fredag 10 juni 2016

1287 Lilla Akademiens skolavslutning i Sankt Matteus kyrka

Vi skolavslutningen på Lilla Akademien förra året deltog bara barnbarnet Casimir som då gick i ettan. I år var även Caspar med som har gått i förskoleklassen sedan förra hösten. Eftersom det var avslutning även i klassrummet var vi tvungna att dela på oss.

Jag följde med Casimir till hans klassrum och Mirren och Kent var med Caspar i hans. Alla barnen ställde upp sig vid vita tavlan (heter det väl nu) och började med att sjunga en sång. Efter det fick alla läsa upp vad de skrivit om en annan kamrat. Det började med: "Det bästa med ..." De flesta var snälla och smarta och bra på att spela något instrument. Caismir fick veta att han var snäll, bra på att rita och att spela gitarr.


Eleverna i åk 2 på Lilla Akademien lyssnar till sin fröken Hanna. Casimir med glasögon trea från vänster. (Bilderna går att klicka större.)


Har hade fröken skrivit upp vad barnen hade tänkt att göra under sommaren. Trevliga saker som t.ex. "Lyssna på fågelkvitter" och "Räkna bilar på bilresan".

Sen fick alla läsa upp två meningar från en liten uppsats de skrivit med rubriken: "En dag på stranden". Casimir läste väl upp minst fyra, men det var tur att han inte fick läsa mer för det hände tydligen förskräckliga saker den dagen. Ett monster som åt upp en av kompisarna som var med, har jag för mig.

Efter samlingen i klassrummet var det dags att bege sig några kvarter bort till Sankt Matteus kyrka där den stora avslutningen skulle äga rum.


Stämningen var god trots att det började regna när vi skulle gå iväg. 

Medan barnen tågade in i kyrkan spelade mellanstadiets stråkorkester The Entertainer av Joplin med härligt driv. Sen var det dags för alla eleverna att sjunga något. Man hade gjort så att förskoleklassen och lågstadiet fick sjunga en sång, mellanstadiet en sång och sedan alla elever tillsammans i några sånger.


Här är alla eleverna på skolan från förskoleklassen och lågstadiet. Uppställning före sången. Caspar i förskoleklassen sjua från vänster och Casimir i tredje raden sexa från vänster. Jag tror bara att det är någon mer som har glasögon så han är lätt att känna igen.

De yngsta barnen sjöng unisont Mozarts fina Kom hör min vackra visa och sjöng även första versen i En vänlig grönskas rika dräkt. Båda sångerna spelade jag in och den vackra visan finns att lyssna på här nedan.

Hela skolan sjöng som sagt även denna gång En vänlig grönskas rika dräkt men tyvärr ville inte Youtube ta in det här årets version av psalmen eftersom jag redan spelat in den, ansåg de. Hur Youtube kan veta det bara på musiken har jag ingen aning om - jag försökte undvika att skriva vad psalmen hette utan skrev bara Sommarpsalm, men nix. Det gick man inte på. Jag tyckte det lät ännu vackrare i år men jag är väl partisk förstås. Ska försöka med Facebook.



Förskoleklassen och lågstadiet sjunger Mozarts Kom hör min vackra visa.

4 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Vad vackert! Inget är väl som skolavslutningar! Intet öga är torrt.
Kram ♥

Ditte sa...

Skolavslutningar är ju alltid så speciellla och minnsevärda! Och visst är det fint att kunna följa med sina barnbarn.
Förstår att det blev mycket vacker sång.
Lyssnade ju på nationaldagen då barn från lilla Akademien framträdde och det var verkligen njut´bart att höra dem .
Tack här för att du spelat in så jag fick lyssna till mer.
Kram!

Musikanta sa...

Gerd:
Håller med dig. Extra känslosamt när det var två barnbarn med och sjöng.
Kram tillbaka från Ingrid som önskar dig en skön helg.

Musikanta sa...

Ditte:
Jag måste se inspelningen från nationaldagen på Skansen, vet att tre klasskamrater från Casimirs klass var med :-).
Jag blev ledsen över att jag inte kunde spela in En vacker grönskas eftersom Youtube ansåg att jag redan hade spelat in den. Men det här var ju ett helt år senare så jag förstår inte varför.
Kram tillbaka från Ingrid som önskar dig en skön helg.