudstjänst - kan inte bli bättre!
Hannele:
Jag skulle vilja se den i all sin prakt - den är ju jättestor. Man får ju ingen uppfattning alls när man ser bilder på nätet.
Hans:
Nästa gång jag kommer till Menton ska vi gå dit och titta. Museet ligger ju under piren där jag brukade stämma träff med de franska pojkvännerna när det begav sig. För övrigt badade vi just där också - innan det blev marina.
Ingrid
Spännande att läsa om tavlan. Anar fascinationen i att skriva en hel hemuppsats om den!
Jean Cocteau har fått nytt museum alldeles vid saluhallen.
Läckert konstverk... verkar spännande att skriva en hel uppsats om den.
Intressant inlägg på temat.
Läckert konstverk och så intressant att läsa om dem (ansiktena) och ditt arbete med konsten. Hoppas solen skiner hos er också :)!
Eva:
Ja, det var den roligaste uppsats jag skrivit.
Hans:
Tack för upplysningen. Då slipper jag leta nästa gång jag kommer till Menton.
Anki:
Roligt att du gillade vinklingen på inlägget.
Barbro S:
Solen skiner här också. Det är underbart. Jag har just städat badrummet så jag känner mig extra glad!
Jag har lite svårt att "njuta" av den tavlan, men det kanske inte är meningen.
Däremot tycker jag att det var spännande och intressant att läsa det du skriver om tavlan, sånt jag inte visste.
Kram från wiolettan.
Wiolettan:
Jag tycker heller inte tavlan är särskilt vacker, men man ser ju den som det första kubistiska verket, det är därför den är så berömd. Det var ju ingen före honom som målade kvinnor ( och inget annat heller för den delen) i trianglar och kuber före Picassor. Det blev ju modernt sen efter honom.
Hans samtid tyckte gräsligt illa om tavlan så jag tror inte han ställde ut den förrän i slutet på 30-talet.
Kram tillbaka från Ingrid.
Så intressant att få veta detta om detta. Tänk om jag hade fått läsa din uppsats *så intressant det skulle ha varit* Det är detta som jag gillar med bloggvärlden ... att få nya vinklar och seende till mitt eget tänkande. Verkligen underbart att få veta detta och jag niger och bockar ödmjukt för detta / kram
Ps Tavlan är bara så vacker
Ds Hänvisade till ditt inlägg idag för de som vill
Spanaren:
Så glad jag blev av din kommentar och så roligt att du uppskattade mitt inlägg!
Jag lär mig ständigt nya saker av mina bloggvänner - det är mycket givande.
Tavlan är ju mycket speciell, och vet man lite om bakgrunden till denna är den ännu intressantare.
Roligt att du länkade till mig - det är bara att tacka och ta emot!
Kram tillbaka från Ingrid
Skicka en kommentar