lördag 9 maj 2020

1757 Fem en fredag vecka 19 2020 JUST NU

Det är ElisaMatilda som varje fredag kommer med fem frågor som hon tycker vi ska svara på. Vecka 19 är rubriken - JUST NU. Fler som antagit utmaningen hittar man på hennes hemsida. För mig blir det fem en lördag i stället. 



Min orgel. (Bilderna går att klicka större.)
1. Vad har du hunnit med idag?
Efter att vi ätit frukost ägnade jag mig åt en timmes sedvanligt pianoövning. Under tiden kom Kent hem från sin promenad och lagade middag som han brukar. Medan potatisen kokade löste jag ett korsord i Norrköpings Tidningar. Vi vilade en stund efter maten.


Min äldsta dotter ringde och visade sitt nya växthus på telefonen. Första gången jag ser någon eller något på min mobil. Själv tyckte jag att jag såg väldigt konstig ut. Föredrar att prata i telefon utan att synas! Vid eftermiddagskaffet löste jag ett korsord till. Målade lite på min senast tavla och spelade en timme på orgeln efter det. 
2. Vad lyssnar du på?
Just nu lyssnar jag på Mari Jungstedts roman Det andra ansiktet inläst av Katarina Ewerlöf. Jag uppskattar henne mycket och förstår inte varför många tycker att hon är för dramatisk.
3. Vad kommer du att göra härnäst?
Äta en smörgås och sen se på Rapport. 
4. Var befinner du dig någonstans?
I mitt arbetsrum. 

5. Hur är humöret idag?
Jag är glad och nöjd med tillvaron trots coronan.

14 kommentarer:

BP sa...

Du är då verkligen inte sysslolös trots corona. Å korsord är ju rena hjärngympan brukade min pappa alltid säga. Jag är urusel på det tyvärr.
Håller helt med dig om att vara osynlig när man pratar i telefon. Man ser ju helt förvrängd ut. Det är lite bättre med en iPad, där är man mera "naturlig".

Ingrid sa...

Sudoku och korsord, det är min morgonsysselsättning. Det är därför jag har papperstidning, för jag vill sitta där med min blyertspenna och suddgummit i beredskap.
Jag tycker också att jag ser så konstig ut i den där lilla rutan när man har videosamtal. Det är yngste sonen som brukar använda det, men han är så van vid det från jobbet. Jag tycker att det är trevligare med ett vanligt telefonsamtal.
Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Korsord är mest träning. Det är ju vissa ord som alltid återkommer t.ex. arena, alert, agera, tsar. Om du börjar med ett lätt korsord så dröjer det inte länge förrän du kommer in i det. Sen är det ju bra att veta att tipi är indiantält, obi ett japansk kimonoskärp och tutu en balettkjol. Ido är ett påhittat språk och edo hette Tokyo förr. Man har även nytta av nätet och almanackan. Man lär sig en hel del, tyvärr glömmer man (jag) bort det lika fort.
Hoppas du får en skön fortsatt söndag. Här har vi 20 grader varmt.
Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Sudoki är jag för dum för :-). Vi har NT som ibland brukar ha två korsord per dag. Dessutom prenumererar vi på Allers och Hemmets Journal som har bra korsordsbilagor. Kent löser de svåraste och jag de andra. Vi har roligt tillsammans när vi löser dem. En del gamla ord är jag bättre på än Kent eftersom jag är äldre än han, som å andra sidan kan många ord som jag kör fast på.
Jag föredrar absolut vanliga telefonsamtal!
Kram tillbaka från Ingrid som önskar dig en fortsatt skön söndag.

Hanneles bokparadis sa...

trevligt arbetsrum, inte läst Katarina Ewerlöf.

Hanneles bokparadis sa...

fin drakemålning

Paula sa...

Skönt att höra att du mår gott trots krisen. Var just hos en annan bloggvän som var rent förtvivlad över att inte få träffa familjen. Jag är så van att umgås mest på chat och telefon, pga avstånd, visst saknar jag alla men jag är tydligen rätt bra på att förtränga fakta och koncentrera mig på det jag kan påverka. Du hinner med mycket på en dag, jag försöker också, för det finns mycket jag vill göra, men jag är ute ca tre timmar om dagen med hunden, o det vill jag prioritera speciellt nu under denna fina årstid. När jag väl kommer hem kommer tröttheten smygande, jag kan intyga att man inte bara blir pigg av promenader! ha en fin vecka

Klimakteriehäxan sa...

Jag har också svårt för de där samtalen när man ska synas ... blir konstig vinkel så gott som alltid och verkligen ALDRIG smickrande ens det allra lilla minsta! Fortsätt att må bra!

Musikanta sa...

Hanneles bokparadis:
KE är en fantastisk uppläsare av böcker enligt min mening. Så jag brukar lyssna på någon av de böcker som hon har läst in. Men tydligen är det en del (mest män) som inte gillar henne enligt recensionerna.
Det är mitt äldsta av de yngsta barnbarnen, Casimir, som har målat draken. Jag tyckte den passade bra i coronatider.
Ingrid

Musikanta sa...

Paula:
Jag har ju heller inte mina yngsta barnbarn nära, så jag är van vid att inte träffa dem så ofta. Jag kan ju inte, som du skriver, påverka detta så det är bara att acceptera frånvaron och gilla läget. Som väl är har jag kontakt varje dag via nätet, så jag vet ungefär hur deras dagar ser ut.
Det bästa med en hund är att man måste gå ut på promenad varje dag. Jag har haft hund i mitt tidigare liv och tyckte aldrig det var jobbigt utan skönt att komma ut. Men både Kent, min man och min yngsta dotter är allergiska mot pälsdjur så det har aldrig kommit någon hund eller annat djur i familjen.
Ingrid

Musikanta sa...

Aina:
Jag blev nästan chockad när jag såg hur jag såg ut i mobilen. Aldrig mer! Det var nästan bara mina dubbelhakor som framträdde, jag vet ju hur jag ska försöka dölja dem på vanliga foton. Idag mår jag extra bra eftersom jag har storstädat köksavdelningen :-). (Händer någon gång i månaden.)
Ingrid

Lena i Wales sa...

Roligt att läsa frågorna och svaren. Att få känna dig lite bättre genom dem.
Ha det bra!

Musikanta sa...

Lena:
Det är väl det som är meningen, antar jag :-).
Önskar dig allt gott.
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Det blir verkligen fler korsord i dessa dagar. Tur att man gillar det!