lördag 16 december 2017

1508 Veckans rubrik - UTANFÖR

Veckans rubrik har ordet UTANFÖR som tema. Det är Anki som hittat på rubrikerna i december. Fler som skriver om detta hittar man på bloggens högra sida.

Jag väljer att tolka ordet helt bokstavligt även om jag vet att ordet också betyder utanförskap som man skulle kunna skriva mycket om. Här är några bilder från arkivet. Det var rejält mycket snö för sju år sedan just vid den här tiden utanför vårt hus i Mogata.


Så här såg det ut utanför vårt hus i slutet av december 2010. (Bilderna går att klicka större.)




Och så här ser det ut idag. Föredrar nog den väderleken trots allt.

12 kommentarer:

Karin sa...

Jag håller med dig! Om man inte kan "använda" snön och det är svårt här i stan, ja då kan det lika gärna vara barmark. Men om det finns skidspår i närheten vill jag gärna ha ett par decimeter snö och tre grader kallt.

Äventyret framtiden sa...

Snö och vitt är vackert men jobbigt om det finns alltför mycket av den varan. Jag är så pass bekväm av mig att jag föredrar väderleken som den är just nu. Grön. Du har för övrigt mera snö än vad vi har längre norrut. Men öar är öar och har sin egen väderlek.

Ingrid sa...

Då har ni lite snö nu också i alla fall. Här är det alldeles grönt/grått som gäller.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Karin:
Visst är det fint med lagom mycket snö. Men som det nu har varit här en tid snöar det ena dan och slaskar den andra. Det är svårt att promenera eftersom det är halt här och där och bart på andra ställen. Det går ju inte att ha skor med broddar då.
Önskar dig en skön fortsättning på helgen.
Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Det som är fint med snö är ju att det lyser upp. Men att det snöar ena dan och töar den andra är inte så kul. Men så mycket snö som 2010 betackar jag mig för. Men det har det inte varit sen dess.
Ha en skön fortsättning på helgen önskar
Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Ja, och mer kommer det ser jag utanför fönstret. Men det är ju precis nollgradigt varje morgon så det blir bara slask av det. Bättre med grått/grönt i så fall :-).
Kram tillbaka från Ingrid

Paula i pörtet sa...

Hej, här utanför fönstret i södra Dalarna är det varannandagsväder. Ena dagen -15 nästa plus 2. Imorgon väntas -6 och på onsdag +5. Ingen kan således klaga på enformigt väder! Själv föredrar jag drivor av snö och några kalla grader. På landet behåller vi ju snön vit och ren, en glädje när dagsljuset försvinner innan man hinner hicka.

Femte året i Hjo sa...

2010 kom snön i november och låg hela vintern. I Göteborg! Och kallt var det också.
I fredags kom snö i Hjo och så där en 7-8 grader kallt i natt. Nu börjar det nog smälta bort, dessvärre.

Anki sa...

Föredrar också vintern som den är just nu ... lite vitt på marken räcker gott och väl.
Kram

Musikanta sa...

Paula:
Jag hade också tyckt att det var skönt med lite snö om det inte bara vore för kallt. Håller med dig om att det lyser upp. Idag (onsdag) var det så grått och dimmigt när jag åkte hem från Stockholm att jag knappt kunde se att läsa fastän det var mitt på dagen.
Ingrid

Musikanta sa...

Hans:
Lustigt! Jag har inget minne av att det var SÅ mycket snö den vintern. Blev förvånad när jag fick se bilderna på Facebook. Bra ibland med "minnen" där. Här är det knappt någon snö kvar alls och förfärligt grått. Inte kul alls.
Ingrid

Musikanta sa...

Anki:
Lite snö kunde det ju vara så att det lyser upp lite - idag (onsdag) har det varit helt grått ute. Dimmigt också när jag åkte hem från Stockholm så jag inte hade en aning om var vi var.
Kram tillbaka