lördag 7 mars 2020

1738 Fem en fredag vecka 10 2020 - ENSAM

Det är ElisaMatilda som varje fredag kommer med fem frågor som hon tycker vi ska svara på. Fler som antagit utmaningen hittar man på hennes hemsida.



En tavla jag målade för sex år sedan och som har hittat ett nytt hem.
  1. Vad är något du inte kan göra ensam?
  2. Vad kan du inte göra om det är stimmigt runt omkring?
  3. Vad kan du inte göra om det är knäpptyst?
  4. Vad kan du bara göra hemma?
  5. Vad är något du vill klara av själv men inte kan?
1. Vad är något du inte kan göra ensam?
Det är ganska mycket numera eftersom jag bor på landet och inte kör bil längre på grund av ett brytningsfel i ögonen. Som väl är har jag en privatchaufför som alltid ställer upp. 

2. Vad kan du inte göra om det är stimmigt runt omkring?
Ingenting. Jag har förmågan att kunna koppla av helt och hållet som att läsa en bok om exempelvis radion står på med hög volym. Jag brukar vara helt borta från världen om boken är intressant och hör inte ens om någon pratar med mig förrän efter en stund.

3. Vad kan du inte göra om det är knäpptyst.
Det är ingenting som jag inte kan göra om det är knäpptyst - snarare tvärtom. Jag tycker det är skönt när det är helt tyst omkring mig.

4. Vad kan du bara göra hemma?
Sitta vid min stationera dator och skriva blogginlägg.

5. Vad är något du vill klara av själv men inte kan.
Behöver hjälp när det strular med datorn. Önskar att jag kunde fixa alla fel själv när det går snett. Men som väl är ställer privatchauffören även upp där när det kniper. 

8 kommentarer:

Ingrid sa...

Det måste vara helt perfekt att ha en kombinerad chaufför och datatekniker. Han fixar väl plafonden också?
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

Paula sa...

Ensam är stark, ett ordspråk som jag både gillar och inte gillar. för vem vill klara sig helt på egen hand? Ingen tror jag. Men man behöver kanske inte en partner, men goda vänner, föräldrar, barn, osv. Tyvärr kan jag inte koppla bort ljud längre som du gör. Var glad för att du inte behöver tystnad för att fungera! Trevlig söndag!

Musikanta sa...

Ingrid:
Självklart :-).
Önskar dig också en skön fortsättning på söndagen. Själv ska jag spela och sjunga allsång på ett äldreboende och där Lions bjuder på fika på eftermiddagen.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Paula:
Jag har alltid varit bra på att kunna koppla bort allt omkring. Till vissa närståendes förtret ibland när jag inte svarar på frågor.

Hade jag varit helt ensam hemma hade jag nog bett några av mina snälla grannar om hjälp ibland. Barnen har så mycket att göra själva och två av dem bor långt borta så dem kan jag ju inte be att komma ner hit bara för att fixa datorn t.ex. Men att ensam är stark är förvisso en ren lögn enligt min mening. Allting går bättre med samarbete.
Önskar dig också en trevlig fortsättning på söndagen.
Ingrid

tanthuset.blogg.se sa...

Kombon chaufför och datatekniker verkar perfekt ;) Köra bil fixar jag än så länge men datorn är värre! Jag är hopplös när det gäller teknik!
Ha en fin söndag nu <3

Musikanta sa...

tanthuset:
Var glad så länge du kan köra bil. Man blir väldigt beroende av någon om man ska ta sig någonstans när man bor på landet med bara ett par bussförbindelser till närmast stad och affär som ligger en mil bort. För att inte tala om all annan service.
Önskar dig en skön söndagskväll.
Ingrid

BP sa...

Du har då gift dig med rätt man:-) För jag antar att chauffören och datateknikern är din man.
Än så länge kör jag bil, men har slutat köra under nätterna när jag bara var 50 år. Har också ett brytningsfel och se nada när det när mörkt.

När det är knäpptyst däremot blir jag totalt alert och "letar efter" ljud, så det gillar jag inte. Måste alltid ha någon slags bakgrundsljud.

Musikanta sa...

BP:
Haha, du gissade rätt. Min man sedan snart 44 år tillbaka.
Jag har alltid tyckt att det var jobbigt att köra i mörker, även när min syn var helt OK. Men jag tror kanske att det berodde på att jag är närsynt och alltid har behövt glasögon.
Vi är ju olika alla, som tur är. När jag ser på mina yngsta barnbarn blir jag förundrad över hur de kan sitta och lyssna på en bok samtidigt som de gör sin matteläxa t.ex. De kanske också har problem när det är knäpptyst :-).
Ha en skön fortsatt onsdag önskar
Ingrid