måndag 7 juli 2014

959 Omväxlande söndag

Söndagen igår var omväxlande och trevlig med spelning på tre gudstjänster. Först ut var Jonsbergs kyrka nära Arkösund. Den har en fin orgel, men som alltid när man vikarierar som organist måste man vara i god tid för att bekanta sig med orgeln igen. Det är märkligt att det inte finns en enda orgel som är likadan som en annan.


Interiör från Jonsbergs kyrka innan gudstjänstbesökarna kommit. 


Det är viktigt att pröva registreringen innan man börjar spela.

Efter gudstjänsten tog vi en tur till Arkösund före nästa gudstjänst - en friluftsgudstjänst i Arvidslund nära Rönö. På vägen kunde vi inte låta bli att stanna och fota de stora blåklockorna som blommar för fullt just nu. 


Blåklockor på väg till Arvidslund.

Jag tror att jag spelat i Arvidslund varje sommar sedan tio år tillbaka. Som värden uttryckte det: "Det har blivit tradition att du kommer hit och spelar varje år." Vädret var underbart, lagom varmt och med fläktande vindar. Värdparet bjöd som vanligt på kaffe med hembakat bröd till alla gästerna.


Det är alltid många kyrkobesökare på friluftsgudstjänsten i Arvidslund.

Vi åkte över Stegeborg med färjan över Slätbaken på hemvägen. På sommarsöndagarna behöver man inte passa färjetiderna eftersom färjan för det mesta går i skytteltrafik på grund av de långa bilköerna.


 Tornet på Stegeborgs slottsruin reser sig imponerande på sin udde.

Sista gudstjänsten för dagen var en kvällsgudstjänst i den lilla Brunnskyrkan i Söderköping. Här vittnade alla de vissna blombladen på golvet om att det varit bröllop dagen innan. Fönstren är jag alltid lika förtjust i även om mitt foto inte gör dem rättvisa. Skulle man vilja gå dit och kika kan man hämta nyckel till kyrkan i receptionen på Söderköpings Brunn. 


Hjärtat, fiskarna, timglaset och korset, symboler för den kristna tron. 

12 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag är imponerad av att du orkar hålla igång så! För mig räckte det med utflykten till Aspöja. Åkte halv fem och kom hem klockan tio...

Musikanta sa...

Marianne:
Det är bara roligt att komma ut och spela. Sommarpsalmerna behöver jag ju inte träna på...
Fast i Jonsberg var det gammaldags mässa med hela liturgin - det är mest en fråga om att hänga med och spela på rätt ställe.

Såg att ni hade haft en fin kväll på Aspöja - hade gärna följt med om jag hade varit ledig.

Veiken sa...

Härliga bilder från sommar Sverige. Min farbror var kantor och jag var alltid så undrande över alla reglage och annat som behövs för att spela på en orgel!
Det är vackert med orgelmusik! Kram

Birgitta Malmstedt sa...

Fin sommarstämning i ditt inlägg och bilderna. Jag önskar dig en fortsatt skön sommar. Hälsningar
Birgitta M

Anonym sa...

Hejsan.
Du skriver om ditt spel på orgel och jag undrar om du såg på programmet om orgeln i Piteå? Vi är några stycken här i väst som blev så sugna på att få komma dit. Tyvärr är det många många mil dit. Undrar så vad som gjorde att just Piteå fick den fantastiska orgeln?
Hälsningar Ann-Sofi

Eleonora sa...

Sötaste lilla arbetsmyra! Du är då för duktig och käck som håller igång vid så många gudstjänster. Men så det väl när orgeln och du är ett!

Vackra fönster - det håller jag verkligen med om - mycket njutbara.

Sköt om dig min sköna och stor sommarkram

Klimakteriehäxan sa...

Oj du är verkligen i farten! Beundransvärt!

Musikanta sa...

Sonja:
Man lär sig alla register vartefter. De mindre orglarna i landskyrkorna har i allmänhet inte särskilt många. Värre med de jättelika orglarna i städerna.
Svårast var det att lära sig spela spela med fötterna.
Kram

Musikanta sa...

Birgitta:
Tack för rar kommentar. Önskar dig också en skön fortsättningen på sommaren. Själv tycker jag att det gärna kan bli lite svalare...
Kram

Musikanta sa...

Ann-Sofi:
Välkommen till min blogg. Roligt att du hittade hit.
Tyvärr såg jag inte programmet om Piteåorgeln. Den främsta anledningen att de har fått en sådan fin orgel är väl att deras organist är synnerligen energisk och skicklig! Kanske man också har haft någon orgelintresserad sponsor...
Ingrid

Musikanta sa...

Eleonora:
Det är ju inte alla söndagar som jag har tre gudstjänster, haha. Fast nu på sommaren är det ju en hel del. Det är mest roligt att komma ut och träffa trevliga människor och se lite annat än Mogata.

På friluftsgudstjänsterna är det ju synten som gäller, så då blir det ju lite enklare musik också.
Varm sommarkram tillbaka!

Musikanta sa...

Klimakteriehäxan:
Det är skönt att komma ut och spela då och då så man inte soffar till sig. Lätt gjort om man inte har något att passa...
Ingrid