fredag 28 maj 2021

1835 - Söderköpingspromenad i maj 2021

Efter det myckna regnandet och alla rapporter om översvämningar i vår lilla stad var ju Kent och jag tvungna att åka dit och titta. Idag var vädret strålande och vattnet hade dragit sig tillbaka i Storån så att det inte längre var någon risk för översvämning i de närliggande husen. På vägen dit var jag tvungen att be Kent stanna till så att jag kunde ta en bild på tulpanängen utmed E 22:an. Finns ytterligare en till lite längre ner i backen. 


Här hade inte tulpanerna hunnit börjat vissna ner som de gjorde i Hagaparken. (Bilderna går att klicka större.)

De vackra tulpanerna i Hagaparken har börjat vissna ner och kommer strax att bytas ut mot sommarblommor.

Anledningen till att vattnet i ån steg så högt att räddningstjänsten var tvungen att rycka ut och förlänga tamparna på de båtar som var förtöjda längs med åstranden och som var på väg att sjunka, var att att det vanliga vattennätet i staden inte höll för trycket av de två dagarnas ösregn. Därför var man tvungen att pumpa ut en massa vatten i ån. 

I förrgår hade vattnet stigit upp till gräsmattan.

Man får en vision av hur det kunde ha sett ut på medeltiden när stora båtar seglade upp för ån.

Det fina gamla stadshotellet som nu är ombyggt till lägenheter.


Rådhuset i Söderköping.

Kent tog som vanligt några bilder på mig och mina stavar.

Så här mycket vatten i ån har jag aldrig sett tidigare.

På hemväg över Hagatorget.


Nytt elskåp. Jag vet inte mer om henne som målat det än än att hon heter Maja. I alla fall är det namnet som står på tröjan. Om någon missade mina inlägg om de målade elskåpen i Söderköping kan man gå in och läsa här och här

5 kommentarer:

Karin sa...

En sån fin liten stad, Söderköping ! Men vilka vattenflöden! Jag körde bil när det öste ner som värst och tack och lov tog alla det mycket lugnt, annars hade risken för vattenplaning varit överhängande.

Finurligt dekorerat elskåp!

Musikanta sa...

Karin:
Ja, just nu är det väldigt vackert överallt och inga turister. Där min äldsta dotter bor i Tullinge hade det kommit enormt mycket vatten berättade hon. Hela deras trädgård var som ett träsk. Tur att du tog det försiktigt i regnet - vi var inte utanför dörren på två dagar mer än att hämta posten.
Skojigt elskåp, ska bli roligt att se vad det symboliserar så småningom.
Ingrid som önskar dig en skön helg.

Lena i Wales sa...

översvämningar vid denna tid av året, måste vara ovanligt. Tur att de fick bukt på det.
Så roligt med dina Söderköpingsbilder och jag har inte missat de fina och roliga elskåpen. Gillar dem!
Fortsatt trevlig helg!

BP sa...

Ja, här var det också några översvämningar, men så gott som uteslutande söder om stan och så i Österåkers kommun. Men sedan torkade det upp och sedan dess har vi haft sol och värme.
Det här elskåpet är min favo. Det är helt underbart:-)

Janice Michael sa...

Mitt namn är Michael Janice, jag bor från Lund, Sverige, (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
Jag är skild med en son och min sons namn är Felix han är 12 år gammal nu, jag hade en dålig upplevelse i mitt tidigare förhållande, det är en mycket lång historia men jag kommer att skära det kort för dig att förstå det ibland måste vi göra ett personligt beslut för att få det som tillhör dig.
Min fru skilde mig att gifta mig med en annan man som bor i samma stad. Jag bad om ursäkt för henne och jag bad henne att återvända till mig och till vår son, hon vägrar att komma tillbaka till mig. ,
För några dagar sedan läste jag en artikel om relation blogg postat av Maria Anderson från Sverige, hon delade en livsförhållande upplevelse på en blogg och hon skriver ut e-postadressen till Dr.OdeDuwa kärlek stava caster som kan återställa tillbaka brutet kärlek äktenskap och ta med Tillbaka ex kärlekspartner inom 3 dagar.
Jag trodde aldrig på magi, tills min son sa att jag skulle hellre ge det ett försök att få sin mamma hemma.
Jag skickar mailmeddelande till den postadress som finns på bloggen för att kontakta Dr.Odeuduwa Love Spell Caster. Jag förklarade för honom allt som hänt mellan mig och min ex fru.
Jag fick ett svarmeddelande att han kan hjälpa mig att ta tillbaka henne hem att älska och lita på mig som mer än någonsin, jag gav det ett försök och jag var glad att följa alla instruktioner från Dr.Odeuduwa Love Spell Caster. Bara några dagar efter att jag fick ett telefonsamtal från min ex fru Laura, ursäktade hon mig, Laura Creturned hemma, hon grät och ber om ursäkt till vår son Felix för att lämna honom så länge.
Det fungerar som magi verkligen för att det är så fantastiskt hur kärleks stavning fungerar så effektivt inom tre dagar stavningsbön.
Jag rekommenderade starkt någon som läser detta vittnesbörd som går igenom relationsproblemet att söka efter hjälp för att återställa sant kärlek och lita på kärleksförhållande. Oavsett hur länge din partner lämnade dig kan de fortfarande återvända till dig.
Det fungerar för mig och så många andra har sagt bra kommentarer om den här stora mannen Dr.ODUDUWA dr.oduduwaspellcaster@gmail.com