onsdag 6 januari 2010

Nyårslöften

Nu har jag gett mig ytterligare ett nyårslöfte – förutom de två tidigare som jag lovat mig själv: att öva minst en timme om dagen vid orgeln eller pianot och att gå en promenad varje dag.

Jag ska skriva KORTA blogginlägg – som
Bloggblad! Mirrmaken lovade jag förra året i ett svagt ögonblick att slänga EN sak varje dag – men det har varit svårt att hålla. Fast jag har samlat ihop en hel del prylar som jag ska åka till Returpunkten med, så det kanske jämnar ut sig. Jag tror att jag nästan har en miljon saker här hemma om jag skulle räkna alla gamla böcker som står i dubbla rader i bokhyllorna…

Böcker som skulle behövas rensas ut

Jag har med mycken ångest rensat ut en hel del husgeråd som jag inte använt på de senaste tio åren – en del kastruller och bakformar t.ex. som jag har stående i en papperspåse i garaget/förrådet. Som väl är har jag inte åkt iväg med slängpåsen än – häromdagen var jag tvungen att botanisera i den och hittade både en kastrull och en form som jag faktiskt behövde…

Noter som skulle behövas ordnas upp och gås igenom

Min lilla pudel Dolly, som jag vann vid syföreningsauktionen härförleden, tittar på mig genom sina svarta glasögon, tiger och samtycker. Hon har sin plats vid datorn numera. Dolly hette min älskade trasdocka när jag var liten, så namnet var givet…

8 kommentarer:

Bloggblad sa...

Haha... men det ligger en poäng i korta inlägg: går fort att läsa när man har många bloggar att botanisera i.

Har du aldrig prövat att färgkoordinera böckerna? Det har jag gjort i min egen hylla (äger inte så många böcker numera, har för få väggar...) och bloggat om ett par gånger - det är vilsamt för ögonen. Och... ikväll tror jag att jag tar en ... grön bok!

Jag träffade MM idag. Hoppas att han har några fina bilder att skicka till mig!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag borde veta att man ska skriva kort - jag som alltid fick mina artiklar nedkortade när jag frilansade på NT. För det mesta strök dom slutet på artikeln, den som man försökt att sätta lite knorr på.

Det där med färger är helt otänkbart - bara i mitt rum har jag 12 hyllmeter böcker. Det är bara tippen som är aktuell...

En del bilder blev jättebra - men körkåpor är sannerligen inte smickrande... Lillmirren skulle antagligen blivit skräckslaget förtjust över att ha fått se så många Mårror på en gång om han varit med!

Bloggblad sa...

Hehe... jag tänkte på Mårran faktiskt... fast inte när jag såg våra kåpor... det fanns andra som hade platsat i den rollen.

Skicka nåt bra! Jag har mest tråkiga bilder på Högste Chefen. Och då menar jag inte Gud.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Du vet väl att Mårran är en hon...
Jag ska övervaka bilderna som MM sänder, jag lovar. Han har flera bilder på näst högste chefen förstås.

Ebba Christina sa...

Min bokhylla hade jag aldrig rensat ut förrän i höstas då jag gjorde det. Lämnade det till secondhand som också kom och hämtade. Får nu plats med det jag vill.
Yngsten har varit hemma i tre veckor och han har hjälpt mig med att rensa och köra två jättelass till soptippen. Åh så skönt det är när det blir lite luft kring ägodelarna. Må så gott i kylan....:)

Eleonora sa...

Om man inte rensar litet då och då, växer ju sakerna över huvet´ på en. Så börja du med en hylla i taget så ska du se att det snart är gjort! Men påsen i garaget kan du ju inte gå och plocka upp ur!!! Tur att inte tanterna i TVs "Rent Hus" såg det! haha - men skämt åsido - jag önskar dig kraft att ta tag i röjandet - man mår så bra efteråt! Nyårskram till dig

Musikanta sa...

Ebba:
Det där med rensning av bokhyllan får vi ta när MM går i pension till våren. Det är ett elände när man ärvt böcker både från hans och mina föräldrar. Det är ju känslor med i spelet då.

Jag har försökt att få MM att inse att vi inte behöver två hela jättelika uppslagsverk som är över 50 år gamla t.ex. I synnerhet när man aldrig slår upp någonting numera utan allt finns på nätet!
Kram!

Musikanta sa...

Jag gör som strutsen, stoppar huvudet i sanden och låtsas att jag inte ser något. Det där med utrensning och åkta till returpunkten får vi ta till sommaren när MM har gått i pension.

Vårt garage är nämligen så kallt nu att det inte går att vara där mer än några minuter i taget. Det finns visserligen element där, men eftersom det står saker i vägen och för detta kan vi inte ha det på, haha!
Kramar!