onsdag 7 februari 2018

1528 Nytt från Bonniers Veckotidning nr 7 1925

Så var det dags igen att få lite nyheter från Bonniers Veckotidning. Denna gång nummer 7 1925. Nästa vecka är det precis 93 år sen det här numret kom ut och jag förvånar mig alltid över att språket är så lättläst trots det var så länge sen.


Omslagsbilden är gjord av Godtfrid Rönning - en illustratör som jag inte träffat på tidigare. Tyvärr kan jag inte hitta några data om honom på nätet. Kanske någon av mina bloggläsare vet något om honom? (Bilderna går att klicka större.)

Det är intressant att se att det finns en novell med av Catherine Mansfield. Hon var en nyzeeländsk författare som blivit världsberömd för sina noveller. Hon dog 35 år gammal två år innan det här numret av tidningen kom ut. Titeln på novellen här är Silverslanten. Även Selma Lagerlöf finns med som följetong med Löwensköldarnas ring. Numera är titeln Löwensköldska ringen och den första boken i romantrilogin kom ut just 1925. Måste alltså ha varit rykande aktuell.

Ett reportage om de avsatta kungligheterna upptar tre sidor. Det var ju inte så många år sedan kungarikena föll, det ena efter det andra, efter revolutioner och andra oroligheter. Det verkar dock som de kungligheter som klarade sig med livet i behåll levde ganska gott i exil.





En av de finaste svenska illustratörerna genom tiderna - Einar Nerman - är med i det här numret med sin rapport från London där han tillbringade några år. Jag har tidigare haft med honom som månadens illustratör här, här och här. Det är en rolig krönika som förhoppningsvis går att läsa om man klickar upp bilden. Jag fäste mig främst vid att han porträtterade en av de största  violinisterna genom tiderna - Fritz Kreisler. Nerman hade tydligen blivit inbjuden till en fest där flera av dåtidens berömda musiker, sångare och sångerskor deltog.



En av våra största svenska skådespelare - Anders de Wahl - förekommer på på två helsidor tillsammans med en för mig okänd primadonna, Edith Rolf. De spelar tillsammans i en film "skriven av Hjalmar Bergman" och baserad på noveller av August Blanche - Kalle Utter. Filmen hade premiär i början av februari detta år så det var bara någon vecka sedan premiären hade gått av stapeln. Här kan man läsa mer om filmen och här om Anders de Wahl.


Anders de Wahl och Edith Rolf i huvudrollerna.


Det finns alltid med några sidor med dammode i tidningarna. Trots att det är i februari hade man redan lagt in några sidor med vårmode från Paris i det tidigare numret av Bonniers Veckotidning nummer 6. Så jag tar med dem här eftersom det inte finns några modeteckningar i nummer 7.




Jag älskar att titta på de gamla annonserna som alltid är tecknade. Dessutom innehåller de mycket värdefull (?) information. Som den här annonsen för 4711 Eau de Cologne.


Fiatkoncernen hade tydligen tagit sig in på den svenska marknaden det här året i konkurrens med alla amerikanska bilar. Det står klart och tydligt att bilen gjort sin entré i Sverige 1925.


Man gör också reklam för choklad som barn bör dricka varje kväll för att växa och bli friska. Något som de flesta barn numera ofta dricker på kvällen innan de ska sova trots att det gått 93 år sedan man rekommenderade det i Ergo-annonsen.


10 kommentarer:

Gunnel sa...

Jag dricker också choklad. Tycker det är jättegott innan jag ska sova. Kram

Musikanta sa...

Gunnel:
Vem gör inte det? :-). Bra sömnmedel.
Kram tillbaka

Ölandsvindar sa...

Oj, det här väcker minnen. Jag minns att jag fick en flaska 4711 av en uppvaktande kavaljer som hade varit på en skolresa. Jag tyckte det var ytterst pinsamt eftersom jag inte tyckte om doften. Luktade "tant" ansåg jag.
Kram /Kerstin

Annette sa...

Så kul att se och läsa! Reklamens formuleringar har verkligen ändrats med åren. Ingen skulle nog skriva att en eau de cologne tar bort varje känsla av obehag och skänker hastigt krafter och levnadsmod ;) Men snyggt mode, i alla fall för de riktigt, riktigt långa och smala, och snygg Fiat.

Musikanta sa...

Kerstin:
Den pojken måste ha varit väldigt kär i dig - flaskorna var säkert inte billiga. Min mamma hade alltid 4711 hemma och jag tyckte tvärtom att det luktade väldigt gott.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Annette:
Så roligt att du gillade inlägget. Man kanske kände sig lite gladare i alla fall om man doftade på sig lite 4711? Nu för tiden vågar man ju aldrig dutta på sig den minsta droppe genom att man riskerar att utsättas för mobbning...Men när jag är utomlands händer det att jag sätter på mig lite parfym.
Fotografierna på modet för dagen visar dock avsevärt rundare modeller. Sådana kvinnor som på modeteckningarna fanns inte på den tiden - åtminstone inte i tidningarna.
Kram

Femte året i Hjo sa...

Informativ reklam? När jag har tittat för mycket på tv4 sitter reklamsnuttarnas melodier fast i skallen. Men vad det gäller för något är en helst annan sak. Ingen aning alltså.

olgakatt sa...

Litet 4711 skulle kanske pigga upp mig idag. Håller på att återhämta mig från kräksjuka.....
Min mor hade en flaska av denna livgivande(?) doft men jag gillade den inte speciellt. Antagligen inte hon heller eftersom den stod där år efter år! Att innehållet så småningom dunstade bort berodde nog mest på att vi döttrar då och då ville lukta på den.

Musikanta sa...

Hans:
Jag har en känsla av att reklamen på TV4 mest innehåller reklam för mat och bilar. Jag ser så sällan på fyran (har inga andra betalkanaler) så jag kommer inte ens ihåg melodisnuttarna.
Ingrid

Musikanta sa...

Olgakatt:
Haha, ja om reklamen håller vad den lovar kanske. Undrar just om eau de colognen fortfarande finns kvar? Inte kul med kräksjuka - vi har hitintills klarat oss från denna åkomma. Skönt att det har gett med sig för dig.
Önskar dig en skön helg.
Ingrid