torsdag 15 februari 2018

1532 Ett miniprojekt om dagen nr 1

Jag har bestämt mig för att ha ett miniprojekt varje dag. Det är därför att jag ofta tänker att jag ska ta itu med det eller det, men att det alltid stannar vid en tanke. För det mesta är det saker som brukar kunna klaras av inom en halvtimme om jag bara sätter igång.

Det kan t.ex. röra sig om att nästa igen hål på ett par strumpor eller på något klädesplagg, tvätta upp plagg för hand som jag inte vill stoppa i tvättmaskinen eller slänga ut några vissna krukväxter på komposten i trädgården. Gå ut till postlådan och limma fast den där fyran som trillade av och som har legat bredvid mig här vid datorn i närmare ett halvår.

Det är inte lättja - jag städar ju, tvättar och stryker skjortor stup i kvarten och övar en timme på flygeln varje dag. Det är bara ett väldigt motstånd som gör att jag skjuter upp småsaker ideligen. Saker som ibland bara behöver ta några minuter att åtgärda om jag bara tar mig för att göra det.

Så nu har jag alltså bestämt mig för projektet ETT MINIPROJEKT OM DAGEN. Idag är första dagen på det projektet och jag bestämde mig för att städa kökshyllan där jag har en del maskiner och annat. Visst, jag torkar av där lite då och då, men jag har inte plockat bort allt och ställt på den andra köksbänken och städat bakom på länge.

Så här såg det ut innan jag tog beslutet att städa köksbänken.


Och så här efteråt. Det tog ungefär en halvtimme.


Mellan mikron och kylskåpet brukar jag lägga lite broschyrer för maskiner och andra papper som jag kan ha nytta av. Det var en hel del som jag kunde kasta - bland annat en broschyr om Skärgården i Sankt Anna 2016. Jag vill dock inte tro att det var SÅ länge sen jag lyfte bort allting och gjorde riktigt rent. Inga muslortar hittade jag i alla fall.

På min miniprojektlista för den närmaste framtiden står att göra ren diskhoarna ordentligt och att göra ren ugnen. I morgon har jag bestämt mig för att slänga minst tio böcker av kurslitteraturen från Lundatiden för så där 60 år sen. Jag lär inte öppna dessa engelskaböcker mer som i de flesta fall är pocketböcker med så liten text att jag inte kan läsa den i alla fall. Vi får se hur länge projektet håller i sig. Men att skriva om det här på bloggen förpliktar...

23 kommentarer:

Birgitta Malmstedt sa...

Det där verkar fungera bra. Ditt upplägg påminner om mitt. Jag har små högar på mitt stora bord med sådant jag måste ta i tu med. Mest papper förstås. Men jag begriper inte, att fast jag gör det försvinner aldrig högarna...:) Det tillkommer alltid nya.
Trevlig helg!

Musikanta sa...

Birgitta:
Jag ska nog ta och skriva en lista, jag också och bocka av vartefter. Att ha det på papper är ingen idé - ett av projekten är nämligen att städa på mitt skrivbord i mitt arbetsrum :-). Men jag tror det är bra att tänka efter lite och få lite struktur i det hela. Annars går jag omkring med dåligt samvete hela tiden eftersom saker inte blir av.
Önskar dig också en trevlig helg!
Ingrid

Gunnel sa...

Jag har en lång lista med sådana miniprojekt, som jag stryker efter hand som de utförts. Jag tycker att jag känner mig extra nöjd då. Det fungerar faktiskt bra, för risken är annars att jag glömmer bort sakerna. Lycka till med dina miniprojekt. Kram

Karin sa...

Dagens bräda! Så heter miniprojekten i min familj och det var min pappa som började med det. Han var snickare hela livet och när han gick i pension bestämde han sig för att han också i fortsättningen skulle göra "en bräda" om dagen. Det kunde vara att laga fästet till brevlådan, byta en trasig tegelpanna, städa skrivbordslådorna eller vad som helst, som var något utöver det dagligen återkommande.

Vi barn har tagit över vanan och man känner sig så nöjd när man klarat av dagens bräda. För min del blir det nog att frosta av frysen idag.

Musikanta sa...

Gunnel:
Jag ska också göra en lista. Bra att sitta och tänka efter vad det är för saker som kan ta itu med utan att anstränga sig särskilt mycket. Och visst känner man sig extra nöjd när det äntligen blir gjort.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Karin:
Vilken bra pappa du hade som inte sköt upp allting till morgondagen :-). Och så roligt med hans dagliga "bräda". Och vilken bra tradition att följa. Det är ju så lätt att man sätter sig vid datorn istället för att ta itu med någon liten enkel grej som man har skjutit upp i dagar eller kanske månader.

Att frosta av frysen är knappast ett miniprojekt - det brukar ta ganska lång tid. Men det är ju sånt som behöver göras ibland. Bland mina närmaste miniprojekt är att städa kylskåpet och svalen.
Ingrid

Ronny sa...

Alla initiativ för oredans bekämpande är av godo och alla metoder är lovvärda!
En som kämpar (eller åtminstone borde kämpa).

Eleonora sa...

Bra Ingrid - nu strukturerar du verkligen din tillvaro. Småprojekt är väl det man orkar med nu för tiden men blir det ett projekt om dagen så ät man snart ikapp. Undrar vad Arga Snickarn skulle säga -- men varför varför gör du inte något? Att då kunna kontra med dagsprojekt skulle nog falla i god jord. I vår ålder i alla fall. Lycka till o ha det så kul under arbetets gång. Kramisar

Geddfish ♥ sa...

Bra initiativ! Man kan göra på olika sätt. Jag gör gärna en avbokningslista.
Kram 💕

Karin Eklund sa...

Jag har en lista (etikett) på dataskärmen med alla småsaker som ska åtgärdas. Helst ett per dag. Det fungerar rätt så bra! Och faktum är att det inte tar särskilt mycket tid. Skrivbordet och alla välfyllda lådor....ja,pö om pö ska det väl gå.
<3

Ingrid sa...

Det låter väldigt ambitiöst, men vettigt!
Det kanske är något man borde ta efter? Då skulle man ju kunna skippa alla storstädningar!!
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Ronny:
När jag såg fyran, som ramlat av postlådan någon gång i somras och som fortfarande låg bredvid datorn ansåg jag att det var dags att ta itu med min ovana att skjuta upp saker som inte är precis nödvändigt. Som t.ex. att städa badrummet ibland. Jag har lyckats hålla schemat nu i två dagar. Jag har t.o.m slängt mer än tio böcker som var dagens miniprojekt. Det hjälper att ha en lista som jag bockar av när jag har utfört vad jag föresatt mig. Men nästa vecka faller förstås allt eftersom jag ska åka upp till Stockholm och träffa barnbarnen.
Ingrid

Musikanta sa...

Eleonora:
Jag får ångest ibland när jag tänker på alla saker och böcker som flödar över i huset. Jag måste ju börja tänka på mina efterkommande som ska ta hand om allting så småningom. Jag har i alla bestämt mig för att INTE gå på bokrea och INTE på loppis mer. Det känns bra att ha en lista, då kan jag ju inte bara strunta i det.
Kramar tillbaka från vännen Ingrid

Musikanta sa...

Gerd:
Ja, jag hoppas att jag fullföljer det nu när jag har börjat. Det behövs rensas ut mängder av saker som jag kanske inte haft någon användning av på 20-30 år. Saker som är bra att ha men jag aldrig använder, som någon av städarna på teve sa i något städprogram.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Ska ta itu med skrivbordet i morgon, har jag tänkt. Papper som ligger här och där och som ska sättas in i pärmar t.ex. I stället för att sätta mig och lägga patiens eller läsa på facebook...
Minprojektslistan är i alla fall färdig för några dagar framåt.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Jag tror i alla fall att det underlättar väldigt mycket. Ofta är det ju sådant som tar tid innan man har börjat med själva städningen. När man väl har dammat allt och plockat undan saker och ting är det ju inte så svårt att ta fram dammsugaren och vispa runt och sen vaska golv. Är man pensionär och har gott om tid behöver man ju inte göra allt på samma gång...
Kram tillbaka från Ingrid

Paula sa...

Det där låter lite som mina måndagsprojekt. Varför måndag vet jag inte eftersom jag är ledig alla dagar, men av någon anledning kan jag börja skriva att-göra-listor just på måndagar. På torsdag har jag inte kommit så långt så då får jag börja om...
Tanken är god, nu skjuter jag upp mycket eftersom jag ska flytta. Så när OS är slut ska vartenda skrymsle, varje hylla, varje skåp gås igenom och rensas ur. Det kommer att ta tid trots alla mina tidigare flyttar då jag också rensat. Men jag har över två månader på mig så det känns rätt lugnt. Bra initiativ

Musikanta sa...

Paula:
Lycka till med flytten - det är väldigt jobbigt samtidigt som man faktiskt är så illa tvungen att röja och rensa ur, slänga eller ge bort saker. Nu har vi inte flyttat på snart 30 år så det är mycket som man samlat på sig under åren. Tur att du har två månader på dig att göra i ordning allt för flytten i alla fall. Jag har lyckats hålla mitt minischema i tre dagar nu. Nästa vecka blir det time out när det gäller det och även bloggen, eftersom jag ska åka upp till Stockholm och hälsa på barnbarnen. Men jag har bestämt mig för att fortsätta med listan när jag kommer hem. :-)
Ingrid

Femte året i Hjo sa...

Du är välkommen till Västergatan! Vi har tänkt oss lite färg på trappan till övervåningen. Blir visst aldrig gjort.

Musikanta sa...

Hans:
Haha, men jag är inte så bra på att måla trappor, det blir mest tavlor. Bra att du nämnde det där med måleriet. Jag har tänkt nu i snart tio år att jag skulle måla ledningarna till värmepumparna utomhus som är vita och stör fasaden. Jag inköpte också en målarburk för tio år sen som förhoppningsvis inte har torkat. Det kanske blir "te vecka". Det får ju bli lite varmare först...Men jag ska sätta upp projektet på listan.
Ingrid

Monet sa...

Vid en viss tidpunkt infaller alldeles naturligt behovet av ”dödsstädning”. Det är då du lämnar den nystädade köksbänken med ännu färre prylar än nu, tar ett riktigt grabbatag i ditt arbetsrum och ä n t l i g e n sorterar bort alla gamla pärmar, böcker, prydnadssaker, pryttlar, oändliga mängder papper, gamla uppslagsböcker, tidningar, brev, betyg, barnteckningar, gammalt påskpynt - ja du vet ju själv vad det är för saker som ligger samlade i ditt hus. Om inte annat kan man också tänka i Feng Shui-termer och se vilka enorma energitjuvar allt detta ”clutter” är.

Jag har gjort det här ett antal gånger eftersom jag flyttat från större till mindre, från ett land till ett annat. Ingenting har varit mera befriande än detta- det är ett lyft på alla plan. Men då ska det också göras från grunden - ut med rubbet, spara precis bara det som skänker skönhet och glädje och goda minnen. Tyvärr tror jag det är ett ålderstecken att inte kunna rensa på rätt sätt och jag är jättetacksam mot min 93-åriga mamma för att hon nyligen själv gjorde detta i samband med försäljnin av huset hon bott i över 50 år. För vår - barnens skull - gjorde hon det och jag vill sluta mina dagar på.samma sätt. Inte ett papper eller en pryl i onödan för de efterlevande att behöva stå med!

Musikanta sa...

Monet:
Jag har just kopierat och skrivit ut din kommentar som jag ska ha nära mig i fortsättningen. Det där med pärmarna är en öm tå. De som jag har kvar från lärarhögskolan 1972. De ska bort när jag kommer hem. Och alla gamla läroböcker som jag samlat på mig också. Tack för dina kloka ord. Jag har i alla fall börjat lite med att slänga böcker. Jag ser ju att de barnböcker och flickböcker som Mirren läste som barn har ett språk och ett innehåll som är helt föråldrat.
Önskar dig en skön kommande vecka. Själv ska jag åka upp till Stockholm och förlusta mig med barnbarnen och annat. Som sång- och dansföreställning med Lilla Akademiens förskoleklass och lågstadium på Musikaliska och orgelkonsert med Casimir på fredag på skolan. Han har börjat spela kyrkorgel med den äran trots att han bara är 10 år och nätt och jämt räcker ner med fötterna till pedalen.
Kram från Ingrid och tack igen för din långa och tänkvärda kommentar!

Monet sa...

Så bra att det gav dig inspiration på rätt sätt! Man kan helt enkelt inte göra en sån här utrensning ”halvdant”. Du har ju tur som inte behöver pressas av en flytt utan kan ge detta tid. Om du verkligen menar allvar med detta är det dock inte gjort i en handvändning. Minst ett par timmar per dag går åt - inte minst för att vänja sig vid att verkligen göra sig av med saker. Man kan ju gå från rum till rum elller från område - böcker, kläder, papper - till område. När jag gjorde detta första gången hade jag stor nytta och inspiration av en bok som hette Rensa i Röran, baserad just på Feng Shui. Det blev glädjefyllt och stimulerande att också förstå dessa energiprinciper och hur mycket de påverkar ens mående. Är man en konstnärssjäl som du tar man det lätt till sig också! Önskar dig all lycka till i detta!