söndag 13 juli 2014

962 Ledtråd till fågelquiz

Jag har fått så många kreativa lösningar på detta quiz så jag kan inte låta bli att berätta det i ett nytt inlägg. Jag kommer också att lägga in två fåglar till som INTE ska bort, så kanske det blir lite lättare att gissa.

Ronny har tre helt riktiga lösningar fastän inte den JAG tänkte på. Han skriver att fiskgjusen är den enda som tar sin föda från sjön och att berguven är den enda som är nattaktiv och att sidensvansen är den enda fågel som är tecknad. Stämmer ju helt!

PettasKarin tycker att näktergalen ska bort eftersom den sjunger så mycket vackrare än alla andra "som småskriker, krakar sig och hoar". Underbart uttryckt!

Olgakatt gissar att sidensvansen ska bort eftersom den äter mest vegetariskt (vad man får lära sig!) och de andra äter mest kött.)

Veiken föreslår att berguven ska bort eftersom det är den enda som jagar på natten. Ungefär som Ronny tänkte. Naturligtvis är det också en tänkbar lösning men inte den jag far efter.

Här kommer ytterligare två fåglar som ledtråd som inte ska bort. Nu, Bloggblad, kanske du kan gissa vad jag tänkt mig för lösning!

Uppdatering:
Jag ger mig inte! NÅGON av bloggvännerna måste väl kunna räkna ut vad jag tänkt på. Fiskgjusen broderade jag senast på Caspars dopklänning (tror jag). Lissan tror jag inte fått någon broderad fiskgjuse än, fast hon borde ha fått en sån också på dopklänningen.

Knölsvan                                                                                                  Trana







                                                                                              

9 kommentarer:

Ronny sa...

Nämen så korkad jag varit! Fiskgjusen ska ju bort eftersom den inte kan hålla sig lugn på en pinne, på marken eller på vattnet. ;)

Gunnel sa...

Jag tror att sidensavnasen ska bort eftersom den är den enda som har nåt gult på sig. Kram

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Ronny:
Nej, det är inte fiskgjusen som ska bort, fast det är alldeles riktigt som du säger att det är den enda som förmodligen aldrig kan hålla sig lugn på en pinne, haha! Det har man aldrig tänkt på förr...
Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Det ser jag ju först nu när du säger det att det är den enda som har lite gult på sig! Men fortfarande inte mål. Fast det är riktigt att sidensvansen ska bort. Men VARFÖR?
Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Kram tillbaka!

Mirren sa...

Sidensvansen ska bort eftersom den inte är någon landskapsfågel. M&P

Mirren sa...

1.Fiskgjuse - Södermanland
2 Korp - Dalsland
3 Näktergal - Öland
4 Sidensvans
5 Berguv - Dalarna

Knölsvan - Östergötland

Musikanta sa...

Mirren:
Helt korrekt enligt min tanke från början. Publicerar svaret i mitt nästa inlägg.
M&P