fredag 19 maj 2017

1424 Klasskonsert i årskurs 3 på Lilla Akademien

Klockan 16 var det dags för klasskonsert i årskurs 3 på Lilla Akademien. Om klasskonserten i årskurs 1 har jag berättat här.


Casimir tyckte det var säkrast att ta med sig hemmagitarren till skolan. Den älskade hatten har han själv köpt för sina födelsedagspengar. (Bilderna går att klicka större.)




Casimir går i årskurs 3 och spelar klassisk gitarr och nu även kyrkorgel, eftersom eleverna måste välja ett biinstrument i trean. Precis som i ettan spelade man TILLSAMMANS, som också var temat för konserten. Barnen uppträdde för det mesta två och två men även flera i grupp.


En del av eleverna i årskurs tre. Casimir har tagit av sig sin hatt och satt på sig en blomsterkrans.

I klassen finns virtuoser på bland annat fiol och piano, men dessa fick snällt finna sig i att spela duett eller ackompanjera någon instrumentalist. Man blir duktig om man övar 4-5 timmar per dag som de här eleverna gör. Undantag för den fantastiska trumpetaren Samuel som mer eller mindre uppträdde som solist.


Stycket inleds med att Casimir och Yasmine låtsas byta instrument. 

Det gick bra för  både Casimir och Yasmine som spelade en Menuetto av någon som heter L. Von och som inte jag har hittat ens på Wikipedia. Finns det någon av mina läsare som vet något om denna kompositör vore det roligt om denna hörde av sig. Stycket kan man höra på videosnutten i slutet av inlägget.

Mellan framträdandena läste några av barnen sina egna dikter som just handlade om dagens tema. Två sånger sjöng klassen också: Jag sitter på ett berg i kanon och Chaplins Smile. På engelska förstås.

Samuel, som enligt ryktet inte gör något annat än spelar trumpet spelade You raise me up så vackert att jag får tårar i ögonen varje gång jag spelar upp videosnutten. Inga problem för varken honom eller Alexander att byta tonart mot slutet! (Samuel extraknäcker också som skådis på Stadsteatern i musikalen Fun Home vet jag, eftersom Mirren och barnen har varit där och sett den för ett tag sen.)


Simon, William och Samuel spelar trumpet tillsammans. Populärt med hattar tydligen.

Dagens stora överraskning var framförandet av Idas Sommarvisa av hela klassen TILLSAMMANS. Det innebar bland annat att det satt fem barn vid ena flygeln och tre vid den andra under framförandet. Hur det lät kan man också lyssna till i slutet på inlägget. Skolans chef, Nina Balabina, hade gjort instuderingen som började med trumpeter varefter stråkarna följde efter och därefter övriga instrumentalister. En verklig prestation att få alla att spela samtidigt utan dirigent!


Här tackar barnen artigt för applåderna. 

Ett annat inslag mer av det ovanliga slaget var stycket Eleanor & Marcia som framfördes av Victoria på harpa och Anna på piano.


Victoria ackompanjeras av Anna i Eleanor & Marcia.



Två glada bröder efter avslutade konserter.



Casimir och Yasmine spelar "Menuetto" av L. Von.




"You raise med up" med Samuel på trumpet och Alexander på piano



"Idas sommarvisa" med hela årskurs 3 på Lilla Akademiens klasskonsert.

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilka duktiga barn! Det måste vara en stor glädje att de går i dina fotspår.
Ha en fin helg!
Kram Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
ALLA barnen i klassen är väldigt duktiga. Men visst är jag glad att barnbarnens största intresse (näst paddorna och datorn) är musiken...
Kram tillbaka

Ölandsvindar sa...

Jag förstår vilken glädje det här är för dig, Ingrid! Så duktiga barn!
Karm från Kerstin

Musikanta sa...

Kerstin:
Ja, det hör till de stora upplevelserna under året. Och det är också en stor glädje för mig att barnbarnen får gå i en skola där miljön är så härlig.
Kram tillbaka

Bloggblad sa...

Jag säger som jag brukar: fantastiska barn!

Musikanta sa...

Bloggblad:
De har växt till sig nu. Casimir spelar ju inte gitarr längre utan orgel. Samuel på trumpet, som var duktig redan då, är numera helt outstanding. Jag har ett klipp på honom som jag ska lägga in när jag ska skriva om femmornas konsert så småningom.
God Natt!