söndag 23 oktober 2016

1339 Rundresa i Kroatien - Avskedsmiddag och hemresa

Efter utflykten till Split vilade vi en stund på hotellrummet och satt ute på balkongen och njöt av utsikten. Det hade klarnat upp och förhoppningsvis skulle vädret bli fint nästa dag.

Utsikt mot havet från vår balkong på nionde våningen. (Bilderna går att klicka större.)

Och utsikten rakt ner. Kent tog naturligtvis bilden (tidigare på dagen) eftersom jag inte vågade mig så långt ut på balkongen.

På kvällen bjöd Krores på en trerätters avskedsmiddag. Som omväxling skulle vi bli serverade vid bordet. Tillsammans med våra trevliga middagskompisar åt vi prosciutto och ost med frukt som förrätt, kyckling som varmrätt och en festlig efterrätt som på bästa Nobelfestmanér serverades med brinnande ljus av servitörerna i en lång rad.

Lite av vad som fanns på den vanliga middagsbuffén den kvällen. Prosciutto var mycket populärt.

Tre grabbar underhöll Krores gäster med olika folksånger.

Vi blev också underhållna av en trio  med grabbar som spelade gitarr, dragspel och mandolin och sjöng till. Men när jag gav mig ut med mobilen på en liten fotorunda stötte jag på det som var den största upplevelsen den kvällen. Nämligen ett antal fantastiska frukt- och grönsaksfigurer. Här syns några av dem.

Vet inte riktigt vad "mössan" och blommorna är gjorda av. Kanske någon av kompisarna från kvällen vet?

Ett vikingaskepp av bl.a. melon och druvor.

Tupp av gurka, chili och melon.

En kungsfågel?

Verdan var upphovsman till alla dessa fina skapelser.

Att göra något annat efter denna rikliga måltid än att dra sig tillbaka till hotellrummet tills det blev dags att sova, var inte att tänka på. Det var inte så kyligt så vi satt ute på balkongen ganska länge och tittade på alla ljusen från vår balkong på nionde våningen.

Makarska by night. Här syns inga ljusreklamer eller neonskyltar.

Dagen därpå skulle vi resa hem. Solen sken och det var varmt, åtminstone i solen. Efter att vi checkat ut satt vi en stund på terrassen och tittade på alla som låg vid poolen och solade.

Som synes var det inte långt till stranden från hotellet.

Hotell Meteor där vi bodde högst upp.

Sen drog vi iväg in till stan för att äta lunch och för att få en sista titt på Makarska.

Turisterna lyser med sin frånvaro den här lördagseftermiddagen.

Ännu en vy från strandpromenaden.

Kyrktorget med högsta bergstoppen på över 1200 m i bakgrunden.

In bland gränderna i den gamla delen av staden där bouganvillean inte gett upp ännu.

Ett mycket originellt dörrhandtag som Kent hittade. Makarska var en fiskeby från början och fortfarande är det fiskmarknad här någon dag i veckan.

Det var många som badade i havet denna dag och vi ångrade att vi inte tagit ur baddräkterna ur bagaget. För en depositionsavgift på 50 kuna (drygt 50 kr) kunde man få ett badlakan att ta med sig från hotellet till stranden.

Badflickor nedanför hotellet.

Hiba var den guide som stannade kvar på hotellet varje dag och var "allt i allo", som hon själv uttryckte det. Själv bor hon i Sverige största delen av året men återkommer varje år till Makarska och Kroresor. Hon är utbildad sjuksköterska och försöker ordna allt till det bästa för sina gäster. Som att ge gästerna nytt rum om de inte är nöjda, ge dem fler kuddar eller filtar eller ta lite extra hand om någon gäst som reser ensam. Ett gott initiativ verkligen.

Hemresan gick bra och vi landade i Skavsta någon gång vid elvatiden på kvällen. Bilresan hem gick utan problem men det var bara omkring 14 grader i huset eftersom vi hade stängt av värmen innan vi åkte...

Tidigare inlägg om Krores runderesa i Kroatien kan man läsa här:

Rundresa i Kroatien - Makarska
Rundresa i Kroatien - Ön Brac och staden Bol
Rundresa i Kroatien - Dubrovnik
Rundresa i Kroatien - Landsbytur
Rundresa i Kroatien - Primosten, vingård och Trogir
Rundresa i Kroatien - Split med Diocletianus palats

Bloggblad sa...

Du har verkligen gjort suverän reklam för resebyrån! Det verkar helt fantastiskt alltihop. Blir ju riktigt sugen, ju!

Den översta "mössan" måste vara en vattenmelon med delar av det vita innerskalet kvar. Jag har bara sett thailändskor göra såna fruktfigurer tidigare.

Geddfish ♥ sa...

Helt underbara bilder med olika konstverk och mycket musik.
Här äter man verkligen med ögat och njuter fullt ut. Vilken kanonresa!
Åh, jag längtar tillbaka till Kroatien.
Kram, Gerd

Bloggblad:
Ja, det är meningen. Det är en sådan trevlig och liten resebyrå till skillnad mot de andra drakarna.
Du har nog alldeles rätt. Jag ska titta en gång till.

Gerd:
Tack för din rara kommentar - den värmer och uppmuntrar! Om jag skulle åka dit någon mer gång skulle det nog bli i april när allting blommar och det kanske inte är alltför varmt. Förstår om du längtar tillbaka för det var verkligen fantastiskt vackert.

Ditte sa...

Förstår att ni är nöjda med resan och set och upplevt mycket. Och att resa med en "fäedig resa" där allt ingår är ju väldigt bekvämt och man ser mycket som man kanske inte skulle göra på egen hand.
Skönt med ett bra hotell där ni hade er bas och en reseledare som är serviceminded betyder ju mycket.
Känner ju igen en del från er resa och i ;akarska bodde vi också under en vecka, men då hyrde vi bil och tog oss själva runt vissa dagar.
Kram!

Karin sa...

Fantastisk resa och fina bilder. Och vad kul med fruktskulpturerna – det ska jag testa om jag klarar! Jag brukar ju karva olika pumpahuvuden åt barnbarnen, så det borde väl gå att forma lite mer medgörliga frukter också.
Tack för fina reseskildringar!

Gunnel sa...

Ser kul ut att dekorera så med själva maten. har sett program om de som är skickliga på att skära ut figurer och annat. Riktiga konstnärer. Kram

Ditte:
Skulle aldrig kunna tänka mig att låta Kent köra med hyrd bil på de hemska vägarna. Han är en duktig chaufför men jag skulle vara livrädd ändå. Det räckte med att åka buss med chaufförer som jag visste var vana vid de vägarna.
Vi har inte åkt på någon sällskapsresa sen 2007 så det var en nästan ny erfarenhet. Jätteskönt att bara hoppa in i en buss och bli förd till intressanta platser och sevärdheter. Men jag antar att man blir mer bekväm med åldern.
Till platser där jag både kan språket och känner till omgivningen som t.ex. franska Rivieran skulle jag däremot aldrig åka sällskapsresa.
Kram tillbaka

Gunnel:
Jag var djupt imponerad - jag som knappt kan skära till en tomat så den ser lite snitsig ut. Han blev i alla fall glad, Verdan, när jag uppskattade hans konstverk och ville ta en bild av honom.

Ingrid sa...

Det har verkligen varit trevligt att få följa med på den här resan och få se alla fina bilder från Kroatien. Sån där vackert skurna grönsaker fick vi också på båten vi var på en kryssning med längs turkiska och grekiska kusten. Det var alltid väldigt spännande att se vad de hittat på.
Ha en fin fortsättning på den här höstveckan!
Kram, Ingrid

Äventyret framtiden sa...

Jag har varit på väg ett tag till detta inlägg och nu äntligen fick jag så mycket ro och tid att jag har kunnat ta in allt från middagen.
Vilka fruktkreationer, tur att du "hittade" dem att visa. Tack Ingrid för en trevlig följetong från er resa till Kroatien. Jag har njutit och hänförts.

Ingrid:
Lite sent omsider kommer en svarskommentar. Lätt gjort att man missar någon. Jag har aldrig sett sådana här grönsaksskulpturer tidigare så jag var djupt imponerad. Men så har jag ju heller aldrig varit på någon kryssning i Medelhavet :-). Tack för värmande och uppskattande kommentar!

PettasKarin:
Tack för din rara och uppmuntrande kommentar. Den värmer! Jag tyckte ju det var kul att dokumentera den här resan också, vem vet när man gör en ny? Man glömmer bort så lätt också och dagarna och de nya upplevelserna flyter in i varandra. Det var tur att Kent hade filer för de olika dagarna för sina foton, annars hade jag haft det svårt att veta vilken dag man åkte till vilka städer.
Kram från Ingrid (kan inte låta bli när du är så rar och skriver så snällt!)