tisdag 22 december 2015

1216 Den ultimata julklappsboken

Vår lilla grannflicka Ida, hon som Casimir brukar leka med när han är här, säljer jultidningar för tredje året i rad. Jag köper naturligtvis alltid något av henne när hon kommer med sin lista någon gång i september. Jag blir alltid lika överraskade när hon tittar in före jul med den beställda boken eller tidningen - jag har för det mesta glömt vad jag har beställt.



Den här gången blev jag lika överraskad som glad. Vilken fantastisk bok som jag beställt - 3333 otroliga fakta! Carsten Ryytty är historieläraren som blev utnämnd till Luleås populäraste lärare 2010. Han har lyckats göra historieämnet intressant för sina högstadieelever genom att krydda sina lektioner med fakta och kuriosa - sånt som man aldrig läser om i historieböckerna.
Vad sägs till exempel om följande historiska notiser bland många andra?

1700-talet
1772 hade Stockholm 70000 invånare och över 9000 var tiggare.
Enligt en lag från från 1789 är det förbjudet att döpa svin till Napoleon i Frankrike.

1800-talet.
I Tyskland måste man 1890 ha körkort för att få cykla på landet.
Med sina 5000 telefonapparater var Stockholm den telefontätaste staden i världen redan 1885.

Förutom historia innehåller boken fakta och kuriosa från de mest skiftande ämnen som t.ex. Artister, Katastrofer, Mat, Misstag, Dinosaurier, Väder etc.etc. Om Djur får man veta att koalan sover 22 timmar om dygnet och att näbbmusen äter motsvarande sin egen vikt varje dag.


Kavajen är från HM men varan finns inte längre tillgänglig såg jag.

Och tänk att jag äntligen fick veta varför en herre inte knäpper nedersta knappen i sin enkelknäppta kavaj! Det var nämligen Edvard VII av England (1841-1910) som lanserade modet att lämna nedersta västknappen oknäppt. När det gällde kungen var kalaskulan så stor att det inte gick att knäppa igen.Jag förmodar att det var av samma anledning som han inte heller knäppte nedersta knappen i sin kavaj.

Boken, som tydligen är tillfälligt slut i bokhandeln, finns att köpa på Bokbörsen.

Uppdatering
När jag skrev inlägget fanns det två böcker på Bokbörsen. Nu finns det bara en kvar.

20 kommentarer:

Ingrid sa...

Nu har vi inga barn här i området som går runt och säljer jultidningarna och annat, med förut brukade jag alltid köpa av mina grannbarn, men sen flyttade de.
Det låter verkligen som om boken du köpte är intressant. Det är kul med sånt där så kallat "värdelöst vetande".
Ha en riktigt God Jul!
Kram, Ingrid

englundskan sa...

God läsjul och tack för boktips.

Musikanta sa...

Ingrid:
Den här mannen är rätt fantastisk som har samlat ihop kuriosa och som du säger roligt "värdelöst vetande" från tidningar, böcker, tidskrifter och nätet. Han skriver själv i förordet att bokens syfte är mest att roa och underhålla, men vissa saker är faktiskt intressanta att få reda på. Barn och ungdomar brukar ju gilla sånt.
Jag kan inte koppla av och njuta av julen förrän jag har midnattsmässan och julottan avklarad. Då äntligen kan man pusta ut...
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

englundskan:
Jag har två tjocka böcker olästa, så de räcker väl i alla fall över juldagarna. Och så fick jag ju den här dessutom :-). Jag tror att mitt åttaåriga barnbarn kommer att ha stort nöje av boken. Han brukar komma med sådana fakta...
God Jul önskar Ingrid

Annika sa...

Roligt med faktaböcker som blir spännande och intressanta. Ordet som kommer för mig när jag får reda på spännande saker som det där om näbbmusen eller koalan är "förunderlig" - vilken fantastisk, invecklad och förunderlig värld vi lever i. Så klurigt den är ihopsatt. Så nyfiken man blir. Tänk att den fungerar :) .
kram.

Anki sa...

Tack för ett spännande boktips!
God Jul!
Kram

Ditte sa...

Vilken bra bok! Absolut något för mig!
Tack för fint tips!
Säkert kommer också dina barnbarn att tycka om att läsa den/få den läst öfr sig, valda delar i alla fall.
Kram!

Veiken sa...

En toppenbok helt enkelt! Ska nog skffa en vad det lider! Stor kram och GOD JUL!!

Musikanta sa...

Annika CA:
Även om man glömmer det mest är det kul att läsa sådana här kuriosa och fakta om livet och naturen ibland. Javisst kan man förundras över naturen - det räcker med att titta på mina orkidéer så blir man stum...
Kram tillbaka från Ingrid som önskar dig en GOD JUL.

Musikanta sa...

Anki:
Nästa gång någon pratar om en koala kan man ju säga: "Visste du att..." haha. Jag tar boken mest som lite underhållning.
Kram tillbaka och GOD JUL själv!

Musikanta sa...

Ditte:
Ja, verkligen valda delar! Några fakta har jag faktiskt hittat som inte är speciellt lämpliga för mindre barn. Förmodligen är boken tänkt för minst tonåringar.
Kram tillbaka från Ingrid.

Musikanta sa...

Veiken:
Ja, boken kan vara kul att ha som lite underhållning.
Kram tillbaka från Ingrid som också önskar dig en riktigt GOD JUL!

Annika sa...

Sådana faktaböcker är alltid roliga. Brukar bli uppskattade klappar.
Önskar dig en God Jul och sänder stora julkramar!

Tredje året i Hjo sa...

Underbart - succébloggat!
God Jul!

Musikanta sa...

Annika:
Ja, kanske till någon som "har allt" :-). Jag kommer nog att lägga in en och annan liten faktabit i fortsättningen på bloggen. En del är väldigt roliga...
Nästa år tänker jag fira jul som vanliga människor och inte spela något överhuvudtaget i kyrkan. Det får bli mitt nya nyårslöfte. Jag saknar redan barnbarnen som ska hålla konsert för farmor och farfar på julafton.
En stor och varm julkram tillbaka till hela din familj!

Musikanta sa...

Hans:
Tror nog att du skulle uppskatta en del i den boken :-).
GOD JUL tillbaka!

Bevare mig väl sa...

3333 minsann
vänder blad
med blodat tand
en sån bok gör mig glad
Oknäppt knapp kulmage döljer
inget jag själv följer :-)
God jul Ingrid med din familj!
Kram.

Musikanta sa...

Tove:
Du är underbar! Tack för den fina dikten.
Varm kram från Ingrid som önskar dig en riktigt GOD JUL. Själv ska jag inte koppla av förrän i morgon när jag kommer hem efter att ha spelat på julottan i Rönö.

Gunnel sa...

Den boken skulle det vara kul att läsa. Jag önskar dig en God Jul.

Musikanta sa...

Gunnel:
Ja, den är underhållande!
Kram och God Jul!