måndag 25 augusti 2014

980 Hem Längtan

Nej, utställningen som knyter an till Ellen Key på Norrköpings konstmuseum heter inte Hemlängtan utan just Hem Längtan. Det är museets stora satsning 2014 med tavlor och installationer av ett tjugotal konstnärer från 1800-talet och tills idag. I onsdags var det första mingelträffen för hösten med guidad visning för Vännerna d.v.s. konstmuseets vänförening.


Vår trevliga och väl pålästa guide berättar om Ellen Key. I bakgrunden ett porträtt av EK målat av Hanna Pauli. (Bilderna går att klicka större.)

Visningen började med att vi fick se några konstverk med anknytning till utställningens rubrik Hem Längtan. Den stora målningen Läxläsningen av Carl Larsson hade inlånats från De Geergymnasiet - ett beställningsverk till f.d. Högre Allmänna Läroverket i Norrköping.


Läxläsningen av Carl Larsson. 

I samma galleri visades också ett konstverk med titeln Lantliv med marina inslag, tur och retur av Zandra Ahl, professor i glas och keramik på Konstfack. Det lär väl platsa under rubriken installationer. Vi omger ju oss med massor av prylar i våra hem och på det här bordet fanns några exempel på sådana. Här ifrågasätter hon vad som är god smak. Jag tyckte det var rätt kul att se hur konstnären fått fram den moderna heminredningssmaken i vitt och pastell. Som klippt ur Hemtexannonserna från dyra Östermalmslägenheter.


Om detta konstverk kan man ju tycka vad man vill. Det skulle nog kunna bli en livlig diskussion om vad som är "god smak". Titeln är Lantliv med marina inslag, tur och retur. 



Marina inslag i installationen.

Vår trevliga och inspirerande guide lotsade sedan de fyrtiotal vännerna till den egentliga utställningen i galleri 3 och 4 och berättade medryckande om Ellen Key med utgångspunkt från boken Skönhet för alla. En spännande utställning med stora kontraster som varmt kan rekommenderas. Utställningen pågår ända till den 15 januari 2015.

Kvinnan i hemmet har målats på olika sätt genom tiderna. Skillnaden på hur män ser på kvinnan i hemmet och på hur kvinnan ser på sig själv var intressant. Lugnet och friden i Richard Bergs målning av sin hustru ställs i stark kontrast mot det kaos som råder i Lena Cronqvists målning av småbarnsmamman i förorten.


Ordning och reda präglar hemmet hos Richard Berg som målat av sin hustru under en paus i handarbetet. Elden brinner i kakelugnen och kaffebordet står färdigdukat. Golvet är nybonat.


Hemma hos Lena Cronqvist råder det kaos. Hennes "Madonna" är instängd med sin baby i förorten och har varken haft tid att plocka bort den tomma mjölkkartongen eller matresterna i fönsternischen. Klädseln lämnar också mycket övrigt att önska...


 Gustaf Sjöö målade "Pojke i interiör" - i detta fall köket. 

Det som man kanske mest kommer ihåg från utställningen är Johan Strandahls KÖK. Ibland undrar man hur galen en konstnär kan bli. Samtidigt måste man ju beundra honom. Det började med att han beställde ett kök från IKEA som han satte ihop. 


Köket från IKEA som Johan Strandahl satte ihop efter alla konstens regler.

Sen började han fundera på hur det skulle ha varit om man hade gjort allting för hand i stället. Så han började att göra om hela IKEA-köket för hand. Och bestämde sig för att göra ett exakt likadant kök till - handgjort in i minsta detalj. Detta kök fanns på andra sidan. 


Allt på bilden är gjort för hand. Till och med glasen är handblåsta. Köksbänkarna är gjorda av trä som han malt ner och blandat med någon sorts lim. Kastruller, kakelplattor, koppar, ljus, knivblock, kylskåp, porslin - allt i i minsta detalj är handgjort. Det tog honom över ett år att få allt färdigt. På väggen till vänster sitter det massor av foton där han har dokumenterat allting. En fantastisk prestation! Bara detta kök är värt ett besök på museet.

Efter visningen bjöds Vännerna på vin och snittar i foyén, och då över fyrtio personer hade kommit dit blev det ganska svårt att göra sig hörd eller höra vad någon sa överhuvudtaget. En trevlig kväll blev det i alla fall.

22 kommentarer:

Maggan sa...

Oj, oj, vilket projekt med det där handgjorda köket!! Det är nog mycket jobb att sätta in ett Ikea-kök, det vet Maken.

Äventyret framtiden sa...

Tack för guidningen!:)
Jag har börjat min tisdag med bloggbesök både här och där och jag kan lugnt påstå att det är bildande på många sätt och vis.
Underbar header!

kram

Gunnel sa...

Vilken energi att sätta ihop ett eget kök.....fast man egentligen inte behöver det. Jag är väldigt förtjust i Lena Cronqvists bilder, men kanske inte just den som du visade här. Ha en fin vecka.

Anna/notonmusic sa...

Vilken härlig resumé! Gillade kontrasten mellan de båda kvinnoporträtten. Och köket - tyckte det var bra gjort att få till alltsammans på ett år! TUR att det finns lite konstruktiv galenskap här och där i världen!

Musikanta sa...

Maggan:
Håller helt med mig. Hur någon kan komma på att göra ett helt handgjort kök är mig en gåta.
Kram

Musikanta sa...

PettasKarin:
Tack för headerberöm. Det är Kent som tog bilden, som jag tycker passar bra så här i sommarens sista skälvande minut.
Kram

Musikanta sa...

Gunnel:
Jag var och såg Lena Cronqvistutställningen på Liljewalchs förra hösten (?) - tiden går så fort- Jag tyckte också om hennes målningar även om många av dem är skrämmande. Den här tavlan säger mycket - så har jag själv haft det i min ungdom...
Kram

Musikanta sa...

Anna:
Ja, utan lite konstruktiv galenskap skulle det inte finnas några konstnärer här i världen. Ernst Billgren är ju ett bra exempel på det.
Kram

Karin sa...

Vilket roligt tema! Och vilken bra guidning. Man får lust att åka dit, även om det är en bit. Vet du hur länge utställningen håller på?

Musikanta sa...

Karin:
Den pågår till 15 januari nästa år. Du är så välkommen att hälsa på oss - Swebus från Stockholm till Norrköping eller tåg, så hämtar vi dig där. Du har en hel gästavdelning till ditt förfogande i så fall om du kommer hit. Det vore väl trevligt - jag ser gärna utställningen en gång till!

Vi kan höras om detta efter valet eftersom Kent har fullt upp tills dess...
Ingrid

Karin sa...

Vad kul – tack för inbjudan! Vem vet...

Veiken sa...

Jag blir alltid lika glad och varm i hjärtat när jag ser bilder av Carl Larsson.
Det är otroligt att komma på tanken att göra ett helt kök för hand.. Kram

Första året i Hjo sa...

Ikeaköken är galna påhitt. Kul tycker jag. Skulle vilja se Lena Cronqvists Madonna även om jag kanske inte tycker om den.

Mirren sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mirren sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mirren sa...

Jag vet inte om jag håller med om att köksbygget var så galet... Konst handlar ju mycket om att väcka tankar och känslor (åtminstone från 1900-talet och framåt) och just köket är ett bra exempel på det. Jag har tänkt mycket själv i liknande banor, just hur mycket vi tar industrialiseringen för given och hur ohållbart samhället skulle vara annars. I mångt och mycket strävar vi ju efter något slags samhälle som är ouppnåeligt - allt ska vara närproducerad och ekologiskt alldeles oavsett hur mycket resurser i form av tid och pengar som det kostar. Konstnären har dragit detta resonemang till sin spets genom sitt handbyggda kök. M&P

Eleonora sa...

Ingrid - vilket imponerande inlägg! Jag beundrar dig som skrivet så sammanfattat och visar så intressanta bilder. En mycket levande blogg är det du har!

Tack för vår härlig stund tillsammans på Djurgården. Såå trevligt, gott och mysigt. Nästa gång hoppas jag få ta dig till mitt "five-o´clock-tea"-ställe!!

Allt gott inför hösten som nu nalkas med stora steg.

Själv har jag 50-11 grejer på gång här hemma, så mycket till bloggande blir det inte. Men snart så......

Musikanta sa...

Mirren:
Kloka synpunkter! Inte har jag tänkt så - det är klart att konstnären måste ha tänkt i de banorna.
Att även ekologisk odling kan vara kontraproduktivt har jag heller inte tänkt på...
M&P

Musikanta sa...

Eleonora:
Jag har just kommit hem från ett par dagar hos Mirren som har behövt lite sällskap eftersom stora C. har varit bortrest. Då är det jobbigt för henne att lämna och hämta alla barnen eftersom Casimir har kommit in på Lilla Akademin som ligger nära Odenplan och de andra ska lämnas på en förskola i närheten av hemmet. Jag kunde i alla fall hjälpa till med att hämta och lämna förskolebarnen. Så det blev inte tid över att träffa vänner...

Men nästa gång (det dröjer väl inte så länge förrän stora C. ger sig iväg igen) ser jag fram emot att dricka five-o'clock tea tillsammans med dig. Jag hör av mig!
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Karin:
Du är så välkommen när andan faller på. Du får gärna ta med dig redaktörn. Vi har en dubbelsäng i gästrummet så han får plats också.
Ingrid

Musikanta sa...

Solveig:
Någon sa häromdagen att Carl Larsson var en mycket skicklig illustratör - det ligger något i det. Men visst har han gjort fina målningar!
Du får läsa Mirrens kommentar - den får köket att ses i lite annorlunda ljus.
Kram

Musikanta sa...

Hans:
LC:s målningar är väldigt berörande - jag såg utställningen på Liljevalchs för något år sen. Man kan inte stå oberörd framför någon av tavlorna. En del är ganska otäcka...

Den här madonnan är en väldigt talande bild av den trötta och uppgivna småbarnsmamman, tycker jag.
Ingrid