måndag 26 mars 2012

Å


Bilderna går att klicka större

MM och jag har varit på påsksamtal med prästen Magdalena i Å församlingshem idag. Vi hade en mycket  trevlig stund tillsammans och fick ordning på fyra gudstjänster med alla psalmer. Här i Å kyrka ska Magdalena och jag ha en skärtorsdagsmässa tillsammans på kvällen. Den andra skärtorsdagsmässan blir i Östra Stenby kyrka. I Dagsbergs kyrka ska vi ha påskdagsgudstjänst på förmiddagen och på kvällen blir det en musikgudstjänst i Tåby kyrka. Alla kyrkorna tillhör Västra Vikbolandets församling.


Å kyrka är byggd i mitten av 1800-talet.

Å är nog det kortaste ortsnamnet i Sverige, tror jag. Här finns några gårdar och en nedlagd affär. Församlingshemmet, som säkert varit den gamla skolan, ligger mittemot kyrkan och bredvid denna den gamla prästgården, som numera är privatbostad.
En vacker smidesgrind leder in till kyrkan
Vi tittade in i kyrkan byggd i mitten av 1800-talet. Den visade sig innehålla konstskatter från tidigare århundraden som så många av våra gamla kyrkor gör. Epitafier från 1600-talet – det känns konstigt att tänka sig att de målades för så länge sedan…


Interiör från Å kyrka



Träskulptur av Maria med Jesusbarnet

Ett epitafium som tydligen är målat 1613 - alltså för nästan 400 år sedan...

 
Också ett intressant epitafium.

 

Närbild av epitafiet ovan - målad redan 1607. Kanske mannen som beställde den var gift två gånger eftersom det står två kvinnor i likadana kläder till höger.

 
En gammal kyrkklocka som har gått i pension.


Den branta spiraltrappan upp till orgelläktaren är definitivt inte handikappsanpassad...

Den här lilla gumman nickar till tack varje gång hon får en slant.

Att Å varit ett större samhälle tidigare kan man ana av den nedlagda lanthandeln som numera är ett museum.

 
Den nedlagda lanthandeln i Å är numera museum.


Här kunde man tydligen både handla mjölk, kläder och tvättmedel.

13 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Å, så vackert!:) Tack!
Tror också att det är ett av de kortaste namnen i Sverige...kan nog inte bli kortare

kramar
Karin

Musikanta sa...

Pettaskarin:
Nej, kortare går nog inte :-)!
Kramar tillbaka från Ingrid

Annika sa...

Ja, så mycket kortare än Å kan det inte bli :-)
Ni får säkert en finfin gudstjänst i den vackra kyrkan på skärtorsdagen.
Kram!

Eleonora sa...

O en mycket vacker kyrka i Å! Och fina gamla och värdefulla inventarier. Så mycket fint du får se på alla dina spelningar. Tack för att du visade så fint.
Ha det gott kära vän och kram från
Eleonora

Bloggblad sa...

Möjligen om en ort hade hetat I. Det tar betydligt mindre plats och blir alltså kortare... Eller K... det går fort att säga.

Den kyrkan har jag faktiskt aldrig varit i.

Ebba Christina sa...

Jättefin kyrka. Jag tycker mycket om att gå i kyrkor var jag än kommer. De ger oftast en ton av det liv som har levts och levs i bygden.
Jag har varit i Frankrike flera gånger och bland det vakraste man kan se är katedralen i Uzès. Grunden är från rommartiden. Jag har varit i den flera gånger. Och varje gång brinner det hundratals ljus som besökare tänt. Och i bakgrunden kan man höra vacker gregoriansk musik.
stor kram Ebba Christina

Musikanta sa...

Annika:
Ja, jag hoppas det!
Kram tillbaka!

Eleonora:
Tack för fina ord! Ha det gott själv och kram tillbaka från Ingrid som just kommit hem från Mälarhöjden där ALLA barnen var hemma ALLA fem dagar. Något tillfälle till "utflykt" på egen hand var det ej tal om :-)!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Funderar lite på varför det går fortare att säga K än Å, men det är möjligt...
Du är välkommen på Skärtorsdagen om du vill bredda din kunskap om närbelägna kyrkor :-)!

Musikanta sa...

Ebba:
Så roligt att få en kommentar från dig - kul att se att du fortfarande läser min blogg. Som konstnär förstår jag att du är intresserad av att besöka kyrkor - det är ju fantastiska konstskatter man kan hitta nästan överallt. Åtminstone i de gamla kyrkorna. De nya kyrkorna är ju vackra och stilfulla iofs.

Jag ska genast gå in och googla på katedralen i Uzès som du berättade om. Verkar mycket intressant!
Stor kram tillbaka från vännen Ingrid

Eleonora sa...

Glad Påsk söta du och allt gott till dig och MM!!!

Musikanta sa...

Eleonora:
Jag önskar dig också en riktig Glad Påsk. Själva har jag fyra gudstjänster i påsk så det blir inte så mycket annat firande. Har inte hunnit med datorn alls sedan jag kom hem, därav bloggtystnaden.

Har haft två spelningar med Mina Vänner och en mässa på ett äldreboende också. Får försöka ta igen det i morgon på Långfredagen, när jag inte har något inbokat på schemat.
Många kramar från vännen Ingrid

Mattias Nörager sa...

https://www.facebook.com/pages/Vi-som-har-varit-i-%C3%85/399759836754484

Andersson Jesica sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.