onsdag 30 juli 2014

369 Sensommarquiz

Här kommer ett nytt quiz att fundera på. Fem bilder som vanligt och en som ska bort och varför. Det finns naturligtvis många lösningar, men bara ett som JAG har tänkt mig och som då blir rätt i så fall. Är det någon som vet meddetsamma vilken bild som ska bort kan den väl skriva bara "Jag vet" och vänta med svaret tills nästa inlägg så att mina andra bloggvänner kan få gissa litet till.

Här kommer bilderna:
















Uppdatering och ledtråd:
Vilket år är det i år?

25 kommentarer:

Git Svärd sa...

Hönan ska bort eftersom alla dom andra föder levande ungar.

Bevare mig väl sa...

Hönan, av två skäl!Gissningsvis :)

Musikanta sa...

Git:
Det är faktiskt ingen höna - det är en tupp :-). Och den ska inte bort även om din lösning är bra! Har själv inte tänkt på det.
Kram

Musikanta sa...

Tove:
Jag kan bara säga att tuppen inte ska bort. Det hade varit kul att höra vilka dina två skäl var eftersom det inte är den lösning jag själv far efter. Det är så roligt att ta del av alla kreativa förslag - halva nöjet med ett sådant här litet quiz. De är ju inte på något sett fel, bara en annan lösning på problemet.
Kram

Bloggblad sa...

Jag kan tänka mig tuppen, eftersom den är tvåbent och inte däggdjur.
Men - jag gissar hästen eftersom det är det enda av djuren som man kan rida på.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Utmärkta lösningar - båda två, fast inte den som jag tänkt ut från början. Både hästen och tuppen får vara kvar då.

Veiken sa...

Ingen ska bort. Alla djur består av fyra bokstäver. Hund, katt, gris, häst och tupp. Annars tycker jag att randiga katten ska bort. 😳

Musikanta sa...

Soveig:
Jo då. En bild ska bort. Jag skulle gärna vilja ha din förklaring till varför katten ska bort i så fall!
Kram från Ingrid

PS. Jag kunde ju ha frågat vad har de fem bilderna gemensamt istället? Bra tips till en annan gång.

Gunnel sa...

Även om du skrev att inte tuppen skulle bort så vill jag nog ha iväg den ändå, för alla de andra har synliga öron och svans.

Musikanta sa...

Gunnel:
Jättebra lösning också - men inte den som jag tänkt mig i alla fall! Tuppen får vara kvar :-).
Kram

Ingrid sa...

Hejsan!
Sånt här är kul och jag måste ju testa.

Jag tycker att hästen ska bort, för det är den enda som är renodlad gräsätare.

Sen kan jag ju komma med andra förslag också:

Tuppen ska bort, för han är den enda som sitter och sover på en pinne.

Grisen ska bort för att han är den enda som gillar att böka i jorden.

Katten ska bort för att det är den enda som ser bra i mörkret.

Hunden ska bort för att det är den enda som skäller.

Hälsningar, Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Hej och välkommen tillbaka till min blogg! Det var ju ett tag sen sist vi hördes av. Jag vill gärna lägga till din blogg till min blogglista om du inte har något emot det.

Utmärkta förslag vart och ett! Det är fantastiskt hur kreativa mina bloggvänner är. Men fortfarande är det inte den lösningen som jag tänkt mig :-).
Hälsningar från Ingrid

Veiken sa...

Katten ska bort
1. Den är ett rovdjur och jagar helst på natten (mörkerseende)
2. Den har morrhår, men morrar inte.
3. Det är det enda djuret som du tagit fram som är randigt.
4. Det är det enda djur som kan spinna.
4. Katten smyger
Här var det några förslag- får se om det är katten som ska bort.

Musikanta sa...

Solveig:
Mycket bra tänkt - men ändå inte den lösning som jag far efter...
Kram

Mirren sa...

Hunden ska bort eftersom de andra djuren är bondgårdsdjur. Så tror jag i alla fall. M&P

Mirren sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Mirren:
Bra lösning iofs. Me den stämmer inte med "min" lösning. Jag trodde faktiskt du skulle vara den första som gissade vad jag tänkte på...
Inte ens SK gissade "rätt".
M&P

Musikanta sa...

Mirren:
Du glömde att Karo alltid fanns på bondgården också, haha.
M&P

Veiken sa...

Jag kom att tänka på att kattens pupiller är som springor.....
Lite avlånga! Kram

Mirren sa...

Nu vet jag - den kinesiska kalendern. Hunden, tuppen, grisen, hästen är år men inte katten. Den ska bort!

Jan Lundqvist sa...

grisen har knorr på svansen...den sak bort

Karin sa...

Hästen såklart!

Anonym sa...


Katten skall bort, finns inte med i den kinesiska kalendern.

Lillan i Cornwall

P.S. 2014 är hästens år.


Första året i Hjo sa...

Bort med tuppen - den är inget däggdjur. Fast den lösningen var tydligen för enkel. Skulle vi inte skriva: jag vet? Eller var det igår eller i förrgår.
Eller också ska hästen bort för den rider man på, kan iallafall.

Musikanta sa...

Janne:
Bra gissning, men inte "rätt"...
Kram

Karin: Varför då? :-)

Lillan i Cornwall: Alldeles RÄTT! Stämmer att det är hästens år i Kinai år.

Hans: Haha! Nej man kan varken rida på katten eller grisen eller några av de andra vad jag vet.

Lösningen har jag fått av Mirren och Lillan i Cornwall och av Kärstin Högbom. Läs gärna mitt nästa inlägg där jag har skrivit lite mer om den kinesiska zodiaken eller astrologin.