måndag 18 januari 2010

Buffé


Bilden är tagen från nätet - Bröllopssiten.se

Jag hade bjudit in några vänner till buffé någon gång efter sex på kvällen igår. Buffébordet såg inte så märkvärdigt ut än, men jag hade ju tänkt bjuda på en drink innan. Nu ringde det på dörren och gästerna stormade in.

Det var många fler än jag tänkt mig – hela köket blev fullt av dem. De kastade sig över de få korvskivorna och köttbullarna, som jag hade lagt fram – tydligen var de utsvultna. Något drickbart till drink hittade jag heller inte. Och var var pajerna som jag hade lagat? Ingenting i frysen i alla fall. Jo, jag hade ju köpt crabsticks till extrapris häromdagen - tre paket för tjugo kronor. Dem kunde jag ta fram och lägga i kallt vatten så att de tinade fort.

Mirren skickades iväg med bilen för att köpa bröd – det hade jag alldeles glömt bort. Jag försökte ringa till Mirren för att be henne köpa lite mer kallskuret till buffén, men jag hittade inte min mobil i röran.

Där låg den på en hylla. Jag försökte slå numret, men det fanns ingen chans att få det rätt. Var det 0705 eller 0750 i början? Fler gäster hade kommit inramlande och några hade med sig mat – tack och lov. Jag kom ihåg att jag hade en fläskfilé i frysen, men det tog ju tid innan den tinade upp…

Jag hörde hur gästerna blev mer och mer frustrerade och ilskna över att det inte fanns mat tillräckligt. Som väl var vaknade jag precis i rätt ögonblick och det var med en lättnadens suck jag gick upp för att göra frukost.

7 kommentarer:

olgakatt sa...

Fy, vilken mardröm! Skönt att vakna efter en sån fast ibland hänger det efter en stund!
Sen undrar man ju var hjärnan fått stoffet från...

Bloggblad sa...

Usch, en liknande kalasmardröm hade jag före jul. Hade tänkt tanken att kanske ställa till med ett litet... men avstod efter den mardrömmen.

Musikanta sa...

Olgakatt:
Jag vet nog vad det beror på eftersom jag har försökt med LCHF-dieten någon tid. Där är det ju viktigt att man INTE äter bröd t.ex. Men det värsta med sådana här drömmar är att man ju är absolut säker på att det är verkligt medan man drömmer!

Bloggblad:
Samma här. Hade också tänkt att eventuellt försöka bjuda tillbaka några som jag är kalasskyldig sedan något år tillbaka. Men det är klart att det inte fanns några pajer i frysen eftersom jag inte bakat några än :-)

Men det där med mobilen är traumatiskt. Jag har drömt om den förut och aldrig lyckats slå rätt nummer i drömmen. Kanske jag borde gå om min mobiltelefonkurs för att få ro!

Evatina-beth sa...

Jag minns en dröm jag hade en gång natten före juldagen. Min man predikade på julottan och jag satt och lyssnade. När jag vände mig lite försiktigt om i bänken såg jag att hela församlingen lagt sig ner på bänkarna och somnat. Alltid skönt att vakna efter mardrömmar!

Musikanta sa...

Evatina-beth:
Jag skrattade så högt när jag läste din kommentar att MM i rummet bredvid undrade vad som stod på...

Då är du kanske prästfru, eller?
Kram/M

Evatina-beth sa...

Nej, jag är inte prästfru, men min man predikar ända ganska ofta.
Kram Eva

Musikanta sa...

Evatina-beth:
Vore trevligt att få veta lite mer om dig och din familj. Skriv gärna ett mail till ikanta@telia.com/ Allting kan man ju inte diskutera på bloggen.
Kram Ingrid