tisdag 15 juli 2014

964 Sommarnytt från Bonniers Veckotidning 1928

Syster Margit, som tydligen prenumererade på de flesta av de Bonniers Veckotidningar som jag har i min ägo, kan inte ha delat med sig av denna tidning till eventuella patienter utan behållit tidningen för sig själv. De är i oerhört fint skick och knappast bläddrade i. Inte ens korsorden är lösta. 



Omslagsbilden är designad av den berömda konstnärinnan Suzanne Balivet som jag tidigare berättat om. Hon producerade även mängder av uppseendeväckande "anatomiska bilder" som de kallades för. Här kan man se dem igen. Naturligtvis fanns dessa aldrig med i en sådan sedesam tidning som BVT...(Bilderna går att klicka större.)


Mannen på allas läppar denna sommar var flygaren Einar Lundborg som med fara för sitt eget liv undsatte Umberto Nobile, en italiensk polarfarare som med sitt luftskepp hade försvunnit i polarhavet. Här hittade jag en film om denna händelse i SvT:s arkiv.


"De svenska flickorna stanna i allmänhet kvar i hemmen tills de är giftasvuxna" står det i början på artikeln. Det gällde nog endast  överklassens- och borgarnas döttrar, övriga flickor fick nog börja jobba direkt efter de slutat skolan, som pigor, hembiträden eller fabriksarbeterskor. Teleborgs flickpension fanns fortfarande kvar på 50-talet. Jag hade en klasskamrat som skickades dit, men numera är slottet ett konferenshotell läste jag på nätet.




Det är intressant att läsa om vägnätet i Sverige1928 - före de tyska autostradornas tid. Att man kunde bygga vägar som var tvåfiliga på bägge sidor av vägen var ännu inte påtänkt. Man kan läsa det sista stycket i artikeln som just berättar om hur dåtidens svenska vägar såg ut.


Man visade inte så mycket av kroppen på den tiden. Bilden överst räknades nog som vågad.


Baddräkterna var i ylletrikå - kommer ihåg att jag hade en sådan yllebaddräkt när jag var liten som krympte efter några bad och tovade ihop sig. Undra om den inte till och med 
var hemstickad...


Långt, utslaget hår blev inte modernt förrän på 70-talet om jag minns rätt. Lockar var inne både då 1928 och när jag var liten på 40-talet.  Helst skulle man se ut som Shirley Temple och om man hade rakt hår tvingades man till frissan för att permanenta sig. När det var fuktigt ute kommer jag ihåg att håret blev alldeles krulligt.



Naturligtvis var det bara den eleganta kvinnan som blev osäker om hon luktade svett. Om en man gjorde det var det förmodligen bara ett tecken på manlighet...

Till sist den obligatoriska bilannonsen och den likaledes obligatoriska bananannonsen, som alltid finns med i Bonniers Veckotidning. Bilannonserna var tre i det här numret.Med tanke på vad en arbetare tjänade på den tiden var det helt säkert någonting som var helt ouppnåeligt för honom. Jag tror att årsinkomsten låg någonstans under 1000 kr. för de flesta, kanske ännu lägre.



Det är inte utan att man tänker på senaste guldtrofén...

14 kommentarer:

englundskan sa...

Åh vilka härliga bilder, jag ropade inte in en trave veckotidningar från 30-talet på en auktion, jag tänkte att jag har ju Musikanta.
Tack

englundskan sa...

Åh vilka härliga bilder, jag ropade inte in en trave veckotidningar från 30-talet på en auktion, jag tänkte att jag har ju Musikanta.
Tack

englundskan sa...

Åh vilka härliga bilder, jag ropade inte in en trave veckotidningar från 30-talet på en auktion, jag tänkte att jag har ju Musikanta.
Tack

Musikanta sa...

englundskan:
Det beror kanske lite på vilka sorts tidningar det var som auktionerades ut om det gjorde detsamma.

I BVT finns det väldigt många fina artiklar - en novell t.ex. i det här numret av Selma Lagerlöf och intressanta reseberättelser, konst- och teaterkrönikor. Men så otroligt långa och ordrika så att det inte går att lägga ut dem på bloggen. Andra tidningar, typ Husmodern och Vårt Hem bjuder inte på så mycket i den vägen. Roligt att du läser mina inlägg i alla fall!
Ingrid

Ronny sa...

Fint med de här återblickarna! Tidningsvärlden har förändrats, men en hel del är sig ändå likt tycker jag. Layouten var överlag bättre förr i alla fall, det är min bestämda åsikt.

Musikanta sa...

Ronny:
Ja, det är intressant att jämföra. Annonserna är framför allt oerhört mycket mer upplysande än dagens. Roligt att du gillar de här gamla återblickarna.
Ingrid

Karin sa...

Men oj! Den där deodorantbilden verkar ju riktigt vågad, tycker jag.
Och ylletrikåbaddräkt låter fruktansvärt obehagligt och opraktiskt. På det området har i alla fall utvecklingen gått framåt!

tant Hannele sa...

Det där badmodet är hett igen!

Musikanta sa...

karin:
Ja, utvecklingen har väl gått framåt även på andra områden tänker jag nu när jag sitter vid min dator och gläder mig åt min nya stora skärm...
Ingrid

Musikanta sa...

tant Hannele:
Hej och välkommen till bloggen - tror inte att du varit inne och kommenterat tidigare.

Jag vet inte så mycket om badmode ifall det är hett eller inte - är trogen kund hos Åshilds postorderfirma när det gäller baddräkter och underkläder.
Ingrid

Veiken sa...

Det är otroligt vilken skatt du har. Tidningar som är nästan orörda. Har du vita handskar på när du bläddrar i dom? Det är verkligen trevlig läsning! TACK! Kram

Musikanta sa...

Sonja:
Ja, det är väldigt roligt att bläddra i de här gamla tidningarna - man lär sig en hel del också.
Jag är försiktig när jag bläddrar, men några vita handskar har jag inte i alla fall :-).
Kram och tack för din rara kommentar!
Ingrid

Signe sa...

Hej lever den person som du skrev gick på Teleborgs flickpension?Intresserad av kontakt.vänl hälsn.Signe Rudberg Selin(jag finns på Facebook)o738284499

Musikanta sa...

Signe:
Vet faktiskt inte. Har inte haft någon kontakt med denna klasskamrat sedan.
Ingrid