tisdag 18 augusti 2015

1153 Trift, alvargräslök eller åkervädd?

Mitt inlägg om strandängarna härförleden föranledde en diskussion om vilken blomma det kan vara på följande bilder.





Nu har jag fått svar från Didrik - jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet. Så här skriver han:

"Det är trift. Åkervädd har plattare blåare blomhuvuden. Gräslöken har blommat över för länge sedan, är mer lila och bladen och blomstjälken smakar lök." 

Tack Didrik för att du löste mitt problem. Fantastiskt att man kan skriva till ett museum och få svar efter en dag! 

Här är länken om det är någon annan som funderar på någon blomma som man inte vet namnet på och som växer vild i naturen. Har man frågor om rymden kan man också skriva dit och fråga. (Jag tänker på mina yngsta barnbarn.)

Bloggvännen Veiken hade alltså alldeles rätt. Grattis!

10 kommentarer:

Eleonora sa...

Fin liten blomma, som jag inte hört namnet på tidigare
Kram från
Eleonora

Äventyret framtiden sa...

Vi försökte få namn på den, men lyckades inte. Svårt att se på stor bild ibland vad det är men skönt att du fick veta att det är trift.
Nu vet vi alla !:)

Ölandsvindar sa...

Åh, det missade jag. Vi har hela gräsmattan full av trift så den känner jag igen. Jourhavande biolog är en bra inrättning. Förra veckan fick jag namnet på en ovanlig fluga som jag inte sett tidigare. En förnämlig gratistjänst som jag utnyttjar vid behov.
Kram /Kerstin

Musikanta sa...

Eleonora:
Jag hade hört namnet men visste inte hur blomman såg ut som synes :-).
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Jag undrade just om ni inte skulle veta vad det var för blomma. Men det är svårt att avgöra på bild, jag googlade ju och fick fram många bilder men tyckte att de olika arterna som jag räknade upp var väldigt lika.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Kerstin:
Hade ingen aning om den här gratistjänsten förrän jag försökte hitta något om "hjälp med namn på blommor" på nätet. Det är helt fantastiskt att man kan få svar så snabbt helt gratis som du skriver.
Det är klart att du hade vetat vad det var för blomma, du bor ju inte så långt ifrån "oss" och är dessutom väldigt road av både botanik och zoologi.
Kram från Ingrid

Mirren sa...

Vilken tur att du fick svar! Då slipper vi ligga sömnlösa på nätterna och fundera. M&P

Musikanta sa...

Mirren:
Ja, nu kan jag sova lugnt igen.
M&P

Veiken sa...

Det är verkligen suveränt att kunna få expertsvar om man är osäker. Jag är nästan uppvuxen med trift om somrarna, strax söder om Marstrand! Kram

Musikanta sa...

Veiken:
Ja, du hade ju alldeles rätt. Men det var kul att upptäcka den här tjänsten så jag kunde inte låta bli att fråga. Något för barnbarnen!
kram tillbaka från Ingrid