torsdag 13 oktober 2016

1334 Rundresa i Kroatien - Dubrovnik

Georg Bernard Shaw skrev en gång: " Den som söker paradiset på jorden bör komma och se Dubrovnik". Allt enligt reklamen för Krores rundresor. Det måste ha varit vackert väder när han var där. Vi hade tur när vi skulle resa dit på tisdagen eftersom det vackra vädret återkommit med solsken och blå himmel.

Och visst var det en betagande syn som bredde ut sig nedanför oss när vi stannade på en rastplats för att fotografera.

Dubrovnik nedanför våra fötter. (Bilderna går att klicka större.)

Vår guide Djurdja berättade att Dubrovnik lytt under många olika stater och länder. Först under Venedigs överhöghet, vilket många byggnader fortfarande vittnar om, sedan under Ungern fram till 1526. Efter det var Dubrovnik en självständig republik tills fransmännen, under Napoleon, erövrade staden 1808 och berövade den dess självständighet -  det läser jag på Wikipedia.

Innan vi kom fram till rastplatsen först i inlägget gjorde vi stopp högt uppe på berget. Jag tyckte vägarna var hemska i början, men man vande sig. Man får förlita sig på de vana busschaufförerna och det var åtminstone vägräcken på de stora vägarna. I den lilla shopen kunde man bl.a. köpa mandariner.

Det som ser ut som små buskar långt nere i dalen är mandarinträd.

1814 intog österrikarna Dubrovnik och och införlivade den med det Habsburgska väldet Österrike-Ungern. Efter det invaderades staden av turkarna och invånarna blev skattepliktiga till dem. Det var dock en egen självständig republik. Kroater, serber och slovener enade sig efter första världskriget 1918.

Under andra världskriget ockuperade Italien Dalmatien - den del av Kroatien som Dubrovnik ligger i - och gjorde landet till en del av kungariket Italien. 1945 blev Kroatien med Dubrovnik en del av federationen Jugoslavien.

Runt den historiska delen av staden går en 6 meter tjock ringmur. Staden Dubrovnik sattes 1979 upp på Unescos världsarvslista och tillhör en av världens bäst bevarade medeltida städer omgärdade med en ringmur. Dubrovnik skadades svårt under det kroatiska självständighetskriget 1991-95 men det mesta har restaurerats sedan dess.

Gruppen har samlats på torget vid den gamla fontänen för att lyssna till Djurjda när hon berättar om stadens omväxlande historia.

Det fanns ett Klarisakloster här också - grundat av Sankta Klara. Yngsta barnbarnet heter Clarissa, därav bilden. Den är dock inte från klostret som synes.

Game of Thrones spelades in i Dubrovnik.

Allt detta har jag läst här. Djurdja var väl insatt i Dubrovniks historia och berättade mycket intressant och medryckande. Men som med så mycket annat som man bara lyssnar på, glömmer man det fort.

Djurdja delar med sig av sina kunskaper till rundresegruppen.

Det fanns många gamla trånga gränder, precis som i Gamla Stan.

Här är trappan upp till muren, som man kan gå runt på om man känner för det. Det kostade 150 Kuna för att klättra upp dit.

Det fanns flera turistbutiker med bland annat barnkläder i de kroatiska färgerna.

Många korallhalsband fanns att köpa i souvenirbutikerna.

Efter att vi gått runt en stund och kikat på alla sevärdheter och byggnader var det dags för lunch, som Krores bjöd på, i en av gränderna Som jag tidigare skrivit var - enligt min mening - de gemensamma luncherna under utflykterna några av resans höjdpunkter

Här sitter vi och äter en god kyckling i apelsinsås medan Kent väntar på sin vegetariska maträtt som visade sig vara en rejäl Pizza Margarita.

Ulla och Sten var våra trevliga middagskompisar under hela veckan.

Hamnen låg precis utanför en av stadsportarna där turistbåtar och fiskebåtar trängdes med varandra.

Anledningen till att folk går med paraply är att det är väldigt varmt i solen.

Kent och jag hittade till den serbisk-ortodoxa kyrkan som vi gick in i och häpnade över hela korväggen som var helt förgylld. I närheten fanns ett ikonmuseum, läste jag när jag kom hem, men det fanns också ikoner att titta på eller köpa utanför kyrkan.

Den serbiska-ortodoxa kyrkan i Dubrovnik.

Det fanns många små ikoner också på ett ställ bredvid.

Innan vi skulle resa hem till hotellet i Makarska igen ville jag att Kent skulle ta en bild på den gamla befästningen vid havet för att visa hur fantastiskt klart och fint vattnet var här. Min kamera hade definitivt upphört att fungera vid det här laget så i fortsättningen är det Kent som svarar för de flesta bilderna i de kommande inläggen om rundresan i Kroatien.

Den här bilden tog Kent från bussfönstret under hemresan.

Tidigare inlägg:

Bloggblad sa...

Så himla vackert! Och så onödigt när så mycket förstördes i kriget. Jag minns det extra väl eftersom jag hade bekanta som knappt hann resa därifrån när kriget bröt ut.

Bloggblad:
Det syntes inte mycket av några ruiner men man vet ju inte hur mycket som är nytt. Det var väldigt fint restaurerat i alla fall. Tacksam över att det var så vackert väder den dagen, de följande 2,5 dagarna regnade det av och till och det var inte förrän hemresedagen som solen lyste igen. Det blir ju vackrare foton med blått hav och himmel och solbelysta hus och växter.

Vi i Kasperian sa...

Intressant resa ni gjort. För mig är i princip hela Balkan okänt land, förutom Grekland om det nu räknas dit.
Så fint att få följa er så här. :)
Berit E

Maggan sa...

Hej Ingrid!

Jag håller med Berit ovan. Det är så trevligt att få följa med på er tur. Jag hade nog också fått pirr i magen på bergsvägarna.

Kram

Berit:
Det var det tidigare för mig också. Kroatien var bara ett namn på kartan. Det var roligt att lära känna ett land med en så intressant historia och som var så vackert.
Ingrid

Maggan:
Jag får inte bara pirr i magen av höjder - det ilar upp och ner i benen på mig. På de värsta ställena tittade jag inte ut alls. Men som sagt, man vande sig - i alla fall något. Där nere i Frankrike, där du brukar hälsa på, är det väl likadana hemska vägar, eller?
Roligt att du hänger med på vår resa!

Eleonora sa...

Jag har hört om Dubrovnik genom mina barn som gjort liknande tur som ni. Det ser fantastisk spännande ut där i gamla stan och jag förstår att ni har blivit många minnen och bilder rikare.

Tack för att jag fick följa med.
Allt gott till er och kram
Eleonora

Bevare mig väl sa...

1976 i juli besökte jag och min dåvarande man Dubrovnik på vår bröllopsresa. Fantastisk historia har den staden. Roligt att följa er på resan och kul att känna igen sig lite.
Bussresorna minns jag ...oj oj!
Vi gick en sväng på stranden för ett snabbt bad före middagen och jag blev haffat och tilltalat av lokala polisen för att jag bara slängde handduken över axlarna på väg upp till hotellet - raskt på med klänningen över den blöta bikinin- och det gick bra då "vår kypare" på hotellet såg det hela och kom till min undsättning.
Kram o trevlig helg!

Tredje året i Hjo sa...

Så bra att du berättar lite (mycket) om Dubrovnik. En blank sida i min erfarenhetsbok.
Trevlig helg!

Ingrid sa...

Så mycket vackert ni fick se. Dubrovnik verkar vara en fin stad. Jag har kollat och nästa höst har "Världens bästa Karlsson" en 11-dagars tur till Kroatien. Du får mig verkligen att fundera på att boka in den.
Kram, Ingrid

Eleonora:
Ja, Dubrovnik var en upplevelse och jag är tacksam över att vi hade så fint väder där. Roligt att du följer med på mina utflykter :-).
Kramar tillbaka från Ingrid

Tove:
Roligt att du fick uppliva gamla glada minnen! För bröllopsresan måste ju har varit trevlig i alla fall. Jag vande mig faktiskt vid bussresorna efter några dagar, men inte att gå ut på nionde våningen på balkongen utan att känna svindel.
Jag såg ingen polis alls när vi bodde i Makarska. Folk klädde om på badstranden och gick i baddräkt och handduk ner de 50 metrarna till stranden utan det hände något vad jag kunde se. När var du där?
Kram tillbaka från Ingrid som också önskar dig en skön helg.

Hans:
Bra att du gillar mina inlägg. Då kan jag ju fortsätta med nästa utflykt :-).
Ingrid

Ingrid:
Känner inte till det reseföretaget alls och har heller inte hittat det på nätet. Det som jag tyckte var bra med det Krores förutom den personliga servicen var att företaget vänder sig till yngre och äldre pensionärer. Roligt att resa med människor i ungefär samma ålder som vi. De som reste ensamma togs väl hand om guiderna också.
Men jag rekommenderar verkligen en resa till Kroatien när det är lågsäsong och förhållandevis få turister. Inga tiggare eller försäljare på stranden eller gatorna heller. Men man får vara beredd att gå upp några kilo i vikt tyvärr...

Veiken sa...

Dubrovnik är verkligen en sevärd stad, men när vi var där fick vi nästan trängas med alltför många turister. Tråkigt när det blir trångt½ Kramar

Veiken:
Här var det bara några japanska turistgrupper som strosade omkring förutom vi. Nästan inga människor i de små souvenirbutikerna heller. Gott om plats på kaféerna och restaurangerna också.

Bevare mig väl sa...

1976 var jag där Ingrid!

Ditte sa...

Väldigt roligt att komma tillbaka till Dubrovnik med dig. En hel del känner jag igen.
Var i Dubrovnik flera gånger under 1960 och 70-talen och då var staden inte alls turistisk men det har den blivit. Senast jag var här var 2004 och då såg jag hur mycket förändrats och säkert en hel del till det bättre för de som bodde här.
Och trevliga luncher är ju en höjdpunkt.
Kram!

Äventyret framtiden sa...

Hej igen Ingrid!
Så har jag "gottat" mig en stund igen över änglar i fönster, åt färgrik mat på era tallrikar, låter gott med kyckling i apelsinsås, mandarinträdsodlingen ser spännande ut med sina vattenkanaler, trånga gränder med julpyntsförsäljande affärer, korallhalsband som kanske inte alls är korall, troligen av plast istället ;) och den sista bilden som är otroligt fin. Passar till vykort i allra högsta grad.
Så vidare igen till ditt nästa inlägg!