måndag 8 maj 2017

1419 Lilla Tidningen


Så här ser det senaste numret av Lilla Tidningen ut. Den ges ut fem gånger per år och trycks i 18000 exemplar. Tidningen distribueras till Söderköpings och Valdemarsviks kommuner och dessutom till Vikbolandet, Kimstad och Norsholm.

Den första juli 2016 köptes tidningen av Åke Serander, fastighetsmäklare i Söderköping. Han är också redaktör och ansvarig utgivare för tidningen. Skriver också själv en del av reportagen. Sedan dess har upplagan ökat med ett par tusen exemplar, berättar Åke. Den har också fått en ansiktslyftning med annan layout och delvis annat innehåll.

Lilla Tidningen ska, enligt Åke ha "lokala nyheter som engagerar." Man slipper här de vanliga eländesrapporteringarna om exempelvis våld och brott som man ständigt får läsa om i dagstidningarna. Innehållet är varierat och belyser både historia och nutid.

Tidningen finansieras helt med annonser och företagarna märker att den läses utförligt från första till sista sidan under flera dagar. Flera av dem uppvisar också ökad försäljning efter sin annonsering.

Jag har fått glädjen och äran att på sistone medverka i tidningen med reportage och artiklar. Det är framför allt landsbygden i och omkring Mogata som jag bevakar. Sen blir det förstås ett och annat musikreportage.

I det här numret berättar jag om hur jag började blogga. Förhoppningsvis går artikeln att förstora upp så att den blir läsbar annars återkommer jag och skriver om den.



Marianne i artikeln är bloggvännen Bloggblad. Nästa nummer beräknas utkomma den 22 maj och där har jag förhoppningsvis med tre reportage.

Här kommer länken till det inlägg som fick mig att sätta igång att blogga. 
Är det bara ett skämt?

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Så trevligt med en lokaltidning med positiva nyheter. Det behöver vi mera av. Letar man kan man dock hitta det. DN har t ex en sida med Goda nyheter.
http://www.dn.se/goda-nyheter/
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Bra tips - det visste jag inte. Tack för länken.
Kram tillbaka

Annika sa...

KUL!
OCH roligt att du är med där ibland.
OCH roligt att du bloggar, och skriver om det, givetvis.
KUL att svenskorna i USA får ett liten del i det också :-)
Kramar!!

Musikanta sa...

Annika:
Ja, jag menar faktiskt det också. Det är så roligt att ta del av dina upplevelser som svenska i USA. Det var ju nära att jag gift mig med en amerikan också, som jag berättat. Men jag var för mycket fäst vid modersmålet för att ta steget...
Kramar tillbaka!