torsdag 24 maj 2018

1565 Elcykel för vem?


Bild från nätet.


Regeringen ska ju satsa 4 miljarder kronor till subventioner för dem som ska köpa en elcykel.  25%  i rabatt på det ordinarie priset dras av direkt vid köpet efter vad jag förstår.

Jag undrar bara i mitt stilla sinne för vilken kategori människor dessa elcyklar är tänkta?

·                   Är det för landsbygdsbefolkningen som ofta har många mil till jobb eller närmaste affär?

·         Är det för småbarnsfamiljer som ska hämta och lämna barn på förskola eller fritids?

·         Är det för norrlänningarna som brukar ha minusgrader och snö under större delen av året?

·         Är det för pensionärerna av vilka många äldre har problem med balansen?

·         Är det för familjer med tonåringar som behöver storhandla flera gånger i veckan?

·         Är det för familjer med barn i skolåldern som behöver skjuts till olika fritidsaktiviteter?

·         Är det för singlar eller personer med utflugna barn som bor i centrum av Stockholm, Göteborg             eller Malmö - som har bra och välbetalda jobb men som vill slippa trängas med kreti och pleti på         bussar eller tunnelbana och kan elcykla på uppvärmda cykelbanor året om och dessutom spara      in årskortet på kollektivtrafiken.

Skulle vara roligt att få svar på mina frågor.




14 kommentarer:

Karin sa...

Hej Ingrid! Ja, det är befogade frågor, i alla fall det som handlar om subventionerna. Vi har tre elcyklar i familjen (och flera på gång) och vi älskar dem. Våra är köpta innan det fanns subventioner. Vi insåg att vi skulle ha nytta och glädje av dem. Redaktörn kunde ge sig ut på cykelturer på landet igen, när han inte riktigt orkade trampa en vanlig cykel, i alla fall inte uppför backarna. Jag har slutat ta bilen till affären på landet och tar elcykeln i stället med två rejäla cykelkorgar för varorna jag handlar. Sonen cyklar till jobbet dagligen, något som han inte riktigt kom sig för med tidigare. Hos dem står bilen för det mesta på sin parkering nu, eftersom alla ärenden sker med cykel, handla, hämta i skolan, mm (åttaåringens cykel går att koppla som en tandemcykel till elcykeln!). Allt det där som det är frestande att ta bilen till, blir så mycket enklare med elcykeln.

Jag tror att väldigt många skulle ha köpt elcykel utan subventionerna. Men det kan ju vara en fördel att allt fler upptäcker hur praktiskt det är, så att bilåkandet eventuellt minskar lite grann.

PS. Tack för Johan-Olovboken! Kom idag – gulligt av dig att skicka!

Bloggblad sa...

Jag skulle gärna vilja ha en, då skulle jag cykla alla gånger jag har småärenden ner till centrum under sommarhalvåret, och även till jobbet. Vi är ganska många som cyklar inne i stan - och om fler gjorde det, skulle det inte bli så trångt vid alla rödljus och på p-platser.
När jag cyklar hemåt, blir jag ofta omkörd av folk på elcykel, de sitter och trampar lätt och kör förbi mig hur enkelt som helst - ofta med kassar i cykelkorgarna.

Det finns ju rätt många städer som skulle må bra av att ha färre bilister och fler cyklister. Alla bor ju inte flera mil från affären... och alla är inte pensionärer. Jag förstår om du tycker det är orättvist, men miljön skulle bli bättre om alla som kan cyklar i stället för att åka bil.

Ronny sa...

Jag är lite nyfiken på elcyklar, hur de är att ta sig fram med. Men jag är nog inte beredd att betala för en elcykel - med eller utan rabatt. Närmast har jag funderat på en begagnad, vanlig (3-växlad).
Sen blir jag alltid lite misstänksam när en bransch får favörer.
Ronny

Musikanta sa...

Karin:
Jag förmodar att du är ute och cyklar när vädret är något så när och det är barmark. Det är ju på sommaren som du är i Dalarna och då kan det givetvis vara befogat med en elcykel. Jag tycker bara att fyra miljarder kanske hade varit bättre att satsa på vård och skola istället för att subventionera elcyklar. Jag tror att de flesta som köper en elcykel kunde ha köpt den utan subventioner. Den är inte gratis utan subventioner heller.
Ingrid

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag förmodar att elcykeln endast kommer att användas när det är barmark och när det inte är för kallt. Eller när det regnar eller snöar. I alla fall inte här i Söderköping där vägarna på vintrarna inte är särskilt framkomliga, vare sig för rollatorer, barnvagnar eller cyklar.

I det här fallet känner jag mig nästan som en vänsterpartist. Varför subventionera de redan rika? En elcykel ser jag på nätet, kostar för det mesta strax under 20 000 kr. 15 000 kr med subvention. För den som har det svårt att få ekonomin att gå ihop - barnfamiljer, många pensionärer etc. etc. är den en utopi även med subvention.

Många i vårt land bor faktiskt fortfarande på landet och en hel del är också pensionärer.

Musikanta sa...

Ronny:
Elcykeln rimmar ju illa med all propaganda för motion och hälsa. Kan man åka elcykel någonstans borde man rimligtvis också kunna cykla dit på en vanlig cykel. Dessutom, som en insändare i vår lokaltidning påpekade i en insändare idag, utgör den ett faromoment om den framförs på en cykelbana i stan där folk ibland promenerar. Ibland är ju cykelbanan bara avskild med en linje på trottoaren. Insändaren jämförde den med en moped.
Ingrid

Äventyret framtiden sa...

Jag har ingen elcykel själv men jag har en väninna som har börjat cykla tack vare elcykeln. Hon skulle inte orka cykla annars ( hjärtfel, genetiskt). Undan går det och frisk luft får hon samtidigt som hon sparar på bilkostnaderna. Och hon mår bättre, för lite motion ger cykeln trots allt. Det finns uppenbara fördelar med elcykeln fastän jag också med mig själv som nav/riktmärke tycker att det är bättre att cykla på "riktig" cykel men jag börjar snudd på att bli som Tomas Tvivlaren, för så många lovordar elcykeln. Nu bor ju inte jag i Sverige vilket förstås gör att jag inte skulle bli subventionerad om jag köpte en elcykel. Jag vet inte vad motiveringen är för att man ska köpa elcykel hos er, säkert finns det en tanke bakom subventioneringen.
hälsar Karin

Musikanta sa...

PettasKarin:
Vi har ju Miljöpartiet med i vår regering och det är väl de som drivit igenom den här subventioneringen. De har ju fått kritik för att inte ha drivit miljöfrågorna tillräckligt mycket. För mig är det helt absurt att man lägger 4 miljarder på detta istället för att lägga pengarna där de verkligen behövs. För inte tror jag att miljön blir så mycket bättre för att ett fåtal köper sig en elcykel. Som man dessutom inte använder när det är dåligt väder eller när det är massor av snö. För de flesta människor lär väl inte ha 15 000 kr i plånboken så där bara att köpa en elcykel för. Om man har flera barn (tonåringar kanske) som alla vill ha en, hur blir det då?
Önskar dig en skön torsdagskväll.
Ingrid

Ditte sa...

"Valfläsk" tycker jag det är. Kanske hade man kunnat söka om bidrag av hälsoskäl eller andra specifika skäl. Finns ju de som bor på landet och inte har vare sig bil eller andra kommunikationer. Men att generellt dela ut så mycket pengar till elcyklar tycker jag är fel. Däremot är vården i stort behov av pengar och jag tycker de kunde göra mer nytta där.
Itressant fråga som jag också tänkt på-

Musikanta sa...

Ditte:
Tack för kommentaren. Jag tyckte också bara att det var mycket pengar som kunde ha använts på ett bättre sätt. Har man råd att betala 15 000 kr för en elcykel borde man också utan större problem kunna betala 5000 kr mer om man nu så gärna vill ha en.
Kram från Ingrid.

PS. Har man vare sig bil eller kommunikationer är det nästan omöjligt att bo på landet :-). I så fall måste man förlita sig på vänner eller släktingar som har bil om man inte har färdtjänst. De flesta affärer på landsbygden är nedlagda som bekant. Jag tror inte att elcykeln är något alternativ för den som har ett par mil till närmaste affär. Åtminstone inte vintertid.

Geddfish ♥ sa...

Tack för ditt tänkvärda inlägg!
Jag visste inte så mycket om elcyklar, innan jag köpte en egen, vilket var det bästa jag gjort. Jag var länge motståndare, för jag vill ju motionera. Men efter det att jag sålt bilen för exakt ett år sedan, så har jag saknat att komma ut i naturen. Komma ut på Kålland, Kinnekulle mm för att vandra ett stycke.
Och jag cyklar året om, alltså även vinter (med dubbdäck på).
Sedan behöver man inte använda batteriet på raksträckor. Mer i uppförsbackar och kanske på hemvägen.
Det finns billiga elcyklar. Kolla in på Biltema, där finns det 3-växlade för 6000 kr och 7-växlade för 7000. Jag gav 15000 hos min lokala cykelhandlare, då jag räknar med att kunna få service där.
Genom att vara ute så mycket räknar jag med att få behålla min goda hälsa.
Kram från Gerd

Musikanta sa...

Gerd:
Jag önskar dig fortsatt mycket nöje med din elcykel. Frisk luft får du ju i mängd och motion genom dina promenader. Fast inte med elcykeln då. Om det finns så billiga elcyklar förstår jag inte varför jag bara hittat sådana som kostat 19999 kr på nätet. Men jag har förstås inte varit inne hos Clas Ohlson. Då är de ju bara dubbelt så dyra som en vanlig cykel.
Kram tillbaka från Ingrid

Mirren sa...

Elcykel är motion, det är som att cykla i ständig medvind. Vi skulle antagligen klara oss utan bil om vi hade haft elcyklar båda två. När Christian bodde i Solna så använde han elcykeln till allting - och hämtade alla tre barnen i cykelvagn. Själv cyklar jag året runt och handlar all mat, på vanlig cykel. Vårt stora problem är att elcyklarna är oerhört stöldbegärliga, vi har blivit av med två stycken tyvärr.

Vad gäller subventioner så tjänar staten på varenda elcykel som säljs även med subvention, det törs jag säga utan att ha räknat på det. Bara en och annan väljer bort bilen, eller korta (och onödiga) bilresor så tjänar miljön och samhället på det. Mindre slitage på vägar, mindre korta bilresor (som leder till stora koldioxidutsläpp och hög bränsleförbrukning) samt mindre trängsel på vägarna. Att vi slipper att föda terrorism med våra oljepengar och skurkstater som Saudiarabien under armarna är bara bonus.
M&P

Musikanta sa...

Mirren:
Du hör ju till den kategorin som jag listat sist i min blogg, så jag förstår att du tycker elcykeln är mycket användbar. Och, som jag sagt ovan, jag har inget emot elcykeln i sig men ogillar subventioner för denna. 4 miljarder kan man ju t.ex. använda för att rusta upp vägarna för oss som bor på landet. Bygga cykelbanor så att även vi skulle kunna använda en elcykel om vi inte bor för långt från stan. Som det är nu är det förenat med livsfara att ge sig ut och cykla på landsvägen.
M&P