lördag 14 oktober 2017

1480 Utflykt till Chalabre

När vi besökte Limoux i våras gjorde vi en utflykt till en utsiktspunkt nära Chalabre, en liten stad några mil från Limoux. Det var sista dagen på den resan och jag ville gärna se Pyrenéerna som man skulle kunna därifrån. Här kan man läsa om den utflykten.

Den här gången gjorde vi en tur till själva den lilla staden Chalabre, där varken Anna eller Jörgen hade varit förut. Staden är ett turistmål på sommaren eftersom det tydligen är framträdanden med riddare och tornerspel och diverse andra medeltida begivenheter i det närbelägna slottet. Det kan man se här. Klickar man på länken kan man få fram 56 bilder därifrån!


Utsikt från bron i Chalabre. (Bilderna går att klicka större.)


Utsikt från bron åt andra hållet. Det verkar som om avloppen går ut direkt i floden...

Så här i början av oktober var det bara vi som var turister efter vad jag kunde se. Det var ganska tomt på gatorna överhuvudtaget. Det duggregnade och vi strövade omkring lite i centrum innan vi slog oss till ro på ett litet café där jag intog min vanliga pressade apelsindryck - orangina. Vid det laget hade det slutat regna och solen tittade fram då och då mellan molnen.


En jättelik öppen pergola, som framför allt används vid marknader, hittade vi på torget.


Ett vackert hus vid torget i Chalabre.


Trånga gator på sina ställen även om det var mycket gatuarbete som var på gång.


Anna och Jörgen på caféet.


På väg upp till slottet.


Pyrenéerna i bakgrunden bakom molnen.

När vi suttit en stund på caféet var det dags att åka bil upp till slottet. Allt var tillbommat för säsongen men det var en fantastisk utsikt därifrån. Just nu verkade det dystert och övergivet men jag kan tänka mig hur det kan se ut med mängder av turister som sitter på gräset nedanför tornet och med skådespelarna i sina färgrika medeltida dräkter, som på bilderna från nätet.


Eftersom det var stängt var det inte så lätt att få en uppfattning om hur slottet såg ut. Bilden nedan från nätet.


Slottet i Chalabre. Bild från nätet.


Det här tornet långt ner i dalen zoomade Kent in från utsiktsplatsen vid slottet. Är säkert också från medeltiden.

När vi begav oss hemåt lyste solen upp träden och förgyllde löven som låg på marken.


I platanernas skugga. 


Anna, Kent och Jörgen på väg ner från slottet.

Tidigare inlägg om vår höstresa till Limoux:

6 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så fint att de värnar om de gamla byggnaderna!
Stämningen blir en helt annan än vad den blir i en modernare bygd eller stad. Slott tycks det finnas hur många som helst också. Vackra bilder och säkert fina minnen.

Gunnel sa...

Man får oftast ut mer av besöket om man inte kommer dit i den värsta turistrusningen. Ser ut som en pittoresk plats. SV: Jag har inga problem att komma in på Besökstoppen idag, men tidigare har det varit lite si och så. Förhoppningsvis är det bara något tillfälligt.

Musikanta sa...

PettasKarin:
Ja, i de här trakterna finns det massor av borgar och slott. Man får vara glad över att de inte förstördes under krigen.
Önskar dig och Uffe en fin vecka som kommer!
Kram

Musikanta sa...

Gunnel:
Det är första gången det händer mig att jag inte kommer in på Besöksstoppen. Men som sagt, nu gör jag det. Jag har däremot försökt att uppdatera min skärmdump sedan flera månader tillbaka. Får ständigt samma svar: "Vi uppdaterar så fort vi hinner". Förr tog det bara några dagar.
Kram

Ingrid sa...

Undrar om jag någon gång kommer till Frankrike? Jag misstänker att det inte blir av. Jag får höra med "Karlsson" om han inte kan ordna någon trevlig bussresa dit. Jag vet att han hade en till Dunkerque för några år sedan.
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Det finns ju så mycket att se i norra Frankrike också även om vädret kanske inte är detsamma som i söder. Jag skulle väldigt gärna velat resa till Paris med omgivningar igen - kanske Bretagne. Du får väl prata med "Karlsson"!
Kram tillbaka