tisdag 11 oktober 2016

1333 Rundresa i Kroatien - Ön Brac och Bol utanför Makarska

På måndagen var det dags för vår första utflykt från Makarska till ön Brac med besök i den lilla staden Bol. Solen, som vi inte sett sedan vi kom, strålade från en klarblå himmel och havet låg lugnt och stilla nedanför vår balkong - en perfekt dag för en båttur.

Utflyktsbåten ligger och väntar på oss på kajen. (Bilderna går att klicka större.)

Vi gick ombord på en av utflyktsbåtarna i samlad tropp på morgonen sedan vi ätit en gedigen måltid från den mycket rikliga frukostbuffén på hotellet. Allt var mycket stort och omfångsrikt på hotell Meteor, entrén med sina soffgrupper, den jättelika matsalen, poolen, terrasserna ut mot havet och frukost- och middagsbuffén. Lunchbuffén hann vi aldrig besöka, men den var säkert lika väl tilltagen som de övriga. I mitt första inlägg har jag visat några bilder från hotellet.

Lägg märke till vägen som slingrar sig utmed bergskanterna på ön.

Fler turister än vi hade också valt att göra en båtutflykt till Brac denna dag. Det var många båtar som låg i hamnen i Makarska och som väntade på att turisterna skulle köpa en resa - relativt billigt som mycket annat i Kroatien.

Båtresan tog drygt två timmar och det fina vädret höll i sig hela dagen ända tills hemresan. Landskapet var ganska enahanda med sitt karga berglandskap där det var mycket glest med bebyggelse. Men det måste ju finnas hus här och var eftersom serpentinvägarna slingrade sig utmed bergssidorna.

En del av hamnen i Bol.

Den mest kända turistorten på ön Brac är den lilla staden Bol med sina 1666 invånare. Åtskilligt fler under turistsäsongen naturligtvis. De flesta i gruppen valde att bege sig iväg ett par kilometer längs strandpromenaden till den berömda badstranden Zlatni Rar - Gyllene hornet i översättning. Många hade också med sig badkläder för att ta sig ett dopp i Adriatiska havet.

Hus byggda av kalksten på vägen upp mot Dominikanerklostret. Bougainvillan sjunger på sista versen.

En gammal kvarn hade gjorts om till en restaurang.

Kent och jag gick åt motsatt håll för att se på Dominikanerklostret som låg uppe på en höjd. Vi tyckte att det skulle vara roligt att se lite mer av den genuina gamla delen av stan och vi blev inte besvikna. Det var för övrigt första och enda gången under den här resan som jag hörde cikadorna spela. Det var hett i solen och jag saknade min keps som jag köpt när jag var på skrivarkurs på Ölands folkhögskola förra sommaren.

Det var här jag hörde cikadorna. Undrar om det är resterna av en gammal akdvedukt? Någon som vet?

Klostret var stängt för besökare...

...men tydligen öppet under turistsäsongen.

Det vackraste fotot på havet under resan tog jag med utsikt från klosterparken. Vattnet här var precis så klart och rent som det står i turistbroschyrerna.

Kent var nere på stranden och tog en bild på en man som hackade sten.

Det fanns de som badade men det var inte många.

Dags att gå ner till hamnen igen efter att vi klättrat upp till klostret. Jag, som är fascinerad av de vackra tegeltaken överallt i Kroatien, var ju tvungen att fota det enkupiga teglet som är så ovanligt hos oss.

För neriumblommorna är säsongen också över.

På restaurangen i bakgrunden hann vi ta en öl innan vi skulle ta båten hem till Makarska igen.

Vädret började bli sämre på vägen hem och bilden från Zlatni Rar inte särskilt bra. Men klickar man på länken ovan till Bol ser man den i all sin prakt.

Vår jättetrevliga och mycket kunniga guide Djurdja berättar något för en av gästerna.

Vår resebyrå Krores bjöd generöst på mat och dryck under hemresan. Den intogs under uppspänt tak ombord på båten. Tur det eftersom det hade börjat regna så smått. Den grillade makrillen smakade härligt tillsammans med vatten eller vin - vilket som behagades. När vinflaskan på bordet var slut kom det raskt fram en ny. Luncherna på utflykterna var för övrigt några av resans höjdpunkter, enligt min egen mening. Det var där man lärde känna sina medresenärer bättre eftersom det var ganska trångt mellan sittplatserna :-).

Bevare mig väl sa...

Så fin en resa kan vara!
Kram

Tove:
Ja, och så många nya intryck man får. Och inte minst material till sin blogg, haha.

Klimakteriehäxan sa...

Ser fantastiskt ut. Och visst badade väl du också?

Aina:
Ja, i bubbelbadet :-).

Ditte sa...

Känner igen en hel del i dina bilder från Brac och Bol och förstår att ni var mer än nöjda.
Jag har seglat här i vattnen och det finns många fina platser att besöka.
Och roligt när man åker med på en organiserad resa att allt fungerar bra.
(Vi har oftast ordnat våra resor själva och har inte alls stor erfarenhet att andra ordnar, men visst är det bekvämt på många sätt och särskilt om man inte har så lång tid på sig. )
Ser fram emot fortsättningen!
Kram!

Ingrid sa...

Det ser ut att ha varit en trevlig utflykt!

I Fröjel, bara en lite bit från gården Stenstugu fanns det förr ett tegelbruk där man gjorde sånt där enkupigt taktegel. Det är fortfarande väldigt eftertraktat och man kan fortfarande se annonser i tidningen om att det finns Muldetegel till salu. Tegelbruket som startades 1860 lades ner i början på 1930-talet och revs och i de gamla lertäkterna simmar det nu kräftor.

Kram, Ingrid

Ditte:
Vi brukar också resa själva men då får man inte se så mycket som vi gjorde nu. Jag gillar ju inte att ligga på badstranden och sola utan vill ha upplevelser när jag är ute och reser. Dessutom träffar man ju väldigt sällan andra människor när man reser på egen hand. De personer som var med på den här rundresan var alla i ungefär samma ålder med intresse för t.ex. historia och gamla stadsmiljöer. Vi hade mycket att prata om vid luncherna som vi åt tillsammans alla under fyra utflyktsdagar.

Ingrid:
Roligt att du uppskattade bilden av det enkupiga teglet. De flesta tak jag såg på resan var lagda med detta tegel men man ser det väldigt sällan i Sverige utom på mycket gamla byggnader. Synd att man rev det gamla tegelbruket!

Annika sa...

Härligt!
Vilken fin resa ni varit ute på.
Härligt att vara ute till havs också.
Kram!

Annika:
Ja, det var en härlig resa men lite jobbig med utflykter varje dag. Tidigt upp på morgonen och hem ganska sent på eftermiddagen gjorde att man inte hann göra någonting mer än att äta middag och gå och lägga sig efter det. Men så här efteråt är det ju roligt med alla minnen.

Eleonora sa...

Jag tror att ni valde perfekt tid för ert besök i Kroatien. De flesta turisterna hade väl sökt sig hem igen och ni fick god plats att röra er runt i landet.

Det ser helt underbart ut och ni har verkligen hunnit med att bese och uppleva väldigt mycket. Och god mat ser jag att ni har fått hela tiden.

Skönt att vara hemma igen kanske - och fyllda med goda minnen att ventilera här hemma under höstdagarna.

Kram från
Eleonora

Äventyret framtiden sa...

Så jag har sett framemot att få ta del av fortsättningen av er resa. Först nu har jag tid att sitta ner och läsa långsamt och med stort nöje. Jag inser att naturen ser väldigt lik ut som i den grekiska skärgården, är lika vacker. Ja, jag tror också att det är en gammal akvedukt du visar på bilden, jag kan se vatten forsa fram där...
Också jag är förtjust i tegeltak och har många bilder av sådana i mitt fotoarkiv.
Så nu vidare till följande inlägg om er resa. Ses där igen! :)