torsdag 19 oktober 2017

1483 Flera fredagsmarknader i Limoux

Fredagar i Limoux, liksom i övriga Frankrike, är marknadsdagar. När vi var där i våras var den största marknaden redan stängd men två hann vi med. Dem har jag berättat om här. Den här fredagen gav vi oss iväg tidigare och då var kommersen i full gång på tre marknader som inte låg särskilt långt från varandra.


Torget i Limoux med Saint-Martinkyrkan i bakgrunden. (Bilderna går att klicka större.)

Vi började förstås vid torget ett kvarter ifrån Annas och Jörgens hus. Jag köpte en snygg top av något mjukt material för 10 euro. Det var den värd och som tur var passade den perfekt. På torget fanns ju inga provrum. Här fanns för övrigt bara kläder, mattor, antikviteter och väskor. Samt datatillbehör och cd-skivor. En hel del annat också.


Hade gärna köpt en kattväska också men de var dels ganska dyra och dels svåra att frakta hem. 


Vårt stamlokus, Le Commerce kommer man bara in till från gatan när det är marknadsdag.

Efter att vi styrkt oss med kaffe och orangine på Le Commerce gick vi vidare till nästa marknad där man sålde frukt, grönsaker och ost i stora mängder. I den närbelägna gamla vackra saluhallen fanns det bland annat ett jättelikt utbud av allehanda kryddor.


Stånd med frukt och grönsaker. Entrén till saluhallen till vänster i bilden. 


Ett eldorado för den som älskar kryddor i saluhallen.


Många olika pepparsorter till vänster i bilden.

Vid det här laget jag ganska trött då det var varmt, säkert över 25 grader i skuggan. Så vi gick bara som hastigast till den sista marknaden ett kvarter bort där man nästan bara sålde kläder.


Här låg plaggen utslängda på bord huller om buller.



Priserna blev nog väldigt olika också beroende på vem som handlade, kan jag tänka mig. Stånden lockade inte till några köp från vår sida.


Hade vi inte köpt kronärtskockor kanske vi hade fallit för frestelsen att äta en trerätters lunch för under 120 kr. 


Man behöver inte kunna franska för att förstå vad man säljer här. Affär på vägen hem.

Så vi gick tillbaka hem där vi lagade till och åt våra kronärtskockor, som smakade väldigt gott.


Kent, Anna och Jörgen i köket på Rue de Mairie avnjutande kronärtskockor. 

Tidigare inlägg om vår höstresa till Limoux i Frankrike.

6 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Nu fick jag lust att äta kronärtskockor. Det är så gott.
Så färggrant och vackert det är på bilden där de säljer väskor. Jag blir glad av alla färger. Och du köpte en stor rymlig färgrik väska :)
Sådana får man aldrig för många av.
Tack för marknadsdagen!
Och ha en fin helg!

Gunnel sa...

Det är alltid spännande att besöka marknader utomlands, eftersom det är så annorlunda mot här hemma. Väskorna gillar jag mycket. Så färggranna de är. Trevlig helg.

Musikanta sa...

PettasKarin:
Det blev tyvärr aldrig någon sådan väska - jag hade ju dockan att ta hem som extra bagage. Men jag har en fin kattväska som jag köpte i Carcassone i våras som inte var svår att får ner. http://musikanta.blogspot.se/2017/04/1412-carcassonne.html
Önskar di en fin helg också! Själv ska jag ta itu med trädgården och ta bort alla vissna blommor och sätta lite ljung.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Ja visst var väskorna fina. Kanske något för dig som är så duktig med applikationer etc.
Önskar dig också en skön och trevlig helg!
Kram

Fjärde året i Hjo sa...

Kronärtskockor är läckert men finns ju även här hemma. Trerätters finns ju också men inte med fransk finess. Jag skulle ha tagit trerätters. Fast jag kan erkänna att vi är något besvikna på maten i Beaune. Man får välja rätt restaurang.

Musikanta sa...

hANS:
Haha - fast de är nog inte så stora och så goda som dem vi köpte. Eftersom dottern och mågen just har fått ordning på sitt kök (IKEA Toulouse) så åt vi ju mest hemma. Ute blev det mest pizza eftersom Kent är vegetarian. De har inte så stor förståelse för detta, fransmännen.
Ingrid