torsdag 21 maj 2020

1759 Promenad i Rhododendrondalen i Norrköping

Varje år brukar Kent och jag åka in till Norrköping och gå en promenad längs Åbackarna och Rhododendrondalen vid Motala Ström . Förra året missade jag den eftersom jag var i Stockholm och var med på femmans klasskonsert Lilla Akademien i stället. Kent passade på att gå den själv när jag var borta.


Det är Kent som har tagit alla bilder i det här inlägget och som går att klicka större. 

Det har ju varit en väldigt kall maj så många av buskarna stod i knopp till skillnad från övriga år vid ungefär samma tid då en hel del varit utblommade. Jackan som jag tagit fram ur en garderob köpte jag för fjorton år sen och har nästan aldrig haft den på mig. Rosa är inte min färg men har man lite svart till jackan går det an. Den är perfekt till vårt klimat just nu.




Här syns det att knopparna håller på att slå ut.

Det är första gången i mitt liv (jag har ju bott i Kneippen i många år i min ungdom och som ligger alldeles intill) som Femöresbron är borta ur min åsyn. Som jag saknar den. Det var över den jag vandrade med min första ungdomskärlek i de ljumma majkvällarna för eoner sedan. Ända sen den togs bort på grund av bristande säkerhet på grund av ålder, har den genererat en upprörd debatt i lokalpressen. Man tänker nämligen inte rusta upp bron utan bygga en ny som blir mer handikappanpassad och därför rakare - och fulare.


Här kan man ju ana hur jättestora rhododendronbuskarna är. 


Ett foto som Kent tog innan bron togs bort. 


Åbackarna är inte desamma utan den gamla Femöresbron. 

8 kommentarer:

Ingrid sa...

Rhododendron är så vackert, men lite svårodlat på Gotland, men det finns de som kan minsann. De du visar är ju enorma!!
Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram, Ingrid

Geddfish ♥ sa...

Det var fantastiskt stora och fina rhododendron! Och din jacka är då snygg och håller med om att den klär till svart, lite kontrast där.
Ja, det är en väldigt kylig maj. Skönt i lä när solen skiner, annars kommer jag i frysning.
Kram!

Musikanta sa...

Ingrid:
Norrköpingsborna är väldigt stolta över sin rhododendrondal och jag förstår dem. Just nu var det inte så många blommande buskar som det brukar vara. Beror väl på den kyliga maj förstås.
Öskar dig en skön fortsättning på långhelgen (för dem som jobbar :-).
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Gerd:
Jag har nog aldrig varit med om en så kylslagen maj. Jag har haft vintertäckjacka och termobyxor på mig när jag varit ute och promenerat tills för några dar sen. Jag älskar den rosa färgen men känner mig som en stor gris i ett plagg med denna färg. Så jackan har hängt i garderoben i alla dessa år. Men jag blev glad när jag upptäckte att den inte krympt och att jag t.o.m. kunde dra upp blixtlåset.
Kram tillbaka från Ingrid

Karin sa...

Vilka underbara rhododendronbuskar! Så vackert och din rosa jacka matchar ju busken på samma bild perfekt!

Synd på den fina bron att den inte längre är kvar!

BP sa...

Rhododendronbuskar är vackra och dom som du visar är ju gigantiska. Synd att den fina gamla bron fick rivas, den passade in perfekt tycker jag.
Rosa är inte min färg heller, alldeles för tjejig. Men jackan är jättefin... om den bara hade haft en annan färg;-)

Musikanta sa...

Karin:
Haha, det var därför jag ställde mig där som en annan stor buske...
Ja, visst sörjer jag och många med mig att bron togs bort eftersom den var en del av min ungdomstid.
Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Jag funderade faktiskt på att färga den svart, men jag är inget bra på det så den fick hänga. Inte bara att färgen är tjejig, jag blir skär som en gris hela jag om jag tar på mig ett rosa plagg. Men tyget är underbart, känns nästan som mocka (jag vet inte vad det heter) men ganska tunt ändå så jackan är ju perfekt i det här vädret. Och den går fortfarande om vilket inte ett par av mina nyare jackor gör längre...
Ingrid