tisdag 12 december 2017

1506 Vinterpromenad i december

Så kom då snön till sist och la sig tungt över trädgården, bilarna, buskar och träd här i Mogata. Även vägarna fick sin beskärda del. Och jag var ju tvungen att ge mig ut i halkan för att dokumentera med kameran. Kallt var det om händerna och det snöade fortfarande lite. Så det blev ingen lång promenad. Här är några foton från den snöiga omgivningen.

 Säsongen sista ros som vägrat att ge upp. (Bilderna går att klicka större.)


Mycket snö på gräsmattan...


... och på buskarna


Det är inte svårt att se att vinden har kommit från norr. Här fanns det för ett halvår sen tätt med granar. Alla är borta.


Jag vänder vid mitt favoritträd eftersom fingrarna är bottenfrusna. Annars brukar jag gå den högra  vägen till skogsbrynet.


Det här trädet har fått stå kvar efter den omfattande avverkningen här omkring i höstas. Kan förstå varför. Men det är ett mycket personligt träd, tycker jag.

5 kommentarer:

Femte året i Hjo sa...

Ser ut som här i Hjo, mycket snö. Som fortfarande ligger. Och en minusgrad. Mera snö på torsdag, sägs det.

Äventyret framtiden sa...

Också här ser det ungefär likadant ut. Men nu är det plusgrader och snön som kom är våt och tung och svår att hantera både för människor och bilar. Slirigt bara värre och skönt är att inte behöva fara på jobb någonstans imorgon bitti utan ligga kvar i sängvärmen eller kanske titta på Lucia i morgontv-n.
En trevlig Lucia önskas! <3

olgakatt sa...

Blytung blötsnö fick vi - maken som skottat beklagade sig - även om morgonen var väldigt vacker med alla snötäckta träd. Nu fryser det på och blir vanvettigt halt. Ska jag ut blir det broddar på!
Från solpanelerna glider snön av och faller med våldsamma brak på stenläggningen.

Gunnel sa...

Det snöade rejält här också igår, och det ligger fortfarande kvar massor i trädgården. Jag var ute och drog ner snö från våra höga buskar igår, för de var nästan dubbelvikta. Blötsnön är rejält tung. Kram

Musikanta sa...

Alla:
Förstår inte hur jag kan ha missat att svara på era kommentarer. Men det har jag tydligen gjort den här gången. Ber om ursäkt. Det är ju inte mycket mening att kommentera två veckor efter inlägget...
Ingrid