måndag 14 juli 2014

963 Fågelquizet löst

Har fått två "rätta" (som jag tänkte från början) lösningar på mitt lilla fågelquiz. Mirren skriver så här: Sidensvansen ska bort eftersom den inte är en landskapsfågel. Min gamla klasskamrat Britt f.d. Gustavsson hade också den lösningen redan före ledtrådarna. Det är alltså sidensvansen som inte är någon landskapsfågel. Det var ju många som tyckte att den skulle bort ändå av andra skäl.
Mirren skriver vidare i sin kommentar:

1.Fiskgjuse - Södermanland
2 Korp - Dalsland
3 Näktergal - Öland
4 Sidensvans
5 Berguv - Dalarna

Knölsvan - Östergötland. Tranan är Västergötlands landskapsdjur. Här är länken som jag tagit de flesta bilderna från: Landskapsdjur

Tack alla som har gissat! Som sagt, det fanns många lösningar på quizet. Det är det som är det roligaste med detta, att läsa alla fantasifulla, kreativa och humoristiska kommentarer. Och som jag sagt, det här var MIN lösning på problemet. Intressant att se att det finns så många lösningar - borde kanske lärare tänka på när man bara förväntar sig ett enda "rätt" svar från en elev.

PS. Jag har INTE berättat något om quizet för Mirren, visste inte ens att hon läst inlägget, men det är klart att hon - om inte tidigare - drog den slutsatsen när jag skrev att jag broderat en fiskgjuse på dopklänningen :-)...

8 kommentarer:

Bloggblad sa...

Nej, jag hade inte en tanke på landskapsdjur trots att jag vet att knölsvanen är vår fågel.

olgakatt sa...

Funderade länge på vad du menade med att man inte behövde veta något om fåglar men gick bet! Klurig och kul gåta!

Första året i Hjo sa...

Västmanlanf - mina hemtrakter - har vilken fågel då? Kan du utan att tjuvkika?

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag vet att du visste att knölsvanen är vår landskapsfågel. Det var därför jag inte tog med den (trodde det skulle bli för lätt) eftersom kanske många av våra FB-vänner som tittar in i bloggen vet det också då de är östgötar.

Musikanta sa...

Olgakatt:
Jag var säker på att du skulle gissa rätt meddetsamma - där ser man :-)...
Roligt att du tyckte "gåtan var lurig och kul!" Det gör ju att jag kanske kommer igen med något annat i den stilen när andan faller på.

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Hans:
Haha! Västmanland har ingen landskapsfågel...
Lavskrikan är Norrbottens landskapsfågel. så nu vet jag det.

14 juli 2014 17:42 Radera

Musikanta sa...

Hans:
Jag bort den första kommentaren till dig av misstag. Jag gissade på lavskrika eftersom jag tyckte det var ett så fantastiskt namn och jag inte hade en aning om hur den såg ut. Men sen tittade jag efter och såg att Västmanland inte hade någon landskapsfågel alls.