fredag 13 mars 2020

1741 Fem en fredag vecka 11 2020 - HAMSTRING

Det är ElisaMatilda som varje fredag kommer med fem frågor som hon tycker vi ska svara på. Vecka 11 är rubriken - HAMSTRING. Fler som antagit utmaningen hittar man på hennes hemsida.

Den här tavlan som jag målade för några år sen hör ju inte ihop med rubriken. Men den kan ju få vara med ändå. Lite färg piggar upp i dessa orostider. Och snart är det sommar igen.

Här är hennes frågor denna fredag den 13 mars:

  1. Vad är något du alltid ser till att ha hemma?
  2. Vad behöver du fylla på med i skafferiet?
  3. Har du gjort några extra inköp med anledning av Coronaviruset?
  4. Hur handlar du vanligtvis din mat?
  5. Vilken vara är oersättlig om den skulle vara slut?
1. Vad är något du alltid ser till att ha hemma?
Basvaror som mjöl, socker, matfett, mjölk, hårt bröd och ägg. Vi handlar också både hushålls- och toapapper i stora mängder så vi alltid har en reserv att ta av. Hygienartiklar som tandkräm, schampo och rengöringsmedel hör också till sånt som alltid finns hemma.

2. Vad behöver du fylla på med i skafferiet?
Grönsaker, frukt, juice och müsli. Vegetariska halvfabrikat.

3. Har du gjort några extra inköp med anledning av Coronaviruset?
Nej.

4. Hur handlar du vanligtvis din mat?
Det är min man som alltid handlar mat. För det mesta på Willys i Söderköping och ibland på Lidl i Norrköping eftersom jag inte kör bil längre. Närmaste affär ligger en mil bort.  Men jag följer förstås med ibland. Han är en fena på att veta vad som behövs och vad som är slut i ”skafferiet”. 

5. Vilken vara är oersättlig om den skulle vara slut?
Mitt älskade örtsalt - Vegeta

24 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

det färska behöver vi fylla på hela tiden... vi är ganska flexibla och anpassningsbara nu när barnen flyttat hemifrån, vi storhandlar och hamstrar inte längre.

Geddfish ♥ sa...

Jag har alltid en hel del hemma vanligtvis. Så ingen större skillnad.
Sen har jag nära till både Willys och ICA. Lidl ligger längre bort, det blir en cykeltur på en halvmil.
Kram

Musikanta sa...

Hannele:
Vi storhandlar heller inte. Det går ju inte åt så mycket när man bara är två. Eftersom min man är vegetarian och han lagar maten så går det inte åt något kött heller. Men potatisen tar slut ganska fort :-).
Ingrid

Musikanta sa...

Gerd:
Lyckliga du som har affärer så nära. Det är ju inte bara affären som ligger en mil bort, som du förstår, utan allt annat också. Men just nu har jag allt jag behöver i fråga om t.ex. mediciner så jag behöver inte åka med och handla. Ju mindre man träffar folk, ju säkrare är det ju.
Kram tillbaka från Ingrid

Paula sa...

Så bra att du har någon annan som håller koll på vad som behöver handlas. Har nog alltid haft den rollen själv, o nu som singel är det ju självklart. Skafferiet är välfyllt, men om det är rätta grejerna vete sjutton.Ha en fin helg

Mrs Calloway sa...

maken handlar lyckligtvis också. vi hjälps åt med inhandlingslistan. vi har focus på lite olika håll. vi har inte heller hamstrat. ännu

Åsa sa...

Handlar också på Willys och Lidl, billigt och bra. Sunt förnuft med ett reservlager hemma med livsnödvändigheter, då behövs ingen "hamstring" på det där extrema sättet som verkar ske just nu.

Musikanta sa...

Paula:
Jag brukar ju också göra upp en lista när jag ser att saker behöver handlas. Men det är ju härligt att maken också håller koll. Man kan väl aldrig veta vilket som är de rätta sakerna om det blir en kris. Har man t.ex. inte bakpulver och jäst hemma kan man ju inte baka...
Ön skar dig också en skön helg!
Ingrid

Musikanta sa...

Mrs Calloway:
Bra om man är två som har koll - man kan ju inte komma ihåg allt. :-)
Ingrid som önskar dig en skön helg.

Musikanta sa...

Åsa:
Bor man på landet som vi gör och har en mil till närmsta affär måste man ju ha ett reservlager av åtminstone basvaror. Sen har vi ju snälla grannar också så om man blir renons på något livsmedel kan man alltid låna av dem. Jag är väldigt glad för att det finns mjölk och grädde med lång hållbarhet.
Ingrid

Sara Pepparkaka sa...

Jag tänkte också att vi på landet behöver väl inte hamstra, vi har väl alltid något slags lager, men här var det full hamstring på gång i affärerna igår.

Musikanta sa...

Sara:
Maken har precis varit och handlat eftersom vi behövde lite färskvaror. All spagetti var slut liksom gula ärtor, som jag hade tänkt att han skulle köpa. Nästan allt knäckebröd också. Men, som du skriver, visst har man ett lager av basvaror när det är en mil till närmsta affär.
Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på helgen.

FrökenChristina sa...

Jag har nära men har ett välfyllt skafferi ändå. Det är lättare att laga mat då.

Det är aldrig fel att lite mer av något som man använder ofta. Däremot förstår jag inte min systers fascination med lasagneplattor. Hon äter lasagne en gång om året och har två förpackningar. Minnet?

Karin Eklund sa...

Vi fungerar ungefär likadant.
Det finns alltid ett baslager hemma av både torrvaror o hygienartiklar.
Vi har inte långt till vår Getaboden, bara drygt 3 km men likväl handlar vi ungefär en gång i veckan ( färskvaror).

Båtbilden inger hopp om ljusare somrigare tider!
Allt gott!

Karin

BP sa...

Du och din man har likadana vanor som vi vad gäller att handla mat och andra basvaror. Fast vi bor ju 300 meter från ICA och ungefär tre kilometer från Lidl, där vi alltid handlar storpack av toa- och hushållspapper. Har heller inte hamstrat något. Vi klarar oss nog i minst två veckor.

Musikanta sa...

Fröken Christina:
Lasagneplattor har jag också två hela paket av även om vi bara äter det när barnbarnen kommer på besök ett par tre gånger om året :-). Det går ju inte åt många plattor till en stor lasagne. Men så bra att du påminde mig om det - det är bra mat att frysa in.
Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Jag förstår att ni måste ha det mesta hemma vad gäller basvaror om ert företag ska fungera. Skönt att ha affären så pass nära i alla fall att man cykla dit eller t.o.m. promenera om det skulle krisa.
Jag tyckte det behövdes lite färg och sommar i dessa dystra tider.
Önskar dig och Uffe en fortsatt skön söndag.
Ingrid

Lena i Wales sa...

Vi sitter i karantän i våra hem här i Spanien och jag sitter ensam, inte kul alls, men glad att jag gjorde inköp i torsdags, annars hade det varit ännu värre. Visserligen får vi ta oss ut för att handla,men undviker det i detta katastrofala läge. Molnigt här idag dessutom.

Musikanta sa...

BP:
Jag tror vi skulle klara oss minst ett halvår på allt vi har i kyl, frys och skafferi. Läste just en artikel där det stod att man inte behövde hamstra allt. Papperstillverkningen t.ex. gick för fullt och de tomma hyllorna skulle snabbt fyllas på.
Det skulle förstås vara svårt att klara sig utan färskvaror som mjölk, grönsaker och frukt. Men i Frankrike använder man väl bara mjölk för att göra ost. (Latte kanske.) Ingen, utom barnen dricker det rent. Och några såser på mjölk gör man ju inte heller.
Ha det gott önskar
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Gillar din båttavla! Jag hamstrar inte heller.

tanthuset.blogg.se sa...

Vegeta har jag lovat mig själv att köpa, jag har aldrig haft det i skafferiet men tänkt på det ofta :) Ingen hamstring här heller :)
Ha en toppenkväll nu <3

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Måste kännas förfärligt att inte kunna ta sig vidare till Wales. Jag är glad över att vi bestämde oss för att inte resa till Frankrike förra veckan. Iofs hade väl det inte gått i alla fall att resa dit som det ser ut idag. Det verkar som alla restauranger är stängda i den lilla stad vi skulle åkt till. Hoppas att det löser sig för dig - jobbigt att mer eller mindre vara inlåst ensam även om vi avundas er därnere som har sommartemperaturer.
Önskar dig allt gott
Ingrid

Musikanta sa...

Aina:
Kul att du uppskattar tavlan. Just nu har målandet gått i stå. Men det brukar bli lite bättre med inspirationen när det ljusnar mer och mer.
Vi kan nog klara oss ett halvår med allt som vi har i lager. Man köper på sig när det är extrapris en massa som man kanske inte behöver just för tillfället. Men just nu är det bra att vi gjort det.
Ha det gott önskar
Ingrid

Musikanta sa...

tanthuset:
Jag försäkrar dig att du kommer att gilla Vegeta. Det sätter piff på all mat. Men det är inte så många som vet om att det finns.
Ha det gott i kväll du med önskar
Ingrid