tisdag 27 juni 2017

1441 Halvårskoll januari - juni 2017

Så var det dags för den årliga halvårskollen. Det är bara att konstatera att tiden flyger iväg med ilfart och att det går fortare för varje år. Jag skulle gärna stoppa världen och stiga av, som det heter i sången från den engelska musikalen 1961. Det var förresten Jan Malmsjös genombrott som musikalartist, läser jag på Wikipedia. Här kommer i alla fall några bilder från första halvåret 2017. De går som vanligt att klicka större.

Januari


Favoritträdet i mitten av januari.


Besök på Sven-Harrys museum i Stockholm. Utställning med Axel Sjöbergs konst. Nostalgi för mig eftersom jag var tillsammans med hans sonson under en del av mina studieår i Stockholm på 50-talet. Flera av tavlorna har jag sett tidigare i hans föräldrahem och det var därför ett kärt återseende. Länk till utställningen här. 

Februari


Mirren hade köpt biljetter till den ryska nationalbalettens framträdande på Louise De Geerhallen i Norrköping och överraskade mig genom att komma ner till Mogata och bjuda med mig på denna helt fantastiska föreställning. 


Mer sång och dans på Lilla Akademiens sång- och dansföreställning i slutet av februari på Musikaliska. Barnbarnet Casimir har en av huvudrollerna. Här kan man läsa om den.

Mars


Den första mars var det dags för Liljevalchs vårsalong tillsammans med Mirren, hennes man Johan och Eva, Johans mamma som jag träffade för första gången. 


Clarissa, mitt yngsta barnbarn bröt armen i slutet av mars och var därför några dagar hos oss i Mogata. Här är hon i färd med att måla en akryltavla. 

April


Casimir på väg till konserten med Stockholms Gosskör som ska sjunga Matteuspassionen i Kungsholms kyrka. Till hösten har han kommit med i Stockholms Gosskörs Konsertkör.



Besöket i Limoux i Frankrike hos Anna och Jörgen i deras nyköpta hus var halvårets största upplevelse. I det här inlägget om klostret Saint-Hilaire finns övriga länkar till Frankrikeresan.

Maj


Två klasskonserter på Lilla Akademien samma lördag. Dels den i åk 3 med Casimir och dels den med Caspar åk 1. Här ska Caspar spela oboe tillsammans med klasskompisen Rut. Konstantin kompar på flygeln bakom.


Äldsta dottern Anna är rektor på Örskolan i Hallonbergen i Stockholm. Här tar hon med mig på sight-seeing i skolan.

Juni


Yngsta dottern Åsa - alias Mirren - med sin Johan vid vigselvälsignelsen  i Mälarhöjdens kyrka. Min bror Gunnar är präst vid förrättningen.


Nationaldagsfirande på Sankt Anna skärgårdsskola.

6 kommentarer:

Paula i pörtet sa...

Så många fina minnen du samlat på dig under första halvåret. Kan berätta att jag bodde i Ör under några år i början av 90talet och tyckte det var toppen. Flyttade dit då jag sålde min lägenhet i Fruängen för att bilda gemensamt hem med min sambo. Kvar bor idag exsambons son med familj. Golfängarna är ett fint vattenhål i storstan, Grattis till dottern som gift sig, fantastiskt fin krans i håret har hon. Dagar och veckor blir till månader o år och vi hinner inte med i den hisnande farten. Ändå kan jag ibland känna att tiden stannar och fryser till ögonblick man minns. Ha en fin sommar

Gunnel sa...

Roligt med tillbakablickar. Ofta glömmer man bort så mycket småsaker, men har man foto att titta på så påminns man om allt roligt som hänt. Kram

Ingrid sa...

Så trevligt med en liten tillbakablick. Jag kände igen det mesta, men det skadar minsann inte att friska upp minnet.
Hoppas att andra halvan av 2017 blir lika innehållsrik!
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Paula i pörtet!
Tack för din vänliga kommentar! Det var en trevlig och fin skola med rara barn, som jag skrivit i inlägget. Har inte varit i den trakten förut men jag fick en upplevelse av att det var både lugnt och rent och vackert överallt. Vädret var också strålande den dagen.
Önskar dig också en fin sommar!
Kram

Musikanta sa...

Gunnel:
Visst är det roligt när man blickar tillbaka. Så mycket som har hänt under denna korta tid. Bra med bloggen också så man inte glömmer.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Ingrid:
Kul att du känner igen det mest - då måste du ha läst flitigt :-)! man får åtminstone hoppas att den blir lika trevlig och omväxlande utan större problem. Detta halvår har varit väldigt problemfritt i alla fall.
Kram tillbaka