lördag 23 december 2017

1510 Lilla Akademiens julkonsert 2017

Så var det dags för ännu en konsert på tisdagskvällen - Lilla Akademiens julkonsert i den stora och vackra Immanuelskyrkan i Stockholm. På Lilla Akademien går numera alla mina tre yngsta barnbarn. Clarissa som är sex år går i förskoleklassen, Caspar i åk 2 och Casimir i åk 4. (Man får fortfarande säga "klass" om förskoleklassen, men det blir väl åk 0 så småningom, eller?).


Förskoleklassen och lågstadiet är med i Luciatåget. Clarissa står som sexa från höger i första ledet  och Caspar som tvåa från höger i andra ledet. (Bilderna går att klicka större.)

När jag kom tillsammans med Christian, barnens pappa, hade dessa redan hunnit avverka en konsert som Mirren varit med på. Två föreställningar på dryga två timmar var, samma dag, med repetition före är duktigt av barnen att klara av. I synnerhet de små sexåringarna. Inga sura miner syntes dock, bara en och annan gäspning under den sista konserten som började kl. 19 och inte slutade förrän vi niotiden.

 Omfångsrikt program som synes.

Programmet var som vanligt rikt varierat och långt. Efter det att gymnasiekören och mellanstadiekören inlett med sång blev det luciatåg med föreskoleklassens och lågstadiets elever. Både Clarissa och Caspar deltog i detta. Jag lyckades spela in en videosnutt med luciasången som man kan lyssna på i slutet av inlägget. Den nygamla kameran som jag använder istället för den gamla som gick sönder är jag inte kompatibel med. Så videofilerna blev därefter.


En gigantisk orgel i Immanuelskyrkan i Stockholm. En elev på mellanstadiet ackompanjerar en av sångerna.

Immanuelskyrkan
fylldes snabbt av föräldrar och anhöriga. Alla eleverna på Lilla Akademien deltar i konserten - skolan är enparallellig (om man nu kan säga så) med ca 28 elever per årskurs och sträcker sig ända upp till sista årskursen i gymnasiet. Man kan gå ytterligare ett år efter studenten om man vill pröva in på musikhögskolan och inte har gått på skolan tidigare.

Alla skolans elever 
spelar ett instrument. Från åk 3 får man välja ett biinstrument - Casimir spelar gitarr som första instrument med kyrkorgel - till sin mormors glädje - som biinstrument. Både Clarissa och Caspar spelar oboe, som inte är ett så vanligt instrument.

Eleverna själva kompade givetvis de flesta sångerna på piano eller orgel. Immanuelskyrkan har en fantastisk orgel, nog den högsta som jag någonsin sett. Väldigt många av barnens föräldrar är musiker så det lät helt underbart vackert när hela församlingen sjöng med i sista versen på Nu tändas tusen juleljus där de större flickorna och alla de yngre barnen med sina ljusa sopranröster sjöng överstämman i Anders Öhrwalls arrangemang.

Nu är alla julkonserterna över så det blir lite lugn för barnen en tid. Men i februari blir det återigen en stor sång- och dansföreställning på Musikaliska med nya sånger att repetera in. Men så länge de tycker det är kul är det bara att tacka och ta emot.



Luciasången med förskoleklassen och lågstadiet. Clarissa upptäcker oss plötsligt och vinkar glatt.



Tyvärr kom inte det sista klingande körackordet med på bandet men framförandet tål att lyssnas på ändå. Lilla Akademiens gymnasiekör sjunger Otto Olssons Advent.

En av de absoluta höjdpunkterna på konserten enligt min mening var skolans brassensemble - Stora Brasset - när de körde igång med R. Harveys Festive Cheer. Den första melodin känner jag så väl igen men kommer inte ihåg vad den heter. Kanske någon av mina bloggvänner kan hjälpa mig så jag kan uppdatera. Inte heller på Yuotube går det att hitta titeln på den första låten. Den andra var Have yourself a Merry little Christmas som är en av mina absoluta favoriter bland julsångerna och den tredje var Jingle Bells. Hela medleyt finns på Youtube med två suveräna brassband. Men Stora Brasset på Lilla Akademien går heller inte av för hackor.



Kommer inte ihåg vad låten heter.

Och med detta inlägg önskar jag alla mina bloggvänner och bloggläsare en riktigt GOD och FRÖJDEFULL JUL, som det står i visan.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

God Jul önskar jag dig och din familj! Inte dina duktiga musikaliska barnbarn att förglömma.
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Tack och ha en riktigt GOD JUL själv.
Kram tillbaka från Ingrid