torsdag 29 september 2011

Côte d'Azur i slutet av september

Strålande väder under hela flygresan. Här ser man snötäckta alper i bakgrunden. (Bilderna går att klicka större.)

När vi besökte Franska Rivieran en vecka i maj tyckte vi att vi gärna skulle ha velat se lite mer än vi hann då. Vi hade inte varit hemma många dagar förrän vi bokade en resa dit igen med Ryan Air. Vi bokade även in samma hotell som vi tyckte låg centralt och var prisvärda och trevliga.

Öarna utanför Marseille, Les Iles. Kanske någon vet namnet på dessa öar - kan inte hitta något annat namn än Les Iles på kartan.

Innan vi steg på bussen i Marseille till Nice efter lunch, hann vi med en tur till gamla hamnen - Vieux Port - där kommersen på fiskmarknaden var i full gång .

Fiskmarknaden i Vieux Port.

Fiskebåtar med lustjakter i bakgrunden.

MM poserar framför en av den genuina fiskebåtarna. I fortsättningen fick kavajen hänga i garderoben på hotellet utom på kvällarna.

Marseille var sig likt annars och den fyra timmar långa bussresan på gamla landsvägen till Nice gick snabbt eftersom vi hade en äldre pratglad fransman, som även kunde bra engelska, som självpåtagen ciceron under hela färden. Huruvida han var ägare till ett jättelikt våningskomplex i Nice och släkt med både Garibaldi och Napoleon kunde vi dock inte verifiera. Han svävade lite på målet när jag frågade honom om varför han då åkte landsvägsbuss och inte med sin chaufför…

Resan från Marseille till Nice bjöd på storslagna naturupplevelser. Enligt min "guide" var detta en del av Verdon, om jag tolkade honom rätt.

Denna målade husfasad finns i Brignoles, en ort på halva vägen mellan Marseille och Nice. MM:s foto.

Vill man ha en liten lektion i provensalska kan man läsa den här lilla dikten, också från fasaden på huset. MM:s foto. Intressant är att vägskyltarna,många gånger visar både franska och provensalska. Nice heter t.ex. Nissa på Langue d'oc

Efter att vi checkat in på hotell Boréal några kvarter från Massenaplatsen, tog vi en promenad i den ljumma kvällen till La Vielle Ville och åt en god middag. Kvällarna var underbart behagliga – men på dagarna låg temperaturen mellan 27 och 29 grader, en smula påfrestande under de långa promenaderna för en som är mer van vid kyliga höstvindar…

Inte svårt att gissa vilka färger som är moderna denna säsongen...

Massenaplatsen by night. Glasstatyer - alla av män - på pelarna i bakgrunden

Tyvärr råkade tydligen min mobiltelefon ramla ut ur ett öppet ytterfack i min handväska, som jag ställt under stolen på restaurangen, Jag upptäckte förstås inte förlusten förrän jag kom hem. Jag var mycket glad över att jag inte hade köpt någon ny smartphone…

Pizzerior fanns det gott om överallt - härligt att kunna sitta ute och äta på kvällen utan ytterplagg. Restaurang i La Veille Ville.

MM lovade mig generöst att jag skulle få överta en av hans två mobiltelefoner när vi kom hem till Sverige igen. Han sörjde bara något över att han just hade laddat mitt kontantkort med trehundra kronor. Morgonen därpå, innan vi åkte på utflykt till St. Paul, gick vi tillbaka till restaurangen och frågade efter mobilen. Ingen hade lämnat in någon sådan tyvärr, vilket jag naturligtvis hade hoppats på.

Sen middag på restaurang i La Vielle Ville

Tre dagar senare letade jag igenom min ryggsäck efter någon grej och vände upp och ner på denna. Och si – där trillade min mobiltelefon ut ur ett litet ytterfack. Då erinrade jag mig svagt att jag stoppat den där innan vi gick ut och åt för att inte handväskan skulle bli så tung…

Bloggblad sa...

Härligt... åh, vad jag längtar efter att sitta ute och äta såna ljumma kvällar!

Tur med telefonen!

olgakatt sa...

Roligt att komma tillbaka till trevliga platser och fortsätta utforska!
Sen är det alltid bekymmer med det där säkra stället man lägger sina grejor på. Har idag gjort samma sak med ett viktigt kuvert som förstås låg precis där jag lagt det. Men jag var orolig en stund....

För ett antal år sen meddelade jag en god vän att jag skulle resa till Nissa och blev rättad: Det heter NICE!
Men jag hade tydligen mer rätt än hon trodde...

Bloggblad:
Ja, det var bland det bästa med hela resan. Och så hotellfrukostarna förstås - ingen diet där inte. Sen är det ju så roligt att sitta och titta på alla som går förbi!

Jag hade letat igenom ryggsäcken direkt efter det att vi kommit hem, men den hade krupit in under blixtlåset i ytterfacket, så jag kunde inte känna den när jag stack ner handen. Men så glad jag blev när den ramlade ur!

Musikanta sa...

När jag lägger saker på något säkert ställe där jag inte lagt det förut, måste jag alltid anteckna det någonstans. Annars är det hopplöst att hitta det...

Nästa gång du träffar din vän kan du ju försöka få in Nissa i konversationen någonstans så att hon får tillfälle att rätta dig igen, haha. Så kan du ju tala om för henne att du använder det occitanska språket! Man måste bara komma ihåg att det stavas med två s och inte med z.

Maggan sa...

Åh, så roligt att ni återvände till Côte dÁzur. Jag skulle verkligen också vilja återse platserna, kanske i februari då våren börjar spira och det är karnival.

Maggan:
Jag tror inte att jag skulle vilja resa tillbaka under någon festival - annars hade väl citronfestivalen i Menton varit lockande. Jag kan bara tänka mig hur det ser ut med bilköer och med folk som trängs överallt. Upptrissade priser på hotell och restauranger dessutom.

Både i maj och nu i september var det inte särskilt många turister i Nice och vi satt bara i bilkö vid ett tillfälle mellan Nice och Monaco. Resan till Menton den dagen tog två timmar i stället för 45 min.