onsdag 16 maj 2018

1563 Trädgårdsjobb

Ingen kan beskylla mig för att vara trädgårdsintresserad. Jag sitter hellre inne vid datorn eller vid pianot än att vara ute i trädgården. Men nu har det ju varit några underbara sommardagar så att jag har känt mig mer eller mindre tvungen att vistas utomhus. Entrén till huset befanns vara i ett sorgligt skick så jag bestämde mig för att göra något åt det.


Först skulle maskrosorna i den svarta blomsterlådan bort, sedan den gamla ljungen och till sist alla vissna pärlhyacinter som förökat sig enormt. (Bilderna går att klicka större.)

Så Kent och jag åkte till Lundby Trädgård, som ligger mellan Norrköping och Söderköping i måndags och inhandlade pelargoner, en ampel och några plantor basilika. Jag skippade även i år penséerna eftersom Kent aldrig vill ta bort dem och ersätta dem med nya blommor när de blommat ut och ser skräpiga ut.

Vis av skadan när jag förra året köpte pelargoner i början av maj och nästan alla frös i köldknäppen som kom efteråt, har jag väntat i det längsta med att inhandla blommorna. Nu har jag lärt mig att de klarar kylan om man täcker över dem omedelbart ifall detta skulle inträffa även i år.


Det är tillräckligt många lökar kvar som jag inte fick upp så jag tror säkert att det finns pärlhyacinter här nästa år också. Gräset mellan plattorna  sparar jag tills en annan dag. Det går knappast att ta bort utan att man lyfter upp plattorna och det behöver jag hjälp med. 

På fredag åker jag upp till Stockholm och barnbarnen för att vara med på deras klasskonserter och fota och filma. Två konserter på lördagen och en på söndagen. Jag tänkte också försöka gå på Peter Dahl-utställningen på Sven-Harrys. Det ska bli spännande.

10 kommentarer:

Bloggblad sa...

Bra att du hade persiennerna nerfällda på första bilden, det bidrar till den torftiga entrén - och skillnaden blir såååå mycket större. Blev ju jättefint!

Vi duschar med ättika på våra stenplattor. Funkar jättebra. Går också att få död på det med kokande vatten, problemet är bara att hålla vattnet kokande... :)

Musikanta sa...

Bloggblad:
Tack för tipset. Men jag duschade förra året med ogräsättika för att få bort mossan på plattorna. Det blev lite svart ett tag men sen blev det grönt igen. Jag försökte få bort den svarta mossan med stålborste men den satt som berg, så jag gav upp. Vanligt ogräs mellan plattorna tar jag upp med en spackelspade men gräset sitter som berg så det orkar jag inte.
Jag tänkte på att dra upp persiennerna den här gången...

Geddfish ♥ sa...

Vilken fantastisk skillnad! Vad lite blomster gör.
Kram och lycka till på allt du tar dig för nu snart!
Kram, Gerd

Musikanta sa...

Gerd:
Tack snälla för din uppmuntrande kommentar. Den värmer. Jag ska ta mig själv i kragen när jag kommer hem från Stockholm och försöka få ordning på plattorna.
Kram tillbaka från Ingrid

Äventyret framtiden sa...

En märkbar skillnad före och efter. Snyggt blev det verkligen!

Musikanta sa...

PettasKarin:
Ja, jag kände mig ganska nöjd efteråt. Sen klippte Kent gräsmattan också så jag kan åka till Stockholm med gott samvete :-).
<3

Karin sa...

Oj vd fint det blev! Och en trädgårdsanläggning av hanterligt format dessutom.

Gunnel sa...

Så snyggt det blev med lite blommor framför huset. Det ser välkomnande ut. Kram

Musikanta sa...

Karin:
Tack för rar kommentar. Det blir ogräsrensning mellan plattorn så småningom. Väntar på regn först.
Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Ja, det livar upp.
Kram tillbaka